لزوم دسته بندی افراد از نظر استعداد شیوع بیماری های غیر واگیر

سماوات کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت اظهار کرد: آلودگی هوا تأثیری مستقیم و غیرمستقیم در سلامت بدن و به ویژه عضو قلب دارد، ذرات ریز موجود در هوا ریه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ گازهای متصاعد شده از لوله‌ اگزوز اتومبیل‌ها سبب بروز درگیری ریه شده و با تاثیر منفی بر سمت راست قلب، به نارسایی بطن راست قلب منجر می‌شود.

سماوات اظهار کرد: آلودگی هوا ممکن است فشار شریانی ریوی را بالا برده و سبب نارسایی  شود؛ همچنین سرب موجود در هوا یا برخی گازهای دیگر که عمدتا از فلزات سنگین است باعث افزایش فشار خون می‌شود، مسئله‌ای که خود یک بیماری خطرناک به حساب می‌آید و با تاثیر بر قلب باعث نارسایی قلب و گرفتگی عروق کرونر، در نهایت سبب بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت ادامه داد: فلز سرب مستقیما بر روی خود قلب اثر منفی می‌گذارد و باعث بروز سکته‌های قلبی می‌شود. در واقع  به طور کلی آلودگی هوا و کاهش اکسیژن حتی باعث می‌شود عروق قلب اسپاسم پیدا کنند، همچنین آلودگی با تنگی عروق زمان کار خون‌رسانی به قلب را با اختلال روبرو کرده و باعث آسیب به قلب می شود.

سماوات بیان کرد:‌ به دلیل درگیری ریه و قلب در زمان آلوده شدن هوا میزان اکسیژن موجود در خون کاهش پیدا می‌کند و به دلیل آن که ذرات معلق و فلزات سنگین در هنگام آلودگی هوا تشدید پیدا می‌کند ما توصیه می‌کنیم مردم فقط برای انجام کارهای ضروری به بیرون از منزل بروند.

وی اضافه کرد: در هنگام آلودگی هوا در صورت داشتن کار ضروری بهتر است مردم از ماسک‌های فیلتر دار استفاده کنند زیرا ماسک‌های معمولی مناسب روزهای آلوده نیستند.

کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت ادامه داد: بیماران قلبی که مبتلا به عارضه‌های تنفسی هستند در هنگام آلودگی هوا نباید به هیچ عنوان به خارج از منزل بیایند.

سماوات با اشاره به اینکه یکی از عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا تردد ماشین‌های شخصی در سطح کلانشهرها است، افزود: حل معضل آلودگی هوا در کشور یک مسئله مشارکتی محسوب می‌شود و تا حد امکان از تردد موتورسیکلت‌های دودزا جلوگیری به عمل آید.

وی ادامه داد: موضوع آلودگی هوا نیازمند برنامه‌ای ملی است و وزارت بهداشت بسته‌های آموزشی ویژه بیماران قلبی و فشار خون تدوین کرده است.

دسته بندی افراد از نظر استعداد شیوع بیماری های غیر واگیر

کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت اضافه کرد: ما برای پیشگیری از بیمار‌ی های قلبی برنامه داریم که مبنی بر آن مردم را از نظر خطر مواجه با بیماری‌های قلبی طی 10 سال آینده دسته بندی می‌کنیم و این افراد بر اساس درجه ریسک‌شان برنامه خاصی برای این افراد به وسیله وزارت بهداشت طراحی شده است.

سماوات اضافه کرد: برای افرادی که مستعد بروز بیماری‌های قلبی هستند کلاس‌های آ‌موزشی در زمینه‌های مختلف از جمله برنامه غذایی، برگزار می‌شود. وزارت بهداشت برای بیماران دیابتی و فشار خون هریک پروتکل درمانی جداگانه‌ای تدوین کرده است.

وی اظهار کرد: با اجرای برنامه‌های آموزشی از شیوع بیشتر بیماری‌های فشار خون، قلبی و غیره جلوگیری می‌کنیم تا خطر ریسک آنها با عارضه‌های مختلف کاهش پیدا کند.