پیگیری ها برای یافتن منشا بوی نامطبوع پایتخت به کجا رسید؟

گروه اجتماعی- چهارشنبه 12 دی 1397، بوی مرموز و نامطبوعی در سطح شهر تهران پخش شده و شهروندان را آزار می‌دهد. پس از آن مسئولان به تکاپو افتادند تا منشا بوی بد تهران را پیدا کنند، اما تاکنون علت دقیقی برای این اتفاق پیدا نشده و هر یک از مسئولان، اظهار نظر متفاوتی در این باره می‌کنند.

به گزارش افکارنیوز، در این بین شایعه‌های زیادی هم در فضای مجازی پخش شده و حتی برخی افراد آن را به فعال شدن آتشفشان دماوند ربط داده‌اند. اما واقعا منشا بوی نامطبوع در تهران چیست؟

واکنش‌های مختلف مسئولان به بوی بد تهران

صاحبی، مدیرکل روابط عمومی فاضلاب تهران:

تاکنون هیچ گزارشی از ترکیدگی شبکه فاضلاب به دست ما نرسیده است. با توجه به شیب‌دار بودن کانال‌های فاضلاب، اگر ترکیدگی رخ داده بود باید از نقطه‌ای دیگر فاضلاب بیرون می‌زد، اما چنین چیزی روی نداده است.

مهدی زارع، محقق حوزه زلزله و آتشفشان در پاسخ به این شایعه که بوی بد تهران در واقع بوی گوگرد است و به آتشفشان دماوند ربط دارد، گفت:

انتشار این بو که بوی نامطبوعی است، بیشتر به نظر می‌رسد ناشی از زباله باشد. این بوی گوگرد نیست. من نیز این بو را استشمام کردم و هرگز بوی گوگرد حس نکردم. من با بوی گوگرد آشنا هستم و بویی که اکنون در سطح شهر تهران پخش شده، ربطی به فعال شدن آتشفشان دماوند ندارد.

پالایشگاه تهران:

بوی نامطبوع در پایتخت ارتباطی به پالایشگاه تهران ندارد. دودکش‌ها به صورت آنلاین پایش می‌شوند.

فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران در مجلس:

فرماندار تهران در گزارشی اعلام کرد منشا این بو ایستگاه متروی ملت است. فرماندار تاکید کرده تا ساعاتی دیگر علت انتشار این بوی نامطبوع مشخص خواهد شد و شهروندان تهرانی هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند.

مدیران مترو:

انتشار بوی نامطبوع در پایتخت هیچ ارتباطی به مترو ندارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:

منشا گاز و بوی نامطبوع در تهران هنوز شناسایی نشده، اما این بو در خیلی از مناطق کمتر شده و مراجعه‌کننده‌ای به مراکز درمانی هم نداشته‌ایم. ممکن است این بوی بد ناشی از یک پدیده زیست‌محیطی باشد، اما نگران‌کننده نیست.

جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل:

مدیریت بحران امشب برای تشخیص منشا بوی بد در تهران تشکیل جلسه می‌دهد. از اداره گاز و فاضلاب پیگیری کردیم و آن‌ها گزارشی از منشا بو نداشته‌اند. گزارشی درباره این که بو در کدام منطقه بیشتر بوده هم به دستمان نرسیده است. اگر منشا بو به خاطر مواد شیمیایی باشد، سازمان پدافند غیر عامل وارد کار می‌شود، اما در حال حاضر موضوع محیط زیستی است.

معاون فنی و عمران فرماندار تهران:

در حال بازرسی و گشت‌زنی در سطح شهر تهران هستیم و به تدریج بوی نامطبوع در سطح شهر در حال کاهش است. این بو منشا سطحی ندارد و منشا آن زمینی است.

جلسه ویژه شورای مدیریت بحران استان با حضور استاندار تهران و اعضای شورا برگزار شده و اعضا گزارش‌هایی را در خصوص مسئله به فراخور مسئولیت خود ارائه داده و نهایتا خروجی بر این شد که هیچ‌یک از دستگاه‌ها مرتبط با منشا این ماجرا، مسئول شناخته نشدند.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران تصریح کرد: در نهایت تصمیم بر این شد که با توجه به رخداد این مسئله در پایتخت، ماجرا از مجرای شهرداری تهران پیگیری شده و نتیجه به استان منعکس شود.

انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران درباره بوی نامطبوعی که چهارشنبه گذشته در تهران استشمام شد، گفته است: «هیچ منشأ مشخصی تاکنون شناسایی نشده است و علت و منبعی مانند مشکل در شبکه فاضلاب یا ترکیدگی لوله گاز و مسائلی از این دست مطرح نیست. آنچه در تهران رخ داد، هیچ منشاء مشخصی برای شناسایی تاکنون نداشته و اینکه علل و منبعی مانند مشکل در شبکه فاضلاب یا ترکیدگی لوله گاز و مسائلی از این دست شناسایی نشده است، احتمال اینکه در این بین مواد شیمیایی مانند مکابتان‌ها به عمد یا سهو در محلی سرازیر شده باشد هست که این مسأله در دو یا سه ساعت بعد مرتفع شد.»

آرش حسینی‌میلانی، سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم درباره این‌که بوی نامطبوع در تهران یک پدیده جدید بوده و باید متخصصان امر در حوزه‌های مختلف به صورت جمعی فرضیات خود را بررسی کرده و به پاسخ دقیقی در مورد چرایی وقوع این اتفاق برسند، اظهار کرد: «از آن‌جایی که تمام فرضیات در خصوص نشر فاضلاب، گاز، مترو و ... منتفی شده است، به فرصت بیشتری نیاز داریم تا این پدیده جدید را بررسی و بعد از آن در موردش اظهارنظر کنیم.»

احمد صادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم اعلام کرد: «پیگیری کردیم که آیا این حادثه مورد مسمومیت یا آسیب بدنی داشته یا خیر که خوشبختانه گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که حتی یک مورد مراجعه به مراکز درمانی به‌دلیل استنشاق این بوی نامطبوع و مسمومیت ناشی از آن، وجود نداشته است.»

موضوع در شورا بررسی می‌شود

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران هم گفته است: «اخبار ضد و نقیضی در مورد منشأ انتشار این بو مطرح و منتشر شد، از همان ابتدا برخی گمانه‌هایی در مورد نشت فاضلاب، زباله‌سوزی درآراد کوه و ... مطرح کردند که به نظر می‌رسید که اطلاعات دقیقی وجود نداشته باشد.

بررسی‌ها نشان داد که برخی عوامل می‌تواند دلیل ایجاد و انتشار این بو باشند، اما دلیل مشخصی نیز برای منشأ آن به دست نیامده است.»

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که از اول حدس زده می‌شد که ممکن است این اتفاق مربوط به یک شبکه سراسری در تهران همچون گاز باشد، اضافه کرد: «استاندار تهران احتمال داده‌اند که این بو مربوط به نشت گاز مرکاپتان باشد چرا که برای امنیت گاز به آن یک ماده اضافه می‌کند که بوی شبیه، بوی چهارشنبه دارند که حالت آلارم دارد، اما هنوز هم بررسی‌ها ادامه دارد.» وی گفته است این موضوع در جلسه فردای شورای شهر تهران بررسی خواهد شد.

خبر ندارم

خانم ناهید خدا کرمی، عضو کمیسیون سلامت و محیط‌ زیست شورای شهر تهران، اما نظر متفاوت و عجیبی داشت، او در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره وضعیت عملیات برای کشف منشأ بو در تهران اینطور پاسخ می‌دهد: «من درباره این موضوع خبری ندارم!» او در ادامه با نقض گفته خود اضافه می‌کند: «اتفاقی بوده که افتاده و تمام شده است، ولش کنید.»

در میان همهمه ماجرای بودار تهران این اظهارنظر از یکی از اعضای این کمیسیون در حالی که حتی همکاران وی در شورا در این باره صحبت کرده و قرار هم هست که در جلسه‌ای این موضوع بررسی شود، عجیب است.

به هرحال فعلاً این بو هر چه بود و منبع آن هر چه هست دست از سر حس بویایی مردم تهران برداشته است، نکته مهم‌تر این است که بویی که می‌تواند به واسطه آلودگی یا آلاینده‌هایی که در شهر و اطراف تهران وجود دارد بازهم ایجاد شود و شاید باعث ایجاد مسمومیت هم باشد.

دیروز صبح در خبرگزاری ها، خبری به نقل از استاندار تهران منتشر شد که در زیر می بینید:

انوشیروان محسنی بند‌پی استاندار تهران در گفت‌وگویی در رابطه با علت انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: متأسفانه در جنوب و غرب استان تهران صنایعی مستقر هستند مانند صنایع لبنی و کشتارگاه‌های مرغ که حداقل استانداردهای محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند.

وی با اشاره به دفع پسماندهای خانگی در آرادکوه ادامه داد: فاضلاب ناشی از شیرابه‌ پسماند‌های آرادکوه و تخمیر و تجزیه مواد غذایی فسادپذیر صنایع لبنی و کشتارگاه‌ها آلودگی بسیار بالایی ایجاد می‌کند، بوی ناشی از این آلودگی به هوا متصاعد و در اثر وزش باد پراکنده می‌شود.

استاندار تهران که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو کرده، ادامه داد: این صنایع در قسمت بالادست و تقریبا در محدوده غربی جاده‌ی مرقد حضرت‌امام خمینی (ره) تا فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) واقع شده است و باد غالب نیز معمولا غرب به شرق است به خصوص در فصل تابستان بوی ناشی از فاضلاب برخی از صنایع و شیرابه‌های پسماند‌ها به سمت پایین دست که شرق استان تهران است متصاعد شده و بوی نامطبوع آن از اتوبان فرودگاه نیز به مشام می‌رسد.

محسنی‌بندپی تصریح کرد: برای تمامی فاضلاب‌های صنعتی استاندارد‌هایی با شاخصه تصفیه‌پذیری به حد ورود به آب پذیرنده و خاک باید رعایت شود. ما در این مساله به صورت جدی ورود پیدا می‌کنیم و از تمامی صاحبان صنایع را دعوت می‌کنیم تا خود را نسبت به رعایت استاندارد‌های محیط زیستی مکلف و موظف بدانند آب و خاک و هوایمان را دچار آلودگی نکنند که واقعا دیگر جای زیست و تنفس و زندگی برای آحاد جامعه نباشد.

وی با اشاره به شایعه ارتباط بوی بد تهران با فعال شدن گسل‌های زلزله خاطر نشان کرد: این موضوع کاملا منتفی است چرا که هیچ تغییری در آبهای زیرزمینی مشاهده نشد، از طرفی زلزله‌های هفته اخیر مورد بررسی قرار گرفته و خوشبختانه حتی تکان‌های کوچک هم شاهد نبودیم، همچنین در هیچ کجای دنیا قبل از وقوع زلزله بویی به مشام نرسیده است.

استاندار تهران اضافه کرد: ارتباط بوی بد تهران با فعال شدن آتشفشان دماوند نیز کاملا رد شده است، چرا که جهت غالب وزش باد از غرب به شرق بوده و دماوند در شرق تهران است.

اما ساعاتی از انتشار این خبر نگذشته بود که محسنی بندپی این خبر را تکذیب کرد.

انوشیروان محسنی بندپی استانداری تهران اخبار منتشره از وی در رسانه‌ها مبنی بر پیدا شدن منشأ بوی نامطبوع تهران را تکذیب کرد و گفت: در بازید از مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) درباره رفع بوی نامطبوع اطراف فرودگاه مطالبی مطرح شد که یکی از رسانه‌ها برداشت اشتباهی داشته است.

در هر صورت با توجه به وسعت شهر تهران و شدت بوی پخش شده، تلاش‌ها برای پیدا کردن منشا این اتفاق همچنان ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید که علت اصلی بوی بد منتشر شده در شهر چه بوده است؟