سختی های باورنکردنی مادران شاغل

گروه اجتماعی- هوا هنوز تاریک است که با صدای زنگ ساعت تلفن همراهش از خواب بلند می شود. قبل از هرکاری کتری را بر میدارد و پر از آب می کند و روی شعله گاز می گذارد. دست و رویش را می شوید و وضو گرفته و نماز می خواند. مشغول آماده کردن بساط صبحانه می شود.

به گزارش افکارنیوز، در میان لباسشویی را روشن می کند تا بتواند در ساعت کم باری آن ها را شسته و قبل از رفتن به محل کار آن ها را آویزان کند.

همسر و فرزندان را از خواب بیدار می کند و در مرتب کردن رختخواب ها به فرزندان کمک می کند. برای فرزندان لقمه و خوراکی های مدرسه را آماده می کند و در کیفشان می گذارد. قابلمه غذا را از یخچال بیرون می آورد و برای خود و همسرش غذا در ظرف می ریزد.

مشغول ریختن چای و صبحانه خوردن می شود. چند لقمه می خورد و بر می خیزد. باید برای رفتن همه چیز را آماده کند. دفتر کتاب های فرزندان را چک می کند تا چیزی جا نمانده باشد. لباسشهایش را می پوشد. صدای موزیک لباسشویی خبر از پایان برنامه شستشو می دهد. بعد از اویزان کردن انها روی رخت بند، میز صبحانه را جمع می کند و به فرزندانش در پوشیدن لباس ها کمک می کند.

همسرش فرزندان را به مدرسه می رساند و او باید با اتوبوس و تاکسی هرچه سریع تر خود را به محل کار برساند. اما این تمام قصه ی یک مادر شاغل و فداکار نیست. تازه پس از رسیدن به محل کار او با حجم بالای کار و مشکلات مختف روبرو می شود و باید تا پایان ساعت کاری همه چیز را به جان بخرد تا بتواند در تامین مخارج زندگی دوشادوش مرد خانه اش بجنگد.

هنگام بازگشت به خانه نیز بخش دوم یک روز معمولی آغاز می شود، رسیدگی به کارهای خانه، همسر، فرزندان و ... و فردا نیز به همین منوال.

این در حالی است که هماهنگی بین ایفای نقشهای مختلف، گاهی از عهده برخی زنان خارج است و منجر به بروز مشکلاتی برای آنان می شود.

در این میان قوانین حاکم بر کار، فرهنگ جامعه، درک متقابل همسر، هکاری شریک زندگی و فرزندان و عوامل متعدد دیگر در کمک به زن متاهل شاغل نقش پررنگی ایفا می کنند.

بسیاری از زنان مجبورند با دریافت حقوقی کمتر از مردان در شغل های مختلف به ایفای نقش بپردازند.

تبعیض های حقوقی و شغلی و جنسیتی

نگاهی به آمار ارائه شده در زمینه تغییر حقوق دریافتی زنان نشان می دهد که همواره حقوق زنان کمتر از مردان بوده است.کارشناسان اقتصادی این نابرابری را به دلایلی چون کم اهمیت بودن سطح حقوق برای زنان، اولویت داشتن مسائلی خانوادگی در مقایسه با مسائل شغلی، مجرد بودن، حضور انبوهی از زنان فاقد تخصص در سازمان ها نسبت می دهند؛ اگر چه شواهد حاکی از آن است که حتی  زنان متخصص با مهارت بالا نیز در مقایسه با همکاران مرد خود، بیست درصد حقوق کمتری دریافت می‌کنند.

خوب است که نیم نگاهی به برخی مسائل پیرامون کار بانوان در جامعه بیاندازیم:

لزوم هماهنگی میان نقشهای مختلف زنان شاغل

دکتر ابوطالب سعادتی شامیر تصریح کرد: زنان شاغل باید بتوانند بین نقشهای مختلف هماهنگی به وجود بیاورند تا هیچ کدام از بخش های زندگی آنها دچار آسیب نشود. البته ممکن است گاهی یک بخش از زندگی آنها دچار مشکلاتی شود اما این موضوع ممکن است حتی برای زنانی که فراغ بال بیشتری دارند نیز به وجود بیاید، بنابراین باید با تدبیر و خویشتن داری درصدد رفع مشکلات برآیند.

زنان متاهل شاغل نیازمند آرامش بیشتری هستند

دکتر محمدرضا ایمانی با بیان اینکه "زنان متاهل شاغل" در صورت نداشتن آرامش و برنامه های شخصی، احساس پوچی و خستگی می‌کنند گفت: آنها به مرور زمان به این نتیجه می‌رسند که خودشان در زندگی چه جایگاهی دارند؟. دغدغه و مشکلاتی که برای آنها بروز می‌یابد باعث می‌شود از نظر روانی آسیب ببینند و در برهه‌ زمانی تصمیم می‌گیرند میان شغل و زندگی شخصی یکی را انتخاب کنند. شغلی که برای رسیدن به آن زحمات زیادی کشیده‌اند و می‌تواند بر روی وضعیت اقتصادی و جایگاه اجتماعی آنها بسیار موثر باشد.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه زنان سهم بزرگی از جمعیت کشور و دانشگاهیان را به خود اختصاص داده‌اند افزود: زنان کشور در چند سال گذشته به مشاغل سختی ورود کرده‌اند و توانستند همپای مردان و در برهه‌ای فراتر از مردان فعال باشند لذا توانایی، قدرت اندیشه، خصوصیات روحی و روانی آنها نشان می‌دهد که زنان از توانایی‌ها و قابلیت‌های بالایی برخوردارند و باید برای آنها همانند مردان حقوق و شرایط یکسانی در نظر گرفت تا آنها بتوانند آرامش را همانند مردان در زندگی خود احساس کنند.

قوانین حمایتی دولت راه گشاست

قرائی مقدم گفت: فعالیت بیش از حد در محیط کار و استرس رسیدگی به امور منزل و فرزندان، زنان شاغل را تحت فشار قرار می‌دهد از این رو اعطای تسهیلات خاص و کاهش ساعت کاری نخستین گزینه‌ای است که می‌تواند به تأمین سلامت روان زنان شاغل کمک کند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: با توجه به اهمیت نقش مادران در خانه، تضمین سلامت روان آن‌ها ضروری است؛ چرا که سلامت روان فرزندان در گروی داشتن مادری سالم و شاداب است. باید توجه داشت مشکل بهداشت روانی یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی خانواده‌ها در جامعه کنونی است و با صنعتی شدن جامعه روند رو به رشدی یافته است.قرایی در ‌خصوص نقش دولت‌ برای کاهش آسیب روانی زنان گفت: افزایش قوانین حمایتی از زنان، کاهش ساعت کاری و فراهم کردن امکاناتی برای افزایش نشاط و شادی زنان از وظایف مهم دولت‌ها در تأمین سلامت روان این قشر از جامعه است، البته نباید فراموش کرد که معنویت نیز راه نجات انسان امروزی از بیماری‌های روانی و تأمین سلامت روحی است.

کم شدن یک ثلث از وقت اداری با تقاضای خانم‌های کارمند و برخورداری از مزایای استخدامی و بازنشستگی، معافیت از خدمت سربازی، بازنشستگی زنان کارمند، کارگر و ارتشی با 20 سال سابقه کار بدون شرط سنی و برخورداری ازمزایای شغلی، استفاده از مرخصی زایمان به مدت 6 ماه و بیشتر، مرخصی زایمان برای پدر فرزند تا با مادر همراهی کند و شیر دادن به کودک با اخذ حقوق ثابت اداری از مزایایی است که زنان شاغل باید از آن بهره‌مند شوند.

در این میان درست است که برخی امتیازات به شکل قانون برای زنان متاهل شاغل درنظر گرفته شده، همچون مرخصی 6 تا 9 ماهه زایمان و ساعات شیردهی. اما هنوز خیلی از کارفرمایان در ادارات و سازمان های خصوصی از پذیرفتن این امر سرباز می زنند و به بهانه های مختلف مانع بهره مندی زنان از حق طبیعی خود می شوند؛ که این خود از نگرانی های زنان شاغل در این روزهاست.

خوب است که کارفرمایان همکاری بیشتری با بانوان جامعه داشته باشند تا زنان بتوانند هم در خانه همسر و مادر نمونه ای باشند و هم در جامعه به ایفای نقش خود بپردازند.

در پایان خوب است خانم ها بدانند که با وجود کار و درآمدی که دارند همسرانشان توقع دارند تا در همه امور مالی زندگی خود را وابسته به آن ها بدانید و هرگز دم از استقلال نزنید. اگر حتی این‌طور نیست، به آنها نشان دهید به آنها تکیه می‌کنید و به کمکشان نیاز دارید. جنس مرد زمانی انگیزه برای انجام کاری پیدا می‌کند که وجودش مورد نیاز باشد و خود را توانمند ببیند.