اهمیت حفظ و نگهداشت بناهای تاریخی در سطح شهر

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداشت بناهای تاریخی در سطح شهر اظهار کرد: اگرچه سازمان میراث فرهنگی مسئول نگهداری از بناهای تاریخی است، اما شهرداری تهران به دلیل مدیریت شهری و علاقه‌ای که به حفظ هویت تهران دارد، در برخی موارد ورود می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در برخی از مواقع یک بنا به خاطر ویژگی‌های هنری آن و در برخی مواقع هم به خاطر سکونت یک شخصیت در آن خانه دارای ارزش می‌شود، گفت: باید در یک توافق نانوشته بین میراث فرهنگی و قوه قضاییه، از تخریب این گونه بناها جلوگیری شود.

نژادبهرام تصریح کرد: در بسیاری از موارد چون مالک تمایل به ساخت و ساز دارد، تلاش می‌کند با تخریب ملک شرایط احداث ساختمان جدید را فراهم کند، در حالی که قوانین اجازه این کار را هم نمی‌دهند.

وی افزود: چاره کار این است که با دادن امتیازاتی خاص به مالک، از او خواسته شود که خودش نسبت به نگهداری از خانه اقدام کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری توانایی خرید همه خانه‌های تاریخی را ندارد، تصریح کرد: یکی از شیوه‌های حفظ خانه‌های تاریخی این است که به مالکان امتیازاتی دهیم که در مقابل به جای تخریب، اجازه تغییر کاربری پیدا کنند. چنانچه در حال حاضر در خصوص باغات به مالک اجازه داده می‌شود تا اقدام به ایجاد کافه رستوران کند.