محقق شدن تنها ۱۳ درصد از درآمدهای طرح ترافیک در سال جاری

در صد و نوزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران، لایحه یک فوریت تعیین نرخ عوارض در محدوده‌های مرکزی تهران (طرح ترافیک) مطرح شد. 

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در خصوص این لایحه اظهار داشت:‌ تا ۱۵ بهمن باید لایحه عوارضی تصویب شود، بنابراین یک فوریت آن را امروز در صحن علنی مطرح کردیم که اگر بشود، در یکشنبه آینده در صحن علنی مورد بررسی قرار بگیرد. 

در ادامه، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مخالفت با یک فوریت این طرح، اظهار داشت: به این دلیل که در مصوبه طرح ترافیک سال ۹۷ در ماده ۹ اعلام کردیم شهرداری تهران هر سه ماه یکبار باید گزارش طرح ترافیک را اعلام کند ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

علیخانی بیان داشت: قرار شد در خصوص طرح ترافیک سال ۹۸ گزارشی به کمیسیون ارسال شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است و برای نرخ جدید طرح ترافیک نیازمند گزارش‌های جدید هستیم. 

وی گفت:‌ وقتی زیرساخت‌ها برای طرح ترافیک آماده نیست، چه اصراری بر اجرای آن است؟ 

وی گفت:‌ در بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی ۴۷۰ میلیارد تومان برای طرح ترافیک کرده بودیم ولی تاکنون براساس اعلام شهرداری تهران ۶۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز شده است و چطور انتظار دارید وقتی بودجه قبلی محقق نشده، لایحه جدید را تصویب کنیم. 

علیخانی ادامه داد: چرا لایحه را دقیقه نود به صحن شورا آوردید و باید از یک ماه قبل پیش‌بینی آن را می‌کردید.

در ادامه، حسن رسولی در موافقت یک فوریت گفت: ما تا ۱۵ بیشتر وقت نداریم که عناوین عوارضی را به تصویب برسانیم و باید این موضوع تعیین‌تکلیف شود. 

وی گفت:‌ در حالی که شهرداری تهران وضعیت مالی خوبی ندارد، باید این اقدام را زودتر انجام دهیم و وارد مباحث اجتماعی،‌ ترافیکی و درآمدی آن شویم. 

رسولی ادامه داد: در صورتی که به یک فوریت این طرح رأی داده شود، می‌توانیم در کمیسیون حمل و نقل و عمران این موضوع را بررسی کنیم. 

یک فوریت لایحه تعیین نرخ عوارض در محدوده‌های مرکزی شهر با ۱۰ موافق و ۶ مخالف بله تصویب رسید.