طرح زوج و فرد پولی می شود؟

گروه اجتماعی- با روی کار آمدن مدیریت جدید درصدد تغییر وضعیت تردد در محدوده طرح ترافیک برآمد.

به گزارش افکارنیوز، مدیران جدید معتقد بودند که تردد در طرح ترافیک فقط مختص عده خاصی است و عادلانه انجام نمی‌شود و باید همه مردم بتوانند به صورت یکسان از این طرح استفاده کنند.

با وجود تمام مخالفت های مسئولین مختلف و حتی منتقدانی از درون شورا؛ یک فوریت این طرح امروز در صحن شورای شهر تهران به تصویب رسید.

صبح امروز در جریان یکصد و نوزدهمین جلسه شورای شهر تهران اعضای این شورا به یک فوریت طرح اخذ عوارض برای تردد در محدوده زوج و فرد رأی مثبت دادند.

یک فوریت لایحه تعیین نرخ عوارض در محدوده‌های مرکزی شهر با ۱۰ موافق و ۶ مخالف بله تصویب رسید.

پیش از این پورسید آقای معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از احتمال دریافت پول بابت تردد در محدوده زوج و فرد خبر داده بود.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در توضیح صحبت های پورسیدآقایی تصریح کرد: طرح زوج و فرد فعلی حذف نخواهد شد،  بلکه قرار است محدوده طرح ترافیک گسترش یابد و در واقع زوج و فرد نیز به این بخش افزوده شود.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: البته باید به‌طور دقیق این موضوع از کمیسیون حمل‌ونقل پیگیری شود اما با توجه به مسائلی که مطرح شده است هر خودرویی که به محدوده طرح زوج و فرد وارد شود، باید هزینه آن را پرداخت کند.

این موضوع واکنش‌های زیادی را در رسانه‌ها به همراه داشت. بسیاری از کارشناسان اجرای این طرح‌ را غیرکارشناسی‌ دانسته و اذعان کردند که این موضوع برای شهروندان تهرانی درد سرساز شده و از مشکلات ترافیک نمی‌کاهد. اما مسئولان شهری همچنان بر تصمیم خود پافشاری کرده تا آنجا که علی پیرحسین‌لو مشاور معاون حمل و نقل ترافیک گفت: در سال ۹۷ شیوه اجرای طرح ترافیک تغییر پیدا کرد. بر همین اساس تصمیم گرفته شد عوارض و تعرفه طرح ترافیک ۹۷ نه ثابت باشد و نه از قبل مجوز طرح ترافیک فروخته شود بلکه عوارض پرداختی بر اساس میزان حضور در طرح ترافیک باشد.

پیرحسین لو مهم ترین انگیزه از اجرای طرح زوج و فرد جدید را منسوخ و غیرکارآمد بودن طرح فعلی خواند.

اما رئیس پلیس راهور تهران به شدت با این طرح مخالفت کرد و اجرای آن را اقدامی غیرقانونی خواند و گفت: اجرای هرگونه طرح برای پولی کردن محدوده زوج و فرد غیر قانونی است.

سردار رحیمی در واکنش به این خبر که سه ماه پس از اجرای طرح ترافیک، طرح جدید زوج و فرد هم اجرا می شود، تاکید کرد: این موضوع صحت نداشته و شهرداری نمی تواند هر زمان که خواست طرح گرفتن عوارض از خودروهای محدوده زوج و فرد را اجرا کند.

رئیس پلیس راهور تهران گفت: ما مخالف اخذ عوارض برای ورود به محدوده زوج و فرد هستیم.

در این میان شورای عالی ترافیک شهر تهران مسئولیت بررسی موضوع کارایی شیوه فعلی محدوده زوج و فرد و جزئیات طرح جدید پولی شدن تردد در این محدوده را برعهده گرفت.

اما رئیس پلیس پایتخت اجرای این طرح را تکذیب کرد و افزود: مدیریت ترافیک شهر با پلیس است و دوستان دیگر زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند و طبق قانون باید بستر‌ها را برای پلیس آماده کنند.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع کذب است و صحت ندارد، افزود: ما در بحث طرح ترافیک و الحاق زوج و فرد به طرح ترافیک نیز عنوان کردیم که اگر قرار است اتفاقی بیفتد، باید کار کارشناسی و بررسی شود و اینکه یک چیزی مطرح شود و کسی بیاید ذهنیت خود را مطرح کند، منطقی به نظر می‌آید.

سردار رحیمی به تشریح آثار و تبعات این طرح پرداخت و اضافه کرد: اجرای این طرح بر سایر محور‌ها و شریان‌های ترافیکی فشار ایجاد می‌کنند و حتی ممکن است برخی‌ها را مجبور به انجام تخلفاتی کند که شاید دلشان نخواهد.

در همین باره سرهنگ محمد ترحمی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با اعلام این مطلب که دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد مبنای حقوقی ندارد، اظهار داشت: بر اساس بند یک صورتجلسه شماره  ۴۸ شورای حمل‌و‌نقل و ترافیک مورخ ۲ دی ۹۶ مقرر شد در راستای مدیریت ترافیک و اجرای ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، از ابتدای سال جاری ورود یا تردد همه وسایل نقلیه به استثنای وسایل نقلیه مجاز از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ در محدوده طرح ترافیک ممنوع و در صورت تردد غیرمجاز مشمول پرداخت جریمه شود. سرهنگ ترحمی با اعلام اینکه بر اساس صورتجلسه مذکور، پرداخت عوارض تنها مشمول محدوده طرح ترافیک است نه طرح زوج و فرد، تصریح کرد: بهتر است شهرداری پیرامون ملغی کردن اخذ عوارض در محدوده طرح زوج و فرد به طریق قانونی اقدامات بایسته و شایسته را انجام دهد، چرا که پلیس در این باره از مجاری قانونی اقدام کرده است.

دریافت عوارض غیرقانونی است

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص خبر فوق اظهار داشت: دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و شورا مصوبه‌ای در این خصوص ندارد.

با وجود مخالفت های شدید رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران مبنی بر غیرقانونی بودن اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر کسی در روز مخالف پلاک خود در محدوده زوج وفرد تردد کنند باید عوارض پرداخت کند،  این کار قانونی است و شورا در این باره مصوبه دارد.

صبح امروز محمد علیخانی با حضور در بین خبرنگاران تاکید کرد: من به ریاست شورا اعلام کرده‌ام که طرح اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد؛ عملی غیر قانونی است و از این مرحله به بعد تصمیم با آقای هاشمی است که غیر قانونی بودن این طرح را به شهرداری اعلام کند.

جلسه کارشناسی شورای ترافیک شهر تهران با موضوع بررسی نهایی طرح‌های جایگزین زوج یا فرد با حضور معاون شهردار، رئیس پلیس راهور تهران، نماینده وزارت کشور، نماینده استانداری و مشاوران دانشگاهی شورای ترافیک برگزار شد.

گزینه‌های نهایی روی میز شورای ترافیک تهران برای جایگزینی طرح زوج یا فرد مشخص شد و طبق تصمیم شورای ترافیک، مقرر شد میزان پذیرش اجتماعی دو طرح نهایی بررسی و در هفته جاری تعیین تکلیف شود.

با وجود تمام مخالفت ها و اظهارنظرهای مختلف، اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت طرح اخذ عوارض برای تردد در محدوده زوج و فرد رأی مثبت دادند.

 با تصویب فوریت این طرح شهروندان تهرانی باید منتظر پولی شدن تردد در محدوده طرح ترافیک باشند و با تصویب چنین طرح هایی در شورای جدید هزینه های سرسام آور زندگی در پایتخت هر روز بیشتر می شود.

باید منتظر ماند و دید سرانجام طرح زوج و فرد نیز توسط اصلاح طلبان شورای شهر پولی می شود یا نه؟