بیماری‌های شایع افراد سیگاری

افراد سیگاری علاوه بر اینکه خودشان دچار بیماری‌های متعددی در اثر کشیدن سیگار می‌شوند، دیگران را که در اطراف او هستند و از این بو استشمام می‌کنند نیز از این بیماری‌ها بی نصیب نمی‌گذارند! در این مطلب شما را با بیماری‌ های شایعی که گریبان گیر افراد سیگاری هست آشنا می‌کنیم.

سرطان ریه:

ابتلاء به سرطان ریه در سیگاری‌ها، بیست برابر غیر سیگاری‌هاست. در حقیقت سیگار کشیدن عامل خطر اصلی بروز سرطان ریه است. ایجاد سرطان ریه مستقیماً با تعداد سیگارهای کشیده شده در روز، مدت سیگار کشیدن و محتوای قطران و نیکوتین سیگارهای کشیده ارتباط دارد. اکثر کسانی که به علت سرطان ریه می‌میرند، سیگاری هستند.

سیگاری‌های افراطی ۲۵- ۱۵ بار احتمال بیشتر برای مرگ ناشی از سرطان ریه نسبت به غیرسیگاری‌ها دارند و تنها ۲۰-۱۵ سال از سیگار کشیدن می‌گذرد تا سرطان ریه ایجاد شود و تعداد کمی از بیماران با این بیماری بیش از ۵ سال زنده می‌مانند. خطر سرطان ریه بین سیگاری‌های غیرفعال یا تحمیلی نیز افزایش یافته است. بسیاری از مواد موجود در دود سیگار – بویژه هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای آروماتیک – ممکن است در سرطان زایی شرکت داشته باشند.

سکته قلبی:

افراد سیگاری ۴ برابر افراد غیرسیگاری مستعد بیماری‌های قلبی هستند. نیکوتین موجود در سیگار، سطح اکسیژن دریافتی قلب را کاهش می‌دهد و باعث افزایش ضربان و فشار روی قلب می‌شود. هر یک مرگ از پنج مرگ بر اثر بیماری قلبی مستقیماً با سیگار کشیدن مرتبط است. سیگار کشیدن احتمال سکته را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که با سیگار کشیدن اکسیژن کمتری وارد خون شود؛ قلب به سختی می‌تپد، در نتیجه خون لخته شده و رگ‌ها بسته می‌شوند و خونی به مغز نمی‌رسد و در نهایت سکته فرد سیگاری را به همراه دارد.

پوکی استخوان:

منواکسید کربن یکی از اصلی‌ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه‌ای تا ١٥ درصد می‌شود. استخوان‌های افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی شکسته می‌شود همینطور زمان پیدا می‌کند.

از دست دادن موها:

با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلاء به انواع بیماری‌ها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می‌شود که این بیماری می‌تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم در دهان، جوش‌های پوست روی صورت، سر و دست‌ها شود.

تأثیرات سیگار در طی دوران بارداری:

زنان بارداری که سیگار می‌کشند در معرض خطر بیشتری برای سقط جنین و مشکلات دیگر مانند خونریزی، جدا شدن جفت جنین و حاملگی خارج از رحم قرار دارند. احتمال تولد نوزادان با وزن کم یا مرده در زنان سیگاری بیشتر است. احتمال ایجاد برخی نقص‌های مادرزادی مانند شکاف کام نیز وجود دارد. زنانی که سیگار می‌کشند همچنین ممکن است از زایمان زودرس و مسائل ناباروری رنج ببرند.

پوست:

در افراد سیگاری چروک‌های پوست بیشتر و در سنین کمتری نسبت به افراد غیر سیگاری ظاهر می‌شود. سیگار باعث کاهش کلاژن پوست می‌شود (کلاژن مسئول کشسانی پوست است) و پوست را شل می‌کند. خطوط پوستی از لب‌های فوقانی و تحتانی انتشار می‌یابد. خطوط کم عمق روی چانه و فک تحتانی و صورت ظاهر می‌گردد و سبب لاغری و زرد رنگ شدن پوست می‌شود.

افراد سیگاری، ۸ تا ۲۰ سال پیرتر از سن واقعی خود به نظر می رسند. ۱۰ دقیقه کشیدن سیگار باعث کاهش اکسیژن رسانی پوست به مدت یک ساعت می‌شود. اغلب سیگاری‌ها یک رنگ خاکستری روشن در پوست صورتشان دارند که بعد از ترک سیگار از بین می‌رود. نیکوتین موجود در سیگار، عروق خونی را تنگ و جریان خون را کم می‌کند. سیگار کشیدن باعث تأخیر در ترمیم زخم پوستی می‌شود.

تغییر رنگ انگشتان، قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخن‌ها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای مایل به زرد می‌شود.

چشم:

سیگار در ابتلاء به بسیاری از بیماری‌های شایع چشم مانند: پوسیدگی لکه زرد شبکیه ناشی از سن (دژنرسانس ماکولا)، گلوکوم (آب سیاه)، کاتاراکت (آب مروارید) و تنبلی چشم (آمبلیوپی) به عنوان عامل خطرساز محسوب می‌شود. بسیاری از این بیماری‌ها منجر به کاهش غیرقابل برگشت بینایی می‌شوند. سیگار باعث کاهش سطح خونی مواد آنتی اکسیدان می‌شود. این مواد وظیفه محافظت از سلول‌های شبکیه چشم را بر عهده دارند.

سیگار باعث تخریب لایه محافظ مابین شبکیه و عروق خونی شده و منجر به کاهش خونرسانی، تحریک و ایجاد بافت اسکار (زخمی) می‌شود. سیگار باعث می‌شود که بدن در معرض رادیکال‌های آزاد قرار گیرد که باعث آسیب سلولی و نرسیدن مواد مغذی به شبکیه و عدسی چشم می‌شود. مونوکسیدکربن دود سیگار باعث کاهش اکسیژن رسانی و در نتیجه افت دید در شب می‌شود.

افراد سیگاری ٤٠ درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلاء به آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند.

زخم معده:

استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتری‌ها پایین می‌آورد؛ همچنین باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می‌شود. زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می‌شود و احتمالی بهبودی آن تا زمانی که فرد سیگاری اکثراً اندک است.

دهان و دندان و لثه:

سیگار در مدت کوتاهی باعث زردشدن دندان‌ها می‌شود. خمیردندان‌های مخصوص افراد سیگاری در بازار وجود دارد که حاوی مواد ساینده بیشتری نسبت به خمیردندان‌های معمولی است. اما باید توجه داشت که اثر این خمیردندان‌ها موقتی بوده و درمان قطعی این بدرنگی دندان‌ها، ترک سیگار است. دندان‌های افراد سیگاری نسبت به سایرین، استعداد بیشتری برای تشکیل جرم و پلاک میکروبی دارد که هردو، عامل بیماری‌های لثه هستند.

به علت کاهش اکسیژن در جریان خون سیگاری‌ها، عفونت‌های لثه دیر ترمیم می‌شود. عفونت و بیماری‌های لثه از شایع‌ترین علل از دست رفتن زودهنگام دندان‌ها هستند. از دیگر آثار سیگار بر دهان می‌توان به بوی بد دهان و ابتلاء به سرطان دهان اشاره کرد. بسیاری از سیگاری‌ها نسبت به بی حسی موضعی مقاوم هستند و با وجود تزریق ماده بی حسی دندانپزشکی، همچنان درد را حس می‌کنند.