تامین هزینه های شهر از جیب مردم/ شورای شهر اول تکرار می شود؟

از سویی گفته می شود شهرداری قصد دارد سال آینده عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک را افزایش دهد و در جایی دیگر می خوانی که عضو شورای شهر تهران اعتقاد دارد مردم باید هزینه‌های حضور خود در تهران را پرداخت کنند!

حالا هم که معاون شهرسازی شهرداری اعلام کرده عوارض نوسازی باید افزایش یبد چون قیمت ملک گران شده است.

طی یک سال و اندی از تصدی شورای شهر جدید اکثر پروژه های شهری تعطیل شد و در این مدت شورای شهر دائما در حال تغییر شهردار بود.

اما نکته جالب اینجاست که اعضای شورای شهر معتقدند که تهران گران اداره می‌شود و هزینه‌های شهر بالاست. از سویی دولت هم کمک نمی‌کند و شهرداری بدهکار است و نمی‌تواند وام بگیرد و در این میان مردم باید هزینه‌های شهر را پرداخت کنند.

پرداخت هزینه حضور در شهر

مرتضی الویری از چهره های شاخص اصلاح طلب و  عضو شورای شهر گفته بود: «مردم باید هزینه حضور در شهر را پرداخت کنند. دولت هزینه‌های حضور خود در پایتخت را نمی‌دهد و مطلع هستیم که در تنگنای مالی است».

وی درباره تامین هزینه ها 4 راه را پیشنهاد داد: : یا باید وام بگیریم، یا تراکم‌فروشی کنیم، یا از دولت پول بگیریم یا اینکه از مردم هزینه‌ها را دریافت کنیم. طبیعتاً وام گرفتن روشی منطقی نیست، برای اینکه برای شهرداری تعهد ایجاد می‌شود و دائماً روی آن سود می‌آید. اگر هم بخواهیم از دولت پول بگیریم، دولت چنین منبعی ندارد و در حال حاضر کسری بودجه شدید دارد. تراکم هم نمی‌توانیم بفروشیم، چرا که زندگی را برای آیندگان دشوار و فضای شهر را نازیبا و بدتر می‌کنیم. بنابراین تنها راهی که باقی می‌ماند این است که مردم هزینه‌های واقعی را پرداخت کنند.

 رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا دولت عوارض حضور خود در تهران را پرداخت می‌کند، گفت: نه! این هم یک نقطه ضعف است. پایتخت بودن تهران هزینه دارد و باید وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها آن را بپردازند که این هزینه‌ها پرداخت نمی‌‌شود.

جالب تر اینکه شورای شهر و شهرداری به جای اینکه طلب خود را از دولت بگیرند می خواهند فشار را به مردم وارد کرده و هزینه ها را مردم بدهند! چرا اعضای شورای شهر فکری برای چگونگی گرفتن طلب خود نمی کنند؟

شهرداری اعتقاد دارد باید محدوده طرح زوج و فرد به طرح ترافیک افزوده شود اما در طرحی که برای ترافیک ارائه کردند مشخص شد شهروندان با پرداخت پول می توانند تردد کنند، سوال اینجاست اگر مسئولان شهری به فکر مشکلات آلودگی هوا هستند چرا دیگر طرح ترافیک را یه شکل ساعتی و ... می فروشند؟

پیروز حناچی، شهردار تهران می گوید:‌ همکاران ما در شورای عالی ترافیک در حال طراحی برنامه‌های سختگیرانه‌تر برای استفاده نکردن شهروندان از خودروی شخصی هستند. بیشترین آلودگی شهرها بعد از توسعه گاز، مربوط به حمل‌و‌نقل است. حناچی گفت: تجربه دنیا نشان می‌دهد باید محدوده طرح کاهش آلودگی و ترافیک را افزایش دهیم تا به اهداف خود برسیم. وی با اشاره به اقدامات سختگیرانه‌ مانند معاینه فنی برای حفظ پاکیزگی‌ هوای شهر گفت: اگرچه ما به این موضوع توجه کرده‌ایم اما 3‌میلیون موتوسیکلت‌ کاربراتوری‌ داریم که چند برابر خودروهای یورو 5 ایجاد آلودگی می‌کنند.

اینکه بخواهیم زوج و فرد را وارد طرح ترافیک کرده و برای ورود به آن از مردم پول گرفته شود نشان از طرح هایی دارد که تنها هدفش درآمد زایی است.

از سوی دیگر گلپایگانی  معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خواستار افزایش عوارض ساختمانی تا ۱۰درصد قیمت آپارتمان شد. وی معتقد است در ۴ سال گذشته عوارض ساختمانی در تهران تغییر نکرده، در حالی که قیمت آپارتمان بالا رفته است. تنها در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ قیمت آپارتمان ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته معاون شهردار تهران، در این مصوبه به سمت افزایش این عوارض می‌رویم که این نسبت حداقل به ۳ درصد برسد. اکنون اگر متوسط قیمت آپارتمان در شهر تهران طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی حدود 5/9‌میلیون تومان است، ما برای هر مترمربع ۲۲۰‌هزار تومان عوارض دریافت می‌کنیم. این عوارض همان اول کار و برای کل دوره گرفته می‌شود. این ۲ درصد خیلی ناچیز است. وی ادامه داد: در حالی که قیمت کل عوارض و کاربری تجاری - اداری و مسکونی و افزایش مازاد تراکمی را که منطبق بر طرح‌های تفصیلی است، از سال ۹۳ ثابت نگه داشته‌ایم که این کاری غیرمنطقی بوده است.

آنچه مشهود است شهرداری به نبال تامین هزینه هایش از جیب مردم است و این راهکاری مناسب با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی کشور و معیشتی مردم نیست.

این طرح های پولی شهرداری در حالی مطرح می شود که عطریانفر از اعضای اصلاح طلب که عضو شورای شهر اول بود هشدار داده به اعضای کنونی شورای شهر هشدار داد مراقب باشند تجربه شورای اول تکرار نشود. اگر در فرصت باقیمانده از عمر شورای شهر، دستاورد خوبی به دست نیاید، فاتحه آینده اصلاحات برای دورانی طولانی خوانده می‌شود.