تاثیر عجیب آفت‌کش‌ها بر روی وزن انسان

«کلرپیریفوس» از متداول‌ترین آفت کش‌های مورداستفاده در سراسر جهان است. مطالعات قبلی نشان داده اند که قرارگیری در معرض این آفت کش ممکن است موجب چاقی و دیابت شود، اما مکانیسم اصلی آن همچنان نامشخص است.

محققان دانشگاه کشاورزی چین در مطالعه‌ای به بررسی میکروبیوم‌های روده انسان به عنوان مهم‌ترین میکرواکوسیستم بدن پرداختند.

میکروبیوم‌های روده که متشکل از صد‌ها هزار میلیون میکروارگانیزم است، تأثیرات مهمی بر سیستم ایمنی و وزن بدن دارند. این میکروبیوم‌ها می‌توانند به بدن در هضم برخی مواد غذایی که معده و روده کوچک قادر به هضم آن‌ها نیستند، کمک کنند.

محققان در آزمایشات حیوانی به غذا و آب آشامیدنی موش‌ها آفت کش افزودند. آن‌ها دریافتند مصرف آفت کش موجب اختلال در ترکیب و انسجام روده می‌شود که نتیجه آن افزایش ورود مواد سمی به بدن و در نهایت بروز التهاب، فاکتور پرخطر مقاومت انسولین و چاقی، می‌شود.

معمولاً مقاومت انسولین در افراد چاق دیده می‌شود و نفش مهمی در ابتلاء به دیابت دارد.«وانگ پنگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «افزایش جمعیت باکتری‌های مسموم کننده در بدن موجب اختلال در توازن میکروبیوم‌های روده شد که در نهایت منجر به تجمع چربی بیشتر در موش‌ها شد.»

به گفته وانگ، «نتایج ما نشان می‌دهد که استفاده گسترده از آفت کش‌ها ممکن است در ایجاد اپیدمی بیمار‌های مرتبط با التهاب نقش داشته باشد.»