پرسش‌هایی ضروری که باید پیش از خرید مبلمان از خود بپرسید
 پیش از خرید مبلمان منزل، پرسش‌هایی ضرورری هستند تا از خود بپرسید تا از انتخاب‌های غلط ناشی از تصمیم گیری‌ها و ناآگاهی جلوگیری کنید. خیلی ناراحت کننده است که هزینه زیادی بکنید و زمانی که سفارش شما به دستتان می‌رسد از خرید آن پشیمان شوید. خوب پشیمانی از خرید دو راه پیش شما می‌گذارد یا پس دادن جنس و عوض کردن آن که خیلی سخت است و یا اینکه با خرید خود زندگی کنید و بسازید، هر چند که احساس خوبی نسبت به آن ندارید. البته در خرید مبلمان بهتر است که چنین اشتباهی پیش نیاید، چون هم معقول نیست و هم اینکه هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. بهتر است که پیش از خرید مبلمان چند سوال ساده از خود بپرسید تا بتوانید برای خود مشخص کنید که به چه مبلمانی نیاز دارید.

۱-ابعاد فضای در دسترس شما چقدر است؟

میزان فضایی که در اختیار دارید حائز اهمیت است چرا که می‌تواند فاکتور مهمی در تعیین ابعاد و تعداد مبلمان مورد نیاز شما باشد. برای یک فضایی که حقیقتا کوچک است چه ملاحظاتی را در نظر می‌گیرید؟ آیا یک مبل می‌تواند دو عملکرد داشته باشد؟ آیا انتخاب یک رنگ خاص یا جنس خاص می‌تواند باعث شود که مبلمان در فضای شما خیلی جاگیر به نظر نرسد؟
 
اگر فضای بزرگی در اختیار دارید این بدان معناست که ابعاد مبلمان شما نیز باید متناسب این فضا باشد چرا که انتخاب مبلمان‌های خیلی کوچک باعث می‌شود این مبلمان‌ها به صورت یک سری اشیا پراکنده در فضا به نظر برسند و نتوانید هیچ ارتباطی بین آن‌ها ایجاد کنید.

۲-کاربران این فضا چه کسانی هستند؟

قطعا اگر کاربر یک فضا فقط شخص شما باشید خیلی راحت‌تر می‌توانید مبلمان موردنظر خود را انتخاب کنید. اما اگر باید این فضا را با افراد دیگری در استفاده تقسیم کنید، نیاز‌ها و اولویت‌های آنان نیز باید در نظر گرفته شوند. این امر در انتخاب نوع مبلمان مورد نیاز، ارتفاع، طول و عرض نشیمن ها، حائز اهمیت است. انتخاب رنگ، پارچه، جنس و پرداخت نهایی مبلمان‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال انتخاب رنگ‌های روشن برای فضایی که بعلاوه فضای بازی کودکان نیز هست، واقعا انتخاب مناسبی نمی‌تواند باشد.

۳-کاربری فضای شما چیست؟

مبلمان شما به عنوان پس زمینه زندگیتان عمل می‌کند و این بدان معناست که مبلمان شما می‌تواند زندگی شما را بهبود بخشیده و مکمل آن باشد بنابراین نباید انتخاب مبلمان به گونه‌ای باشد که تمیز کردن آن برای شما تبدیل به کابوس شود.

آیا فضای شما مکانی است برای تماشای تلویزیون به همراه خانواده؟ اگر چنین است پس یک دست مبلمان راحتی نیاز دارید و یک میز وسط مبلی که جنس مقاومی هم داشته باشد. بعلاوه شاید باید در انتخاب پارچه نیز دقیق باشید.
 
اگر برای ناهارخوری یا اتاق خواب مبلمان تهیه می‌کنید باید از خود بپرسید که آیا این فضا‌ها به عنوان اتاق کار هم برای شما عمل می‌کنند یا خیر. بعلاوه آیا اتاق کار شما به عنوان اتاق مهمان نیز به کار می‌رود یا خیر.

۴-چه رنگ‌هایی برای شما جذاب هستند؟

آیا به رنگ‌های خاصی علاقه دارید؟ خوب است که این رنگ‌ها را تشخیص دهید و از آن‌ها در فضای خود استفاده کنید چرا که اینگونه، فضای راحت‌تر و شادتری برای شما فراهم خواهد شد. آیا رنگی وجود دارد که مطلقا از آن بدتان بیاید. اگر چنین است، از استفاده از آن‌ها پرهیز کنید حتی اگر این رنگ‌ها امسال مد سال باشند. در مورد شدت و انرژی رنگ چه ایده‌ای دارید؟ تصمیم بگیرید که چه رنگ‌هایی می‌توانند به شما حس خوبی بدهند و حال و هوایی را که به دنبال آن هستید در فضا تامین کنند.

۵-آیا در فضای شما مبلمان دیگر یا اثر هنری شاخصی وجود دارد؟

هر نوع مبلمان، فرش یا اثر هنری که از قبل در فضای خود دارید می‌تواند نقطه شروع کانسپت طراحی شما برای فضای منزلتان باشد. خوب است که وسایلی را که از قبل داشته اید در نظر بگیرید وگرنه در نهایت یک فضای درهم و برهم خواهید داشت که حتی اگر تمام وسایل آن به تنهایی زیبا باشند مجموعه آن‌ها خوشایند به نظر نخواهد رسید. بعلاوه باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید مبلمان جدید شما به عنوان نقطه تاکید فضا باشند و یا اینکه درجه اهمیت آن‌ها در اولویت دوم است.
 
۶-چگونه از صفر شروع کنیم؟

اگر چه این کار ممکن است کمی استرس زا و ترسناک به نظر بیاید، اما در عین حال نیز هیجان انگیز خواهد بود. چه چیزی می‌تواند جذاب‌تر از این باشد که فضای منزل تان را به سلیقه خود مبلمان کنید. اگر شروع این کار برای شما سخت است از مجلات دکوراسیون و کاتالوگ‌ها و وبسایت‌های طراحی داخلی استفاده کنید و مجموعه‌ای از تصاویر فضا‌هایی که مورد علاقه شماست جمع آوری کنید. این کار به شما کمک می‌کند که خیلی راحت سلیقه شخصی خودتان را پیدا کنید. با این تمرین هیجان انگیز می‌توانید سبک شخصی خود را کشف کنید. بعلاوه مراجعه به مجلات و وبسایت‌ها باعث می‌شود که با برند‌های متعدد آشنا شوید و بتوانید مبلمان مورد نیاز خود را پیدا کنید.

۷-برای چه مدت زمانی تصمیم دارید از این مبلمان استفاده کنید؟

اینکه چه مدت زمانی می‌خواهید از یک مبلمان استفاده کنید می‌تواند تعیین کننده این باشد که چه مقدار باید برای خرید مبملمان هزینه کنید. اگر برای یکی دوسال یک مبلمان می‌خواهید تهیه کنید و یا اینکه دوست دارید در فواصل زمانی کوتاه مدت دکوراسیون خانه خود را مرتب تغییر دهید پس بنابراین انتخاب یک مبلمان گران قیمت کار درستی نیست. در عین حال اگر به دنبال یک مبلمان ماندگار هستید، در این صورت در نظرگرفتن کیفیت مبلمان نیز حائز اهمیت می‌شود.
 
۸-در نهایت بودجه شما چقدر است؟

آیا میزان مبلغی که باید برای این مبلمان هزینه کنید برای شما اهمیتی ندارد یااینکه بودجه شما محدود است. حتی اگر بودجه شما محدود است می‌توانید طیف وسیعی از مبلمان‌های متفاوت را مناسب سلیقه‌های متفاوت، بودجه‌های متفاوت و نیاز‌های متفاوت بیابید. قبل از اینکه خرید خود را قطعی کنید کمی در فروشگاه‌های مختلف و وب سایت‌ها جستجو کنید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید. باید در نهایت مبلمانی را انتخاب کنید که واقعا دوست دارید. همچنین اگر بودجه شما محدود است و اجازه نمی‌دهد که مبلمان با کیفیتی تهیه کنید، می‌توانید از مبلمان‌های دست دوم استفاده کنید و پارچه آن‌ها را عوض کنید و آن‌ها را نو کنید.