۴ هزار هکتار از باغات تهران نابود شدند

زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورا شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لایحه‌ای که تحت عنوان خانه باغ به شورای عالی شهرسازی ارسال شده است، اظهار کرد: از این به بعد مبنای اجرای ساخت و ساز در باغات لایحه خانه باغ خواهد بود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه همچنان راهی برای ساخت و ساز در باغات وجود دارد، تاکید کرد: البته این ساخت و ساز در حد خانه باغ و کمتر از ۳۰ درصد سطح اشغال است و حتی زیرزمین آن هم باید نیم طبقه باشد و اجازه داشتن پارکینگ زیرزمینی هم ندارند.

وی با اشاره به دو باغ متعلق به تعاونی مسکن کارکنان شهرداری مناطق ۲۱ و ۲۲ که مجوز ساخت برج باغ در این باغ را دریافت کرده‌اند، گفت: مجوز این دو باغ در شورای دوم و به منظور حفظ آن باغ‌ها با ۳۰ درصد سطح اشغال صادر شده بود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در آن زمان عده‌ای در زیر باغات نفت می‌ریختند تا درختان خشک شده و اقدام به ساخت و ساز کنند، اظهار کرد: برای همین شورای دوم بر اساس رویکردی که در آن زمان داشت، مقرر کرد که در ۳۰ درصد از فضای باغ اجازه ساخت داده شده و بقیه را به جای اشغال سطح در ارتفاع استفاده کنند.

نژاد بهرام با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر ۴ هزار هکتار از باغات تهران نابود شدند، گفت: اگر بر اساس مجوز شورای دوم اقدام شود مشکلی پیش نمی‌آید، اما از شورای دوم تا شورای پنجم میزان سطح اشغال از ۳۰ به ۴۰ درصد و در نهایت به ۶۰ درصد رسید که سبب نابودی ۴ هزار هکتار باغ تهران شد.

وی با تاکید بر اینکه مبنای این قانون نگهداری از باغات بود، گفت: در طول این چند دوره به دلیل عدم اجرای مناسب این قانون و با افزایش ساخت زیرزمین در املاکی که مجوز گرفتند ریشه‌های درختان از بین رفت.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به کسانی که درخواست مجوز برج باغ کرده بودند، گفت: این کار آن‌ها مبنای قانونی دارد، لذا در این دوره به این نتیجه رسیدیم که همان ۳۰ درصد را هم ندهیم، زیرا باغات زیادی از بین رفته بود.

وی افزود: بر همین اساس به منظور حفظ باغات، لایحه خانه باغ را که پیش‌نویس آن را شورا تهیه کرده بود، به شورای عالی شهرسازی ارسال کردیم.

نژاد بهرام گفت: در این ۶۲ باغ هم، چون افراد در گذشته مبالغ خود را واریز کرده بودند و درخواست‌شان را هم ارائه داده بودند، ما با قرار دادن شروطی در مقابل آن‌ها با درخواست‌شان موافقت کردیم و شرط گذاشتیم که فقط طبق همان ۳۰ درصد ساخت و ساز کنند و حتما کار آن‌ها زیر نظر کمیته فنی باغ باشد و در همه جا کمیته فنی باغ جانمایی و نظارت مستمر داشته باشد تا مشخص شود آن ۳۰ درصد چگونه اجرا می‌شود.