راهکاری موثر و ساده برای پیشگیری از اضافه وزن

از فواید نوشیدن آب زیاد شنیده‌ایم. حالا در یک بررسی تازه، محققان دانشگاه پنسیلوانیا، متوجه شده‌اند نخوردن آب در گروه سنی کودک و نوجوان، می‌تواند الگو‌های تغذیه‌ای غلطی را در آن‌ها تقویت کند.

در این مطالعه ۸۴۰۰ کودک و نوجوان در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ بررسی شدند. روش کار به این صورت بود که با خانواده‌های این افراد تماس گرفته و از آن‌ها خواسته می‌شد فهرست خوراکی‌هایی را که فرزندشان طی ۲۴ ساعت قبل خورده بود، با کمک او، مشخص کنند. در مرحله بعد بر مبنای این فهرست، محققان میزان کالری دریافتی این افراد را مشخص و به نتیجه قابل توجهی دست پیدا کردند.

آن‌ها متوجه شدند از هر پنج کودک، یکی در روز قبل اصلا آب ننوشیده بوده است. در عین حال کودکان و نوجوانانی که آب نخورده بودند، کالری بیشتری (به صورت میانگین ۹۳ کیلوکالری) از افرادی که آب خورده بودند، دریافت کرده بودند. اما چرا این اتفاق افتاده بود؟

بررسی‌ها مشخص کرد کودکان و نوجوانانی که طی روز آب نخورده بودند، در آن روز میزان بیشتری نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه مصرف کرده بودند و این دلیل عمده افزایش میزان کالری دریافتی بود.

محققان با توجه به محدودیت‌های این مطالعه، معتقدند هنوز نمی‌توان بین کم نوشیدن آب با افزایش مصرف نوشیدنی‌های شیرین رابطه علت و معلولی برقرار کرد، اما به هر صورت می‌توان این توصیه را به همه خانواده‌ها داشت که در کنار محدودیت در مصرف نوشیدنی‌های شیرین، بر میزان مصرف آب کودکان خود نظارت بیشتری داشته باشند چرا که به نظر می‌رسد نوشیدن آب می‌تواند به مصرف کمتر نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و آب میوه کمک کند. یادمان باشد این نوشیدنی‌ها یکی از عوامل مهم افزایش وزن در این گروه سنی است.