فواید و مضرات «شلیل» را بشناسید

 اگر شما هم شلیل و هلو را از هم تشخیص نمی‌دهید، باید بدانید که مهم‌ترین وجه تمایز این دو میوه، بافت پوست آن‌ها است؛ پوست هلو پرز دار است در حالی که شلیل پوست صاف و یکدستی دارد. اما شلیل مانند هم مانند هر میوه‌ی دیگر خواص و البته مضراتی دارد که در این مطلب درباره‌ی آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

فواید شلیل

۱- سرشار از مواد مغذی

اخبار اجتماعی- این میوه حاوی ویتامین های A، B۱، B۲، B۵، B۶، B۹، C، E و K است و از منابع خوب پتاسیم و دیگر مواد معدنی‌ای همچون فسفر، منیزیم، آهن، زینک و کلسیم به شمار می‌رود.

شلیل میوه‌ای کم کالری است، هیچ کلسترول مضری ندارد و از مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان و فیبر غذایی برخوردار است.

۲- کمک به گوارش

برخورداری از فیبر و قلیایی بودن طبیعت این میوه، آن را به ماده‌ی غذایی بسیار مناسبی برای حفظ سلامت گوارشی تبدیل کرده. فیبر غذایی موجود در شلیل، جلوی انباشت آب در بدن را می‌گیرد، باعث می‌شود مدت طولانی تری سیر بمانید، اجابت مزاج را بهبود می‌بخشد و از مشکلاتی مثل یبوست، زخم معده و گاستریت جلوگیری می‌کند.

۳- کمک به کنترل دیابت

مصرف این میوه در کاهش قند خون نقش دارد، مسأله‌ای که در نهایت به کنترل دیابت کمک می‌کند. فیبر موجود در شلیل سرعت جذب قند در جریان خون را کم می‌کند.

به علاوه، اگر علاقه‌ی زیادی به شیرینی جات دارید، با مصرف این میوه می‌توانید هوس خوردن شیرینی را از بین ببرید. این میوه گزینه‌ی بسیار بهتری از مواد غذایی‌ای است که قند مصنوعی دارند و بیشتر مضر هستند تا مفید.

۴- کمک به کاهش وزن

داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر کمک قابل توجهی به کاهش وزن می‌کند، چون این ماده تأثیر زیادی در سرکوب اشتها دارد. فیبر آب را در خود نگه می‌دارد، مسأله‌ای که باعث می‌شود حجم آن افزایش پیدا کند و مغز سیگنال سیری دریافت کند. به این ترتیب، زودتر از معمول دست از خوردن خواهید کشید و کالری کمتری دریافت خواهید کرد. شلیل مانند اغلب میوه‌ها دارای مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی است.

۵- جلوگیری از کم خونی

بیماری کم خونی به دلیل کمبود گلبول‌های قرمز خون در بدن رخ می‌دهد. ماده‌ی آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است. گرچه شلیل آهن زیادی ندارد، اما سرشار از ویتامین C است که به جذب بیشتر آهن در بدن کمک می‌کند؛ بنابراین مصرف این میوه به جلوگیری از کم خونی کمک می‌کند.

۶- دارای خواص ضد سرطان

شلیل حاوی کلروژنیک اسید است، ماده‌ای که ممکن است به جلوگیری از تومور‌ها و سرطان‌های مختلفی از جمله سرطان روده‌ی بزرگ، کمک کند. طبق تحقیقات، کلروژنیک اسید دارای خواص بازدارنده در مورد سرطان است که جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی روده‌ی بزرگ را می‌گیرد. همچنین تحقیقات نشان داده بتاکاروتن موجود در میوه‌های متعلق به خانواده‌ی Rosaceae botanical (شامل سیب، هلو، شلیل، آلو، گلابی و توت فرنگی) جلوی ابتلا به سرطان ریه را می‌گیرد.

۷- تقویت بینایی

شلیل حاوی لوتئین است، ماده‌ی مغذی مهمی که سلامت چشم‌ها را بهبود می‌بخشد و به کاهش ریسک ابتلا به تباهی لکه زرد در اثر افزایش سن کمک می‌کند. طبق تحقیقات، لوتئین نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی هم هست که به کاهش ریسک ابتلا به آب مروارید هسته‌ای کمک می‌کند. به علاوه، بتاکاروتن موجود در این میوه به ترکیب ویتامین A در بدن کمک می‌کند، در حفظ سلامت چشم‌ها نقش دارد و از نابینایی و بیماری خشک چشمی جلوگیری می‌کند.

۸- جلوگیری از هایپوکالمی

هایپوکالمی به کمبود پتاسیم در بدن اطلاق می‌شود، مشکلی که ممکن است باعث افت سلامت عضلانی و بروز مشکل آریتمی قلب شود. شلیل حاوی پتاسیم است که برای عملکرد صحیح عصبی و سلولی و همینطور عضلات ضروری است. پتاسیم موجود در میوه‌هایی مانند شلیل که هسته‌ی بزرگی درون خود دارند، به ترکیب پروتئین‌ها در بدن، حفظ تعادل الکترولیتی بدن، استفاده‌ی بهینه از کربوهیدرات‌ها و فرآیند‌های سوخت و سازی بدن کمک می‌کند.

۹- بهبود سلامت قلب

این میوه سرشار از فیبر است، ماده‌ای که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. به علاوه، پلی فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌های متعدد موجود در شلیل سرعت اکسید شدن اسید‌های چرب را کاهش می‌دهد، مسأله‌ای که احتمال رسوب این مواد روی دیواره‌ی عروق خونی را کاهش می‌دهد.

۱۰- تقویت سیستم ایمنی

مصرف شلیل به دلیل داشتن ویتامین‌های متعددی که نوعی آنتی اکسیدان هستند، کمک زیادی به بهبود سیستم ایمنی بدن می‌کند. این مواد مغذی بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کنند، به سیستم ایمنی در هدفگیری و از بین بردن عوامل بیماری زا کمک می‌کنند و در فرایند التیام و بهبود بدن هم نقش دارند.

۱۱- حفظ سلامت پوست

ترکیب ویتامین‌های A و C موجود در شلیل به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. ویتامین A خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به مقابله با تأثیرات مخرب پرتو‌های فرابنفش خورشید هم کمک می‌کند. ویتامین C به ترکیب کلاژن در بدن کمک می‌کند و به این ترتیب جوانی پوست را حفظ می‌کند. به علاوه، شلیل با داشتن مقادیر قابل توجهی آب در خود، به حفظ آب بدن و در نتیجه حفظ سلامت پوست کمک می‌کند.

۱۲- کاهش نشانه‌های آسم

شلیل به دلیل داشتن ویتامین C و دیگر فلاونوئید‌ها به بهبود نشانه‌های آسم کمک می‌کند. اهمیت این مواد مغذی از آن جهت است که آن‌ها به تنظیم واکنش ایمنی بدن به مواد آلرژی زا کمک می‌کنند.

۱۳- کمک به کنترل فشار خون

این میوه سرشار از پتاسیم است، ماده‌ای که عروق خونی را گشاد می‌کند. این بدان معنی است که احتمال اینکه اختلالی در گردش خون به وجود بیاید که باعث بروز سکته‌ی مغزی یا حمله‌ی قلبی شود، کاهش پیدا می‌کند. پتاسیم به حفظ خاصیت ارتجاعی عروق خونی هم کمک می‌کندد، به این ترتیب عروق قادر خواهند بود خود را با تغییراتی که در حجم خون رخ می‌دهد و روی فشار خون تأثیر می‌گذارد، سازگار کنند.

۱۴- حفظ تعادل مایعات بدن

اگر رژیم غذایی شما سدیم زیادی داشته باشد، با این کار نه تنها ریسک بالا رفتن فشار خون در خود را افزایش می‌دهید، بلکه باعث بروز مشکل در سطح مایعات بدن خود هم می‌شوید. از طرفی دیگر، کمبود پتاسیم باعث تجمع آب در بدن می‌شود، مسأله‌ای که فشار مضاعفی به کلیه‌ها وارد می‌کند. پتاسیم موجود در شلیل سدیم و مایعات اضافی بدن را از بین می‌برد.

مضرات مصرف شلیل

آلرژی خفیف: احساس خارش در دهان و گلو و ورم پلک ها، لب‌ها و صورت از نشانه‌های آلرژی به شلیل هستند. آلرژی خفیف به این میوه می‌تواند باعث معده درد، استفراغ، اسهال و آبریزش بینی هم شود.
آنافیلاکسی: آلرژی شدید به شلیل می‌تواند باعث آنافیلاکسی شود، واکنش آلرژیک شدیدی که موجب بی ثباتی در سلامت قلبی عروقی و بروز مشکلات تنفسی می‌شود و می‌تواند کشنده باشد.