چرا پیر می شویم و راز داشتن پوست و بدنی جوان چیست؟

 پیر شدن یک فرایند طبیعی هنگام رشد و تکامل بدن انسان است که اغلب از تغییرات هورمونی به وجود می‌آید. رژیم غذایی (چربی) و سوخت‌وساز بدن تأثیرات مهمی روی پیری دارد.

اخبار اجتماعی - به نظر می‌رسد که نمی‌توان جلوی پیری را گرفت ولی می‌توان روند آن را کند کرد. شاید یکی از بهترین روش‌ها دست‌کاری ژن‌های انسان و تغییر دادن طول عمر سلول‌های بنیادی باشد ولی هنوز پاسخ روشنی برای این پرسش وجود ندارد.

اعتقاد بر این است که سیر پیری و سالمندی احتمالاً به‌وسیله مکانیسم‌های خاص داخل سلولی تنظیم می‌شود و بنابراین دخالت عامل ژنتیک در روند پیری حائز اهمیت است اما آنچه اهمیت بیشتری دارد این است که عوامل محیطی نیز در کندی یا تسریع این روند دخالت چشمگیری دارند؛ اما به دلیل اینکه ساختمان ژنتیکی هر فرد تقریباً منحصر بفرد است و همچنین تجربیات و تأثیرپذیری‌های محیطی هر فرد نیز مخصوص همان شخص است بنابراین تعیین و ارزیابی میزان اثر این همه محرک بر چرخه زندگی رو به زوال و در حال تغییر و تحول انسان امر بسیار مشکلی است و قابل محاسبه نیست.

چرا در پیری رنگ موها تغییر می‌کند؟

رنگ موها به دلیل وجود رنگ‌دانه‌هایی در پوست که مهم‌ترین آن ملانین است. هر چه میزان ملانین در ریشه مو بیشتر باشد رنگ موها تیره‌تر است. تغییرات ملانین باعث تغییرات رنگ مو می‌شود. طیف رنگ مو در انسان بسیار متنوع و وسیع است. بلوند، قهوه‌ای تیره، قهوه‌ای، مشکی، قرمز، قرمز بلوند و بلوند روشن بخشی از این طیف رنگی وسیع هستند. ولی رنگ خاکستری یا سفیدموها به دلیل رنگ‌دانه نیست بلکه به دلیل کمبود رنگ‌دانه یا همان ملانین است.

معمولاً با افزایش سن رنگ موها رو به خاکستری یا سفید شدن می‌گذارد. برای برخی افراد این پدیده در س نین جوانی یا حتی کودکی هم رخ می‌دهد. سفید شدن‌های زودرس به دلیل کمبود ویتامین B۱۲ یا اختلال غده تیروئید است. گاهی اوقات هم جنبه کاملاً وراثتی دارد. به هر حال بیشتر مردم وقتی سنشان زیاد می‌شود موهایشان سفید می‌شود. وقتی تولید ملانین در ریشه مو متوقف شود، موهای جدید سفید خواهند بود.

کسانی که در اصطلاح آن‌ها را زال می‌نامیم و تمام موهای بدن آن‌ها سفید است از مژه‌ها گرفته تا ابروها، از نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن رنج می‌برند که باعث از دست دادن رنگ‌دانه‌های مو می‌شود. جالب است بدانید رنگ موی انسان بعد از مرگ هم تغییر می‌کند که دلیل شرایطی است که بدن در آن قرار می‌گیرد. مومیایی‌های مصر باستان اغلب دارای موهای قرمزند که به دلیل اکسید شدن موست در حالی که جنازه‌هایی که در یخ یا شن پیدا شده‌اند، موهای سفید دارند.

چطور جلوی پیر شدن را بگیریم؟

ویتامین E

ویتامین E بخورید، چون می‌تواند در برابر چین‌وچروک از شما محافظت کند. چین‌وچروک ابتدایی‌ترین علایمی ست که هنگام پیری ظاهر می‌شوند. پس مراقب آن باشید.

وزن مناسب

مراقب وزنتان باشید، وقتی سنگین‌تر باشید پیرتر دیده می‌شوید. تا حالا دقت کرده‌اید هر وقت لاغر می‌شوید همه میگویند چقدر جوان‌تر شده‌اید؟ اضافه‌وزن مادر تمام بیماری‌های بشری ست.

نوشیدن آب

زیاد آب بنوشید، چون نوشیدن آب پوست را جوان نگه می‌دارد و از چروک شدنش تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. هر چه پوستتان را شاداب‌تر نگه‌دارید، جوان‌تر به نظر می‌رسید.

کاهش مصرف قند

کمتر قند بخورید، چون قند کشسانی پوستتان را از بین می‌برد. قند سم شیرین است.دکتر لوگامور متخصص گوارش چینی که خودش نودوشش سال عمر کرد، در آخرین مقاله‌ای که منتشر کرد، راز عمر طولانی و سالمش را در عدم مصرف قند مصنوعی بیان کرد. پس راجع به خوردن قند تأمل بیشتری کنید. مصرف نوشابه و تمام نوشیدنی‌های شیرینی که مواد قندی و نگه دارنده دارند، یک قدم شما را به پیری نزدیک‌تر می‌کنند. حتی بعضی‌ها اعتقاد دارند، مصرف این‌گونه مواد قندی، سیر تصاعدی پیری را چندین برابر می‌کنند.

استفاده از ضد آفتاب

از ضد آفتاب استفاده کنید، بخشی از اشعه خورشید وقتی به پوست می‌رسد باعث بوجود آمدن لکه‌های پوستی و چین‌وچروک می‌شود. اشعه‌های مضر خورشید وقتی از لایه‌های جو و اتمسفر می‌گذرند و به سطح زمین می‌رسند، هنوز آن‌قدر انرژی دارند که بتوانند تأثیرات جبران‌ناپذیری را روی پوست بگذارند. پس حتماً قبل از خروج از خانه از ضد آفتاب استفاده کنید.

خواب مناسب

زود بخوابید، بر اساس تمام مطالعات علمی انجام شده، خواب شب تاثیر مستقیم و به سزایی در دفع سموم بدن دارد. مدارهای انرژی زمین بین ساعت ۹ شب تا ۷ صبح هم راستا با مدارهای طبیعی بدن قرار می گیرند. اگر هشت ساعت خواب ضروری برای بدن را در این ساعات تنظیم کنید، انرژی های کیهانی را دریافت میکند. تبریک میگویم! شما راز اصلی جوان ماندن را پیدا کرده اید.

لباس مناسب

لباس های نخی بپوشید، مواد مصنوعی می تواند باعث بوجود آمدن آلرژی های پوستی بشود که در دراز مدت به پوست آسیب های جدی میزند. بر خلاف تصور عموم، پارچه هایی که با پوست بدن در تماس هستند یکی از مهمترین عواملی هستند که روند پیر شدن را تسریع میکنند. اگر بتوانید لباس ها را طوری انتخاب کنید که از کمترین الیاف مصنوعی استفاده کنید، همیشه جوان تر از سن تان خواهید بود.

ورزش کردن

ورزش کنید، روزی بیست دقیقه ورزش کردن، پیر شدن اندام ها را به تعویق می اندازد. ورزش سوخت و ساز بدن را بالا می برد، ارگان ها را به حرکت وا می دارد و پویایی اندام داخلی را تضمین میکند. وقتی به ورزش کردن عادت کنید، بدن مثل یک ساعت خیلی دقیق، همه ساز و کارش را به دقت و سر موقع انجام میدهد. علاوه بر این به محض بوود آمدن یک اخلال کوچک در بدن، خیلی سریع تر از بقیه افرادی که ورزش نمیکنند، قادر است خودش را ترمیم کند و با سیستم ایمنی قوی ای که دارد، روند بهبودی را طی کند.

سیگار ممنوع

سیگار نکشید، این مورد نیاز به توضیح دارد؟ سیگار کشیدن خودش به تنهایی عامل تمام دردها و امراض است. دود سیگار وارد خون میشود و خون کثیف به سرتا سر بدن پمپاز می شود و این چرخه معیوب مدام در بدن تکرار میشود. با سیگار کشیدن، خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را بکنید خودتان را به سمت پیری و مرگ سوق می دهید.

چکاپ

از چکاپ سالانه غافل نشوید؛ تشخیص هر چه زودتر اختلالات فیزولوژیکی در بدن درمان و پیشگیری های بعدی را موثرتر می کند. چکاپ سالانه کمک می کند تمام سیستم ایمنی، عصبی، گوارشی و هر آنچه در درون بدن است چک شود. همان مثال همیشگی! پیشگیری بهتر از درمان است.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان مصرف کنید، چون آبرسانی به پوست را بهتر میکند. هر چه پوست مرطوب تر باشد، دیرتر پیر میشود. بجای ماسک های گران قیمت آنتی اکسیدان مصرف کنید. علاوه بر این، آنتی اکسیدان از بوجود آمدن سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

امگا۳

امگا۳ را به برنامه غذایی تان اضافه کنید، چون امگا۳ خاصیت ترمیمی فوق العاده ای دارد. امگا۳ در روغن ماهی وجود دارد. اگر بتوانید روغن مرغوب پیدا کنید و آن را با اسانس های طبیعی خوشبو مخلوط کنید، بهترین کرم مرطوب کننده دنیا را در اختیار خواهید داشت.

پوستی مرطوب داشته باشید

پوستتان را مرطوب نگه دارید، پوست خشک و خشن خیلی زودتر پیر می شود. محققان ثابت کرده اند انسانهایی که در مناطق مرطوب زندگی میکنند، همیشه جوان تر از انسان هایی هستند که در مناطق خشک و گرمسیری زندگی میکنند. یک مثال خوب، آفریقایی ها هستند که میتوانید با دیگر مردم دنیا مقایسه شان کنید.

الکل ممنوع

الکل مصرف نکنید، الکل باعث بیماری های شدیدکبدی میشود! کبد مهمترین ارگان بدنی انسان است. الکل سوخت و ساز بدن را بهم میریزد. باعث چاقی میشود. قند را اطراف معده جمع می کند و هضم آن را روزها به تعویض می اندازد. آیا می دانستید، اگر رژیم غذایی داشته باشید و حین آن الکل مصرف کنید، باید رژیم را قطع کنید و بعد از یک هفته دوباره آن را از سر بگیرید؟

مدیتیشن و مراقبه

مراقبه کنید، مدیتیشن و مراقبه باعث میشود از استرس های روزمره فاصله بگیرید و جوان تر بمانید. تا حالا شده از خودتان بپرسید راز عمر طولانی همراه با سلامت کافی کهن سالان چین و ژاپن چیست؟ روحتان را با جسمتان همگام سازید، از استرس دور بمانید و کمتر عصبانی شوید تا همیشه جوان بمانید.

عسل

عسل بخورید، خوردن عسل برای درمان بسیاری از بیماری ها در متون قدیمی ایرانی و طبهای سنتی دیگر ملل به کرات توصیه شده. عسل در متون اسلامی هم بسیار سفارش شده است. کتاب های طب کهن خوردن عسل را معادل با درمان هفتاد نوع بیماری بیان کرده اند.

ویتامین c

مصرف ویتامین C را جدی بگیرید، مصرف به اندازه ی ویتامین c تولید کلاژن پوست را افزایش میدهد. البته توجه داشته باشید که مصرف بی رویه ویتامین c عوارضی دارد که باید حتما قبل از اینکه در برنامه غذایی تان جای بگیرد، در مورد آن مطالعه کنید.

پیشگیری از بروز لکه های پوستی

لکه های تازه پوستتان را بررسی کنید، حتما منشا هر کدام از لکه ها را پیدا کنید تا از اختلالات بعدی که منجر به پیری پوست میشوند جلوگیری کنید. گاهی برخی از لکه های کوچک و بی اهمیت منجر به لکه های بزرگی می شوند که سراسر بدن را پر میکنند و بعد کم کم پوست را چر از چین و چروک میکنند. پیشگری از بروز چنین واقعه ای شما را از پیر شدن زودهنگام دور می کند.

پیری امری طبیعی است

از پیر شدن لذت ببرید. پیر شدن فرایند طبیعی در زندگی هر موجود زنده ای است، بنابراین نگران آن نباشید و از آن لذت ببرید.