روزه‌داری در شرایط کرونایی مشکلی ندارد

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد با بیان نکاتی در ارتباط با تغذیه در ماه مبارک رمضان و ایام روزه‌داری، اظهار کرد: رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده‌های افطار و سحری نقش مهمی در حفظ سلامت دارد.

اخبار اجتماعیمدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: رعایت اصول تغذیه صحیح در ایام روزه‌داری و در ایام ماه مبارک رمضان به ویژه در وعده‌های سحر و افطار و وعده‌های بعد از افطار نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت ما دارد.

عبداللهی گفت: منظور از تغذیه صحیح در درجه اول رعایت تعادل یعنی مصرف متعادل از همه گروه‌های غذایی اصلی و خودداری در مصرف بی‌رویه بعضی از خوراکی‌ها مثلا مصرف زیاد مواد قندی، شیرینی، مصرف زیاد چربی، روغن و نمک است.

او تاکید کرد: اگر اصول صحیح تغذیه رعایت شود، حتی در شرایط کرونا هم مشکلی برای روزه‌داری وجود ندارد. تغذیه اصولی و صحیح به سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا کمک می‌کند.

تغذیه سالم در ایام ماه رمضان

اخبار اجتماعیاو با تأکید بر کاهش مصرف قند، نمک و چربی در ایام روزه‌داری به ویژه امسال در دوران اپیدمی، بیان کرد: مصرف بی‌رویه مواد قندی و نوشیدنی‌های شیرین، غذا‌های چرب و سرخ شده و پرروغن،  باعث تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: برای مقابله با بیماری کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن، نوع غذایی که مصرف می‌کنید بسیار مهمی است.

عبداللهی با اشاره به رعایت نکاتی در وعده سحری، گفت: در درجه اول مصرف کافی سبزی‌ها، سالاد و صیفی‌جات به دلیل داشتن آب کافی و پیشگیری کردن از تشنگی و کم آب شدن بدن و خشگی گلو فرد روزه‌دار در طول روز توصیه می‌شود.

او ادامه داد: یکی از عوامل زمینه‌ساز برای فعالیت ویروس کرونا خشکی گلو و دهان است، بنابراین در وعده سحر اگر به مقدار کافی سبزی و سالاد خورده شود؛ به پیشگیری از کم آبی بدن کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تصریح کرد:  این مواد غذایی حاوی ویتامین‌هایی مثل ویتامین A و C هستند که برای تقویت سیستم و عملکرد طبیعی ایمنی بدن لازم هستند.

در ماه رمضان از مصرف شیرینی در وعده سحری پرهیز کنید

عبداللهی افزود: مصرف مواد قندی و نوشیدنی‌های شیرین برای سحری توصیه نمی‌شود، زیرا این مواد باعث تشدید احساس تشنگی در طول روز می‌شوند. خوردن غذا‌های خیلی شیرین در وعده سحری باعث می‌شود که در طول روز سریعتر قند خون افت کند و احساس ضعف، گرسنگی و بی‌حالی در فرد روزه‌دار ایجاد شود.

او یادآوری کرد: به دلیل افزایش احساس تشنگی و خشکی گلو در طول روز، مصرف غذا‌های پر پروتئین و چرب و سرخ شده هستند برای وعده سحر توصیه نمی‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: برای بازگشت قند خون به حالت عادی؛ مصرف مایعات گرم، مواد قندی سالم و همچنین خوردن غذای ساده و سبک در وعده افطار توصیه می‌شود.

عبداللهی ادامه داد:  مصرف کافی مایعات به شکل آب، انواع مایعات و مصرف میوه‌ها بعد از افطار تا سحر به جبران کم آبی بدن کمک می‌کند و برای پیشگیری کم آبی و احساس تشنگی و خشکی در طول ایام روزه‌داری مؤثر است.

او تصریح کرد: رعایت اصول تغذیه صحیح یعنی کاهش مصرف قند و نمک و چربی، مصرف بیشتر سبزی، میوه، مصرف کافی مایعات به ویژه بعد از افطار به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌ها و کرونا کمک می‌کند و همچنین برای حفظ سلامت بدن و عملکرد طبیعی دستگاه‌های بدن نقش مهمی دارد.

مشکلی برای اهدای خون در ایام ماه رمضان وجود ندارد

عبداللهی تصریح کرد: افراد روزه دار اگر اصول درست تغذیه را رعایت کنند، مشکلی برای اهدای خون ندارند. اگر اهدای خون انجام شد، باید منابع غذایی مثل آهن و اسید فولیک را که برای خون سازی لازم است در وعده غذایی سحری یا افطار مصرف کنند. همچنین باید ویتامین C کافی نیز که به جذب آهن کمک می‌کند را مصرف کنند. بنابراین مشکلی برای اهدای خون در ایام ماه رمضان وجود ندارد و با رعایت تعادل و تنوع غذایی مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌شود.

در شرایط شیوع کرونا، مصرف مکمل توصیه نمی‌شود

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره برخی توصیه‌ها مبنی بر مصرف مکمل‌ها در شرایط شیوع کرونا اظهار کرد: مصرف هیچ مکملی را در این شرایط توصیه نمی‌کنیم. باید پروتئین‌ها و املاح معدنی و ریزمغذی‌ها از برنامه روزانه غذایی باید تامین شود و هیچ توصیه‌ای برای مصرف مکمل نداریم. مگر برای افرادی که دچار کمبود‌هایی هستند و برای رفع این کمبود‌ها افراد به مکمل‌های دارویی نیاز داشته باشند.

او ادامه داد: مصرف مکمل پروتئینی اگر سرخود باشد، مشکلاتی ایجاد می‌کند. زیرا بار زیادی به کبد و کلیه تحمیل شده و منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

با خوردن مواد غذایی به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شویم

عبداللهی درباره ضدعفونی کردن مواد غذایی اظهار کرد: مواد غذایی که بسته بندی دارند، حتما باید بسته بندی آن ضدعفونی شود. در مورد ضدعفونی خرما هم اولین توصیه این است که بسته بندی باشد و فله‌ای نباشد. زیرا مواد غذایی که فله هستند ممکن است آلودگی داشته باشند.

او افزود: با خوردن مواد غذایی به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شویم زیرا غذا پخته می‌شود و ویروس در اثر حرارت از بین می‌رود. وقتی هم که میوه را می‌خوریم، اسید معده باعث می‌شود که ویروس از بین برود. اگر دست ما به ویروس کرونا آلوده باشد و میوه به ویروس آلوده شود، تماس آن ویروس با دهان منجر به آلودگی می‌شود.