سراشیبی سقوط صنعت چوب استان اصفهان

این روزهابسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی استان اصفهان به خصوص صنعت چوب استان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و خواستار اصلاح وضع موجود هستند تا جایی که بازار مصنوعات چوبی داخلی با واردات بی‌رویه از چین و ترکیه دچار رکود شدید شده است.

این موضوع خطر بزرگی برای تولیدات داخلی به شمار می‌رود، تا جایی که درهای پیش‌ساخته، ضدسرقت و صفحات ام‌دی‌اف خارجی جای تولیدات داخلی ما در این بخش را گرفته است

اکنون فعالان جامعه صنعت و تولید استان اصفهان به خصوص صنعت چوب که این روزها سراشیبی رکود در آن بیش از سایر صنایع به چشم می خورد، معتقد هستند در اجرای قوانین مالیاتی نیز سخت‌گیری‌ها بسیار بیشتر از سایر استان‌های کشور است و نسبت به این موضوع اعتراض دارند.

در حال حاضر تعداد کارخانجات و تولیدکنندگان مواد اولیه زیاد است و از نظر کیفیت مواد اولیه در سطوح مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند، علاوه بر این افرادی که در این صنف فعالیت دارند تعدادشان بسیار بالا رفته و به همین سبب از نظر کیفیت مواد مورد استفاده و قیمت، درگیری‌های بسیاری با کارفرما صورت می‌گیرد که اتحادیه ها برای کاهش آن تلاش بسیار نموده اند.

به گفته ی کارشناسان اقتصادی رونق در تولید و عرضه صنایع چوب به رونق در بازار ساخت‌وساز مربوط است که با توجه به رکود ساخت‌وساز صنعت چوب نیز از رونق افتاده است همچنین کاهش شدیدصادرات چوب با توجه به واردات بی‌رویه در این صنعت و بی توجهی به تولیدات داخلی معضل بسیاری را بر سر این صنعت قرار داده و سراشیبی سقوط صنعت چوب را منجر شده است.

دبیر هیات رئیسه اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان مصنوعات چوبی استان اصفهان با انتقاد شدید از فشار مالیاتی اعمال شده بر این صنعت گفت: سازمان امور مالیاتی از بخش خصوصی غیر فعال خواستار دریافت مالیات است و این در حالی است که این واحدها یکی پس از دیگری در حال تعطیلی هستند و متاسفانه این روزها صنعت چوب را با مشکلات مختلفی درگیر و کارگاههای زود بازده و حتی کارگاههایی با سابقه بالای 50 سال را دچار معزل ورشکستگی و رکود شدید کرده است.

سراشیبی سقوط صنعت چوب استان اصفهان

محمد شادمند افزود: بیش از 70 درصد از این واحدها نیمه فعال و بقیه تعطیل شده‌اند و در حالی که بازار فروش هم دچار این رکود شده، نباید تحت فشار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرند.

وی عواملی همچون افزایش 9 درصدی مالیات بر ارزش افزوده، افزایش 30 الی 400 برابری مالیات بر کالا، رکود ساختمان سازی، کمبود نقدینگی، واردات بی رویه اجناس و ورقه های چوبی و مصنوعات چوبی و ... را علت مهم ضرر و زیان این قشر عنوان کرد و یادآور شد: وجود کالای قاچاق و تورم رکودی شرایط سختی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده و توزیع کنندگان برای فرار مالیاتی از کالاهای قاچاق بدون فاکتور استفاده می‌کنند .

دبیر هیات رئیسه اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان مصنوعات چوبی استان اصفهان گفت: در مجمع نمایندگان استان اصفهان با حضور رئیس اداره مالیاتی استان و به همراه نمایندگان مقرر شد اداره دارایی با تخفیف 40 درصدی مالیات کل استان موافقت نماید .

سراشیبی سقوط صنعت چوب استان اصفهان

شادمند بیان کرد: در قانون جدید مالیاتی باید نرخ مالیات بر ارزش افزوده فعلی که 9 درصد است به 4 تا 5 درصد کاهش یابد زیرا بنگاه‌های اقتصادی استان در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و این در حالیست که اصفهان جزء استان‌های پیشتاز کشور در زمینه پرداخت مالیات محسوب می‌شود و همواره در هنگام دریافت بودجه در ردیف آخرین استان‌های کشور قرار داشته است.

وی عدم حمایت همه جانبه از تولیدات داخلی را از جمله مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: این حمایتها در قوانینی مانند قانون رفع موانع تولید قید شده است و در ماده 8 قانون مذکور، دولت موظف شده تا رقابت پذیری کالاهای داخلی را افزایش دهد و یا مصرف کالاهای داخلی را ترویج داده و از تجمع گرایی جلوگیری نماید و همچنین با تشویق تولید کنندگان و صادر کنندگان تبلیغ کالاهای خارجی را محدود کند.

سراشیبی سقوط صنعت چوب استان اصفهان

دبیر هیات رئیسه اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان مصنوعات چوبی استان اصفهان فراهم کردن بازار فروش و کمک به فراهم کردن نقدینگی از طریق بانکهای عامل و مهمتر از همه پیش بینی مالیات با نرخ صفر برای واحدهای تولیدی با شرایط ویژه که همه در قانون ذکر شده ولی اجرایی نشده است را از جمله کارهایی عنوان کرد که می تواند در راه پیشرفت این صنعت و کنار زدن مشکلات به کار برد.

همچنین امیری مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با ابراز امیدواری در جهت بهبود مشکلات مالیاتی کارگران و صنعتگران چوب استان اصفهان بیان کرد: در مرحله هفتم مالیات بر ارزش افزوده اصلاحاتی انجام شده که با ثبت نام و پرداخت به موقع مالیات می توانند از جریمه های هنگفت مالیاتی جلوگیری به عمل آورند.

وی گفت: مالیات بر اساس گزارشی که کارشناسان این مرکز ارائه داده اند، نوشته شده واگرکارفرمایان مدعی باشد توان پرداخت مالیاتی را نداشته و به اشتباه برای آنها ثبت شده است، می توانند با مراجعه به این مرکز و تشکیل کمیسیون پرونده خود را به جریان انداخته و مطمئنا به مشکل آنها رسیدگی خواهد شد.

سراشیبی سقوط صنعت چوب استان اصفهان

حال باید دید وضعیت مالیاتی اصفهان در آینده به چه شکل رقم خواهد خورد وآیا مشکلات مالیاتی اصفهان در سال 95 پایان می‌پذیرد؟در هر صورت کار در زمینه تولید ؛ ساخت و فروش در صنایع چوب مفید و سود آور است، البته با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و عمومی کشور که متاسفانه در حال حاضر در رکود به سر می برد.