آقای وزیر اقتصاد ، شما چقدر فراموش کارید؟!

گروه اقتصادی- وزیر امور اقتصادی و دارایی به تازگی در نشست هیات واگذاری، نسبت به تبلیغات منفی واگذاری شرکت‌های دولتی به شدت انتقاد کرده است. وی گفته است: «این تبلیغات منفی موجب شکل‌گیری تصورات منفی در جامعه در زمینه اجرای سیاست خصوصی‌سازی شده است.»

 

به گزارش افکارنیوز، در حالی علی طیب‌نیا نسبت به این موضوع انتقاد کرده که خود یکی از منتقدان اصلی واگذاری شرکت‌های دولتی در چند سال اخیر بوده است. وی حتی از واژه «بی‌صاحب‌سازی» در خصوص شکل واگذاری‌ها استفاده کرده بوده است.

 

او بارها به خصوصی‌سازی در گذشته اشاره کرده و به این‌که فقط 17 درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده و مابقی نه خصوصی هستند و نه دولتی، معترض بوده است.

البته در این مدت حدود 3 ساله، فشارهایی که در برابر خصوصی سازی وجود داشته، چنین بار وزیر اقتصاد را به گلایه‌مندی وادار کرده است. وی در ۱۷ اسفندماه گذشته در اتاق بازرگانی در جمع فعالان اقتصادی کشور لب به گلایه گشود و با مطرح کردن اینکه در ۲ سال گذشته نفس مرا بریدند، گفت: «هر زمانی می‌خواهیم شرکتی را واگذار کنیم، مانع آن می‌شوند.»

طیب‌نیا عنوان کرده بود: «به صورت تمام قد در مقابل برخی واگذاری‌ها ایستاده‌ام و ترجیح می‌دهم وزیر نباشم تا این‌که برخی شرکت‌ها به صورت رددیون و تهاتر واگذار کنم. همین چند وقت پیش هم جلسه سنگینی داشتیم که نپذیرفتم واگذاری مربوطه به سرانجام برسد، یعنی ترجیح می‌دهم وزیر نباشم تا این افتضاح به نام من ثبت نشود.»

وی متذکر شده بود: «تا زمانی که به عنوان وزیر اقتصاد در دولت یازدهم مشغول به کار هستم، هرگز به دست من شاهد چنین واگذاری‌هایی به بخش‌های غیرواقعی اقتصاد نخواهید بود. باید این را هم بگویم که مدیرهای دولتی موافق نیستند که برخی واگذاری‌ها صورت گیرد.»

اگرچه تمامی این انتقادات و اظهارات وزیر اقتصاد نسبت به موضوع خصوصی‌سازی درست بوده، اما همه این مسایل باعث شده که هیچ نگاه مثبت و خوش‌بینی نسبت به خصوصی‌سازی و آینده آن وجود نداشته باشد؛ چراکه اگر بیش از 80 درصد واگذاری‌ها به بخش خصولتی و غیرواقعی باشد، بازپس‌گیری این شرکت‌ها امری ساده نیست.

در رابطه با واگذاری‌های جدید نیز همان‌طور که وزیر اقتصاد گفته و رییس‌جمهور نیز قبل از آن متذکر شده، مقاومت‌هایی وجود دارد. رییس جمهور در آخرین روزهای دی‌ماه سال گذشته در همایش اجرای برجام، فصلی نو در اقتصاد ایران، در بخشی از سخنان خود گفته بود: «برخی از نهادهای دولتی بنگاه‌های اقتصادی را دو دستی چسبیده و آن را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند.»

عبدالله پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی هم نسبت به این‌که در مقابل واگذاری‌ها مقاومت وجود دارد، همواره گلایه‌مند بوده و گفته است: «اگر به خصوصی‌سازی توجه ویژه نشود و عزم لازم برای این کار نباشد، حرکت به سمت خصوصی‌سازی لاک‌پشتی ادامه خواهد یافت.»