اولتیماتوم بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه

رئیس کل بیمه مرکزی امروز در نشست نوروزی با خبرنگاران به تشریح دستاوردهای صنعت بیمه در سال 95 و برنامه‌های سال آتی این صنعت پرداخت و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

عبدالناصر همتی در پاسخ به پرسشی در مورد زیان‌ده شدن بیمه‌های تکمیلی درمان اظهار داشت: در اولین جلسه کاری که با مدیران عامل شرکت‌های بیمه داشتیم، تاکید کردم اگر شرکت‌های بیمه نخواهند به طور جدی نرخ فنی بیمه‌های درمان را اجرا کنند، برنامه اعمال تعرفه و به عبارتی نرخ پایه در این رشته را اجرایی خواهم کرد.

وی افزود: شرکت‌های بیمه در این رابطه برای رعایت تعرفه به ما قول دادند.

همتی در حالی این را گفت که بیمه مرکزی چند سالی است اقدام به آزادسازی تعرفه‌ها در صنعت بیمه کرده است.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت شما چندی قبل تلویحاً اعلام کردید بیمه مرکزی آماده است مقام ناظر صندوق‌های بازنشستگی شود بر چه اساسی این موضوع را مطرح کرده‌اید، گفت:‌ من در آن مراسم گفتم شرایط صندوق‌های بازنشستگی در کشور خوب نیست و این صندوق‌ها باید مقام ناظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه معتقد است این نقص در حال حاضر وجود دارد، افزود: اگر بررسی کنند شاید به این نتیجه برسند که بیمه مرکزی می‌تواند مقام ناظر باشد کما اینکه در بسیاری از کشورها اینگونه است. 

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه شبیه‌ترین مقام ناظر با توجه به مأموریت صندوق‌های بازنشستگی می‌تواند بیمه مرکزی باشد، افزود: معتقدم بیمه مرکزی می‌تواند مقام ناظر صندوق‌های جدیدی باشد که در حال شکل گرفتن هستند.

به گفته همتی این مسئله برای صندوق‌های قدیمی صدق نمی‌کند و آنها باید خود مشکلاتشان را حل کنند.

نگران زیان‌دهی بیمه‌ها با ارائه صورت‌های مالی بر اساس IFRS نیستیم

رئیس کل بیمه مرکزی   در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که گفت گزارش‌دهی صورت‌های مالی بانک‌ها بر اساس مدل IFRS آنها را شدیدا به زیان‌ برد آیا نگران نیستید چنین سرنوشتی در انتظار بیمه‌ها باشد، اظهار داشت: ما استانداردی به نام استاندارد شماره 28 درباره ذخیره‌گیری شرکت‌های بیمه داریم. با گزارش‌دهی بر اساس IFRS برخی ذخایر گرفته و برخی هم آزاد می‌شوند و فکر نمی‌کنم شرکت‌های بیمه مشکلی پیدا کنند.

همتی تأکید کرد: در عین حال پیگیری می‌کنیم اتفاق خاصی در شرکت‌ها با مدل جدید صورت‌های مالی نیفتد.

وی در خصوص توانگری مالی برخی از شرکت‌ها اظهار داشت:‌بخشی از سهام شرکت‌هایی مانند بیمه آسیا، البرز و دانا همچنان دولتی است که در صورت فروش این سهام منابع حاصل می‌تواند صرف افزایش سرمایه این شرکت‌ها و بهبود رتبه توانگری مالی آنان شود.

رئیس کل بیمه مرکزی در این نشست خبری همچنین گفت: در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» صنعت بیمه هم می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد.

وی با بیان اینکه بخش خدمات در زمینه اشتغال می‌تواند کارهای ا ساسی کند افزود: در حال حاضر 110 هزار نفر در صنعت بیمه مشغول هستند که 400 تا 500هزار نفر را در بعد خانوار پوشش می‌دهد.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: فکر می‌کنم اگر بتوانیم فعالیت صنعت بیمه را گسترش دهیم و با استارت‌آپ‌هایی که ایجاد می‌شود ظرفیت اشتغال خوبی به وجود خواهد آمد.

وی افزود: می‌توان گفت یکی از محورهای اجرای فرمان مقام معظم رهبری توسعه کمی و کیفی صنعت بیمه است. 

به گفته همتی سال گذشته صنعت بیمه 22 درصد رشد را تجربه کرد و ضریب نفوذ بیمه در کشور در 2.1 درصد تثبیت شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیز ضریب نفوذ بیمه در ایران از منطقه منا که 1.8 درصد است،بالاتر است افزود: امیدواریم سال‌های آینده بتوانیم این ضریب را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کنیم.

همتی در ادامه به دستاوردهای صنعت بیمه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال گذشته کلید خورد اما همانطور که تصویب آن زمانبر بود اجرای آن هم سخت خواهد بود.

به گفته وی این قانون دارای 16 آئین‌نامه مطول است که آئین‌نامه‌های اصلی در شورای عالی بیمه مصوب شده و امید می‌رفت تا پایان سال اجرایی شود.

همتی با اشاره به طولانی شدن بررسی این آئین‌نامه‌ها در کمیسیون‌های دولت ابراز امیدواری کرد ظرف یکی دو ماه آینده آئین‌نامه‌های اصلی نهایی و ابلاغ شود.

رئیس کل بیمه مرکزی اقدام دیگر را تأکید بر ذخیره‌گیری برای خسارت‌های معوق شخص ثالث بود که تمام شرکت‌های یک به یک موظف شده‌اندند این ذخایر را داشته باشند

همتی سومین اقدام بیمه مرکزی در سال گذشته را نظارت به روز شرکت‌های بیمه عنوان کرد و افزود: مدیریت جدیدی در حوزه نظارت ایجاد شد.

فعالیت بیمه‌هایی که کفایت سرمایه خود را محقق نکنند محدود می‌شود

وی همچنین به مصوبه بازنگری و تعدیل سرمایه شرکت‌های بیمه به عنوان دستاورد دیگر اشاره کرد و افزود: حداقل سرمایه شرکت‌های بیمه بر این اساس 150 میلیارد تومان و اتکای 200میلیارد تومان شد و تا پایان سال شرکت‌های فرصت دارند این حداقل را تأمین کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه پیگیری می‌کنیم این اتفاق تا پایان سال 96 بیفتد افزود: اگر شرکت‌های بیمه سرمایه مورد نیاز را محقق نکنند رشته‌های فعالیت آنها را محدود خواهیم کرد.

همتی همچنین گفت: صدور مجوز فعالیت برای شرکت‌های بیمه مختلط متوقف شد و از این پس تلاش خواهیم کرد فعالیت شرکت‌های بیمه متمرکز در رشته‌های تخصصی بوده و بیمه‌های عمر و غیرعمر از یکدیگر تفکیک شوند.

به گفته وی، شرایط و ضوابط این مصوبه سال قبل ابلاغ شد و تأکید کردیم منابع و ذخایر بیمه‌های عمر و حساب‌های شرکت‌ها در این رابطه مشخص باشد.

همتی تصریح کرد: بیمه‌های عمر بلندمدت است و بیمه مرکزی باید بداند منابع بیمه‌های عمر چگونه و در کجا سرمایه‌گذاری می‌شود.

انتقال ریسک‌های بزرگ به بیمه‌های اتکایی خارجی

رئیس کل بیمه مرکزی همکاری با شرکت‌های بیمه اتکایی بزرگ خارجی در پسابرجام را مورد اشاره قرار داد و افزود: تفاهماتی با شرکت‌های بیمه خارجی داشتیم و اختلاف نظرهایی هم البته وجود داشت اما چون این شرکت‌ها قصد همکاری داشتند توانستیم به توافق برسیم و پوشش‌های لازم برای ریسک‌های بزرگ در سال جاری انجام خواهد شد.

 به گفته رئیس کل بیمه مرکزی تا پایان سال گذشته 650 میلیارد تومان از خسارات سپرده‌گذاران بیمه توسعه که مربوط به رشته شخص ثالث بود پرداخت شد و در عین حال چیزی حدود 300 میلیارد تومان دیگر هم باید پرداخت شود که لازمه آن ارائه مدارک دارایی‌های مالی این شرکت است.

همتی همچنین بالا بردن قابلیت‌های سامانه سنهاب را در مورد اشاره قرار داد و گفت:‌از طریق سنهاب توانستیم در سال گذشته در شبکه نمایندگی‌های صنعت بیمه پالایش جدی داشته باشیم.

وی به پیشنهاد حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه در اصلاحیه قانون اشاره کرد و افزود: تدوین و تصویب لایحه حوادث طبیعی اقدام مهم دیگری بود که در سال 95 انجام شد،البته شورای نگهبان ایراداتی را به مصوبه مجلس گرفته است و امیدواریم امسال با رفع ایرادات شورای نگهبان بتوانیم صندوق را راه‌اندازی کنیم.

همتی گفت: تشکیل این صندوق انقلابی در پوشش ریسک خطرات و حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل خواهد بود.

وی صدور مجوز فعالیت برای شرکت بیمه تجارت نو، حکمت و خاورمیانه و افزایش اعضای صنعت بیمه به 33 شرکت را به عنوان دستاورد دیگر صنعت بیمه یاد کرد و افزایش تعداد شرکت‌های بیمه را مخل فعالیت‌های این صنعت ندانست.

پایان رقابت مخرب در صنعت بیمه بر سر بیمه خودروهای صفر

رئیس کل بیمه مرکزی به ارتقاء سطح توانگری شرکت‌های بیمه و قرار داشتن 17 شرکت در سطح توانگری یک اشاره کرد و خبر داد ساماندهی بیمه خودروهای صفر اقدام جدی دیگری بود که انجام شد،سندیکای بیمه‌گران ورود کرد و از رقابت‌های مخرب‌ها در این رابطه جلوگیری شد.

وی افزود: با لیدری بیمه مرکزی بیمه خودروهای صفر بر اساس سهم بازار شرکت‌های بیمه میان آنها توزیع خواهد شد و امتیازاتی که در این رابطه به خودروسازان داده می‌شد نیز متوقف شد.

همتی همچنین از تسریع در رسیدگی به شکایات اشاره کرد و افزود: دوره زمانی رسیدگی به شکایات از 20 به 6 روز کاهش یافته است.

وی همچنین برنامه‌ریزی برای استقرار حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه، پیگیری گزارش‌دهی شرکت‌های بیمه بر اساس IFRS تا پایان 6 ماه نخست امسال، اجرایی کردن صندوق بیمه حوادث طبیعی، شتاب دادن به افزایش سهم بیمه‌های عمر از 14 به 21 درصد در سبد محصولات بیمه‌ای و پیگیری ارتباط با شرکت‌های خارجی برای جذب سرمایه و ورود تکنولوژی نوین ارائه بیمه‌نامه‌ را از برنامه‌های بیمه مرکزی در سال جدید برشمرد.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین گفت:‌تقویت سامانه سنهاب برای پالایش و نظارت بیمه در سال جدید دنبال خواهد شد و استخدام 50 نیرو در بخش IT بیمه مرکزی در همین راستا انجام می‌شود.