ادعای دولتی ها مبنی بر عدم امکان افزایش یارانه ها دروغ بزرگ است

 سید مهدی زریباف رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل های اقتصاد بومی با تاکید بر امکان افزایش میزان یارانه های نقدی به خبرنگار قدس آنلاین گفت:  این سخن دولتی ها مبنی بر اینکه امکان افزایش یارانه های نقدی وجود ندارد یک دروغ بزرگ است، چطور ممکن است قیمت بنزین و حامل های انرژی در طول ۴ سال گذشته در چند مرحله افزایش یافته اما امکان افزایش یارانه ها وجود ندارد؟ وی در ادامه افزود: قانون هدفمندی می گوید بخش عمده منابعی که از طریق آزادسازی قیمت حامل های انرژی برای دولت ایجاد شد باید بین مردم بازتوزیع شود، حال سوال این است که اگر این موضوع قانون است چطور دولت فقط در مواقعی که به نفع خودش است آن را اجرا می کند.

این اقتصاددان تصریح کرد: متاسفانه دولتی ها اطلاعات کامل اجرای طرح هدفمندی را مخفی کرده و در اختیار مردم و رسانه ها قرار نمی دهند. وی خاطرنشان کرد: کسانی که از بالا بودن قیمت نفت در گذشته به عنوان منابع پرداخت یارانه یاد می کنند باید بدانند افزایش قیمت نفت ربطی به طرح هدفمندی و منابع آن ندارد. زریباف با اشاره به این موضوع که مگر قرار بوده ما با فروش نفت پول یارانه ها را به مردم بدهیم به قدس آنلاین گفت: منابع هدفمندی درآمدی بوده که دولت از افزایش قیمت حامل های انرژی نصیبش شده که باید آن را بین مردم توزیع می کرده اما اگر چه  در دولت یازدهم قیمت بنزین ۴۰۰ تومانی ۱۰۰۰۰ تومان شد اما نه تنها هیچ پولی به یارانه مردم اضافه نشده بلکه مردم هر از چند گاهی با موضوع حذف یارانه ها تهدید می شوند.

رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل های اقتصاد بومی اظهار داشت: این دولت، "دولت نمی شود و نمی توانیم"  و دولتی است که با تکبر و توهم قصد دارد تاریخ ایران و انقلاب را به دوبخش بعد از برجام و قبل از برجام تقسیم کند. همان طور که در طول ۴ سال گذشته شاهد آن بودیم قطعا نمی توان به حرف ها و وعده های چنین دولتی استناد کرد.

وی با اشاره به این موضوع که دولتمردان به جز خودشان هیچ چیزی را ندیده و حرفی را گوش نمی  دهند ادامه داد: دولتی ها صرفا در صدد فریب افکارعمومی بوده و اصلا بقای آنها با جنگ روانی ممکن است. زریباف با تشبیه اقتصاد ایران به قبرستان افزود: می گویند تورم را مهار کردیم در حالی که با تبدیل کردن اقتصاد به قبرستان رکود را تعمیق کرده اند خب طبیعتا در قبرستان هم خبری از سر و صدا نیست چه برسد به تورم.  

وی در تشریح نگاه کارشناسانی که مخالف این موضوع هستند خاطرنشان کرد: عمده این کارشناسان نیزمخالف افزایش نقدی یارانه ها نیستند بلکه آنها یک وجه استدلالی دارند که تا حدودی هم درست است. بحث این افراد این است که آیا ضرورتی دارد این منابع به صورت مستقیم به مردم پرداخت شود یا نه؟ زریباف ادامه داد: شاید بهترین روش این بود که اگر خانواده ای قرار است در دو سال ۵ میلیون تومان یارانه بگیرد این مبلغ در سایت هدفمندی یارانه ها ثبت و این سایت خدمات خودش را اعلام می کرد تا هر خانواده مبتنی بر نیازش خدمات را انتخاب کند با این روش هم ظرفیت های بالقوه دولت بالفعل و هم دولت درآمدهایی کسب می کند.

این کارشناس اقتصادی در خاتمه تاکید کرد: مطمئنا با وضعیت موجود و قیمت های فعلی حامل های انرژی امکان افزایش یارانه های نقدی وجود دارد.