سیاست‌های غلط در ایران مانع سرمایه‌گذاری می‌شود

مایل واکر امروز در نشست هم‌اندیشی ارتقای شاخص‌ آزادی اقتصادی ایران که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: اگرچه شما ایرانی‌ها به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستید اما این  سوال مطرح است که چرا ایرانی‌های زیادی در خارج از ایران زندگی می‌کنند و علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در وطن خود را ندارند.

بنیانگذار موسسه فریزر با بیان اینکه حدود 500 هزار نفر ایرانی در ونکور غرب کانادا زندگی می‌کنند که حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نیستند، گفت: در حالی که این بستگی به خود شما دارد که با فراهم آوردن شرایط، سرمایه‌های بیشتری از جمله سرمایه‌های سرمایه‌گذاران ایرانی را جذب کنید. 

وی با بیان اینکه ایران رتبه 150 را در بین 156 کشور دنیا از نظر شاخص آزادی اقتصادی دارا است و این رتبه خوبی نیست، گفت: برخی دلیل این موضوع را تحریم‌ها می‌دانند اما به اعتقاد من این موضوع به دلیل تحریم‌ها نیست و به دلیل سیاست‌های غلط گذشته بویژه در مورد جذب کارگرها و سرمایه‌گذاری است. 

در ادامه این مراسم فرد مک ماهن نایب رئیس و مدیر بخش رتبه‌بندی آزادی اقتصادی موسسه فریزر بیان داشت: رد پای دولت در زمینه‌های مختلف اقتصادی باعث شده تا آزادی اقتصادی ایرانیان کاهش شدیدی یابد و اگر این شاخص مورد حفاظت قانونی قرار نگیرد، توانایی انجام کار و تولید پول پاک کاهش می‌یابد. 

وی با بیان اینکه ایران کشوری با تاب آوری بسیار بالاست، اظهار داشت: در طی سال‌های گذشته سختی‌های بسیاری را تحمل کرده اما بدون دستیابی به آزادی اقتصادی افراد و دولت نمی‌توانند در اقتصاد پیشرفت داشته باشند. 

ماهن بیان داشت: شیلی و هنک‌کنگ جزء کشورهای فقیر بوده‌اند که با تغییر سیاست‌های اقتصادی خود به سمت سیاست آزادی اقتصادی امروز به کشورهای ثروتمندی تبدیل شده‌اند به طوری که امروز می‌بینیم شیلی  به ثروتمندترین کشور آمریکای جنوبی تبدیل شده است. 

وی با بیان اینکه ایران در دهه 70 میلادی درآمد سرانه‌بالایی داشت، گفت: اما پس از آن با پشت سرگذاشتن جنگ، کاهش تولید با تنزل رتبه در درآمد سرانه مواجه شد و با گذشت سه دهه هنوز نتوانسته به شکوفایی اقتصادی دست یابد.

 نایب رئیس و مدیر بخش رتبه‌بندی آزادی اقتصادی موسسه فریزر افزود: کشورهای که از آزاد اقتصادی برخوردار هستند علاوه بر کاهش شدید فقر و بهبود وضعیت رفاهی افراد جامعه، از نظر سیاسی هم دموکراتیک‌تر هستند و سطح فساد اداری‌شان به مراتب پایین‌تر است. 

در ادامه این نشست فریال مستوفی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: محیط کاری ایران در مرحله گذر قراردارد و ما به دنبال تقویت ارتباطات با جامعه جهانی برای رشد اقتصادی هستیم. 

وی با بیان اینکه توسعه پایدار در ایران قابل دستیابی است، افزود: ما مطمئن هستیم که ایران مأمن امنی برای سرمایه‌گذاری خارجی است. 

به گزارش فارس، مؤسسه فریزر، یک نهاد بین‌المللی در حوزه مطالعات اقتصادی و به ویژه سنجش آزادی اقتصادی و رتبه‌بندی کشورهای جهان است. 

این گزارش می‌افزاید: حضور مهمانان عمانی در این نشست به دلیل استفاده از تجربه آنها در همکاری نزدیک آنها در چند سال گذشته با مؤسسه فریزر برای بهبود رتبه این کشور در شاخص‌های اقتصادی بوده است. عمانی‌ها تنها کشور منطقه هستند که قبل از ایران، با مؤسسه فریزر همکاری داشته‌اند و توانسته‌اند جایگاه خود در رتبه‌بندی شاخص آزادی اقتصادی را بسیار بهبود بخشند. 

به گزارش فارس، نشست هم‌اندیشی ارتقای شاخص آزادی اقتصادی ایران با حضور رئیس سازمان بهبود سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات عمان، مایکل واکر اقتصاددان و بنیانگذار مؤسسه فریزر و جمعی از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.