آمریکا بانک های ترک را جریمه کرد

روزنامه خبرتورک ترکیه به نقل از منابع عالیرتبه بانکی گفت، 6 بانک ترک به اتهام نقض تحریم ها علیه ایران، با میلیاردها دلار جریمه از سوی مقامات آمریکایی مواجه هستند.

دو مقام ارشد اقتصادی ترکیه به رویترز گفتند، ترکیه هیچ اعلامیه ای از دولت آمریکا در مورد این جریمه ها دریافت نکرده است. این مقامات افزودند، رگولاتور های آمریکایی معمولا در این زمینه ها به هیئت تحقیقات جرائم مالی وزارت دارایی ترکیه اطلاع رسانی می کنند.

مقامات ارشد اقتصادی ترکیه گفتند، انتظار می رود مقامات دولت ترکیه در روزهای آینده با انتشار بیانیه ای در این زمینه اعلام نظر کند.

این گزارش در حالی است که روابط بین واشنگتن و آنکارا به دلیل اختلافات دیپلماتیک تنش آلود شده و موجب شده تا دو کشور صدور ویزا برای شهروندان یکدیگر را تعلیق کنند.

خبرتورک اشاره ای به نام این 6 بانک ترک که احتمالا با جریمه های دولت آمریکا مواجه خواهند شد نکرده است. گزارش این روزنامه ترک حاکی است، یک بانک ترک با جریمه بالای 5 میلیارد دلار مواجه خواهد شد، اما بقیه جریمه ها ارقام پایین تری خواهد بود.

خبرتورک گفته، مقامات آمریکایی در طی روزهای آینده به بانک های ترک در مورد میزان جریمه هایشان اطلاع رسانی خواهند کرد و این بانک ها احتمالا قادر خواهند بود برای کاهش رقم این جریمه ها با رگولاتورهای آمریکایی مذاکره کنند.

مقامات آمریکایی در طی سال های اخیر بانک های مختلف جهان را به دلیل نقض تحریم های ایران و سایر کشورها میلیاردها دلار جریمه کرده اند.

مقامات قضایی آمریکا ماه گذشته وزیر اقتصاد سابق ترکیه و رئیس سابق یک بانک دولتی را به تبانی برای نقض تحریم های ایران متهم کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه این اتهامات را سیاسی خوانده و به مثابه حمله به جمهوری ترکیه تلقی کرده است.