بررسی مشکلات صنعت کفش کشور

افسانه محرابی مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و تجارت در خصوص مشکلات پیش روی صنعت کفش کشور در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر تصریح کرد: کفش یکی از صنایع قاچاق پذیر است ولی در 3 سال گذشته آمار گمرک کاهش  واردات را نشان می دهد و با توجه به سرمایه بری اندک  این صنعت   با توسعه این بخش ، می توان اشتغال را بالا برد.

وی افزود:  تولید کنندگان ما باید سلایق مختلف را مورد توجه قرار  دهند و  در بحث آموزش نیروی  انسانی نیز در حوزه طراحی و مهارتی باید اقدامات جدی را مورد توجه قرار دهیم تا با کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت، بازارهای فروش داخلی و صادراتی را به دست آوریم.

محرابی ادامه داد: واردات رسمی کفش درسال  2014 میلادی در حدود 579 میلیون دلار بوده که این آمار در سال 2016 به 200 میلیون دلار کاهش یافته است.

مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت در خصوص شکل جدید قاچاق کفش به کشور در قالب  واردات رویه و زیره به صورت جدا و تبدیل تولید کنندگان به مونتاژ کار گفت: ما مونتاژ کاری را تایید نمی کنیم زیرا تعرفه واردات رویه 32 درصد و تعرفه کفش 55 درصد است و  در حال بررسی کاهش این فاصله  و اخذ تعرفه  40 درصدی از اجزای کفش هستیم.

محرابی افزود: دنبال راهکارهای حمایتی و مشوق های صادراتی هستیم تا قیمت تمام شده را کاهش دهیم. در همین راستا کارگروه حل مشکلات صنعت کفش را در وزارتخانه تشکیل داده ایم و دستور العمل واردات کفش بر اساس ثبت برند را نهایی کرده ایم و در آینده  تنها به کفش های دارای کیفیت و قیمت بالا  اجازه ورود خواهیم داد و جلوی ورود کفش های ارزان و بدون کیفیت را خواهیم گرفت.

بر اساس این گزارش در ادامه برنامه  شجری رییس اتحادیه کفش دست دوز نیز در خصوص مشکلات این صنعت گفت:  با توجه به تعرفه 55 درصدی قاچاق  کفش کاهش یافته ولی واردات غیر رسمی  با شکل جدید انجام می شود به این معنی که اجزای کفش به صورت جدا جدا وارد  و صنعت کفش به سمت مونتاژ کاری رفته است و  قاچاقچیان، گمرک را دور می زنند و تعرفه کفش را هم پرداخت نمی کنند.

وی ادامه داد: این صنعت بومی و اشتغالزا است و می تواند سالانه 250 میلیون جفت کفش با 60 درصد ظرفیت تولید کند .

شجری اظهار داشت : عواملی مانند  سود بالای تسهیلات بانک ها،  افزایش قیمت حامل های انرژی و شهرداری ها، حق بیمه کارگر و... موجب فشار بر تولید کننده ها شده  و تولیتنظیماتد کننده  را به سمت قاچاق برده است زیرا اگر فردی به تولید روی بیاورد حداقل 5سال طول می کشد تا به سود برسد.

 شجری با انتقاد از عملکرد کارگروه ساماندهی حل مشکلات صنعت کفش  افزود :  چرا صنف کفاشان با 12 هزار عضو هیچ فردی را در این کارگروه ندارد؟   باید همه صاحب نظران در این کارگروه حضور داشته باشند. چرا باید اجازه دهیم کفش های 30 تا 40 دلاری را به مردم یک میلیون تومان بفروشیند؟ و آیا نیاز کشور است که اجازه دهیم این برندها وارد بازار شوند؟ این تصمیمات به جامعه کارگری کفش لطمه خواهد زد.