نرخ سود تسهیلات پرداختی همچنان 18 درصد/تورم سال آینده تک رقمی نخواهد بود

هادی حق شناس کارشناس نظام بانکی درباره علت کاهش نیافتن نرخ سود تسهیلات بانکی اظهار کرد: پرداخت سود واقعی بانک ها  با سود‌های رسمی  یکی از دلایل کاهش نیافتن سود تسهیلات بانکی است.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که نقش مستقیمی در افزایش بهای خدمات بانکی دارد ،قیمت تمام شده پول در سیستم بانکی است.

حق شناس تصریح کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که سود تسهیلات بانکی از سه سال گذشته روند کاهشی نداشته است و بسیاری از فعالان اقتصادی از این امر راضی نبوده اند چرا که تورم، امسال و سال آینده تک رقمی نخواهد شد.

این کارشناس نظام بانکی گفت: همه متغیر‌های بنیادی بازار پول، نشان می‌دهد که تورم یک رقمی، حدود ۱۰ درصد است.بنابراین انتظار می‌رود که نرخ تسهیلات، به کمتر از میزان فعلی برسد.

گفتنی است، محمدرضا حسین رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز در این باره گفته است: درهفته‌های اخیر مصوبه‌ای برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نداشته ایم و همچنان براساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های مردمی ۱۵ درصد و سود تسهیلات پرداختی ۱۸ درصد است.

در شرایطی که سود‌های پرداختی در نظام بانکی مشمول سپرده و تسهیلات است و بر اساس آنچه که مدیران نظام بانکی بر آن تاکید دارند، هم اکنون، هیچ تصمیمی در رابطه با کاهش از سوی این سیستم اتخاذ نشده است . برخی مدیران بانکی بر این باورند که اگر نمایندگان و یا سایرین حرف از کاهش نرخ سود زده‌اند، شایدقرار است  زمانی دیگر و در جایی دیگر  تصمیم‌گیری  و اجرایی شود ،که خود نیز از آن بی‌خبرند. در این شرایط بعید نیست نظام بانکی تحت فشار قرار گرفته و ملزم به کاهش دستوری نرخ سود شود.

بی شک مهم‌ترین شاخص بازار پول، نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی است. در خصوص نرخ سود سپرده‌های بانکی سالهاست که بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌هایی به بانک‌ها و موسسات اعتباری، سقف نرخ سود در سپرده‌های مدت دار را تعیین می‌کند.

به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان بانکی و حسابداری فرمول محاسبه نرخ سود یک فرمول ساده ریاضی است که در تمام دنیا ثابت بوده است. اما هم اکنون ، اضافه کردن قید‌ها و محدودیت‌هایی باعث شده که کمی محاسبه نرخ سود تسهیلات و نحوه بازپرداخت اقساط در بانک‌ها متفاوت باشد.