۹۰ درصد نظام تولید به تسهیلات بانکی وابسته است

امیر قدیمی نژاد رییس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه در خصوص وضعیت بازار عرضه‌کنندگان این صنف اظهار کرد: شدت کسادی بازار به میزانی افزایش پیدا کرده که مسیر حرکت این صنف به سمت ورشکستگی در حال پیشروی است. در حال حاضر گردش مالی افراد به کمترین میزان ممکن رسیده و این روزها بنکداران بیشتر در حال شمارشچک‌های برگشتی هستند.

وی بیان کرد: ورود بی رویه پوشاک خارجی به نام برند با قیمت های اندک موجب شد تا تولیدکنندگان پوشاک، رغبتی برای خرید پارچه و تولید نداشته باشند.

رئیس اتحادیه بنکدران و طاقه فروشان پارچه افزود: بالا بودن نرخ  10 تا 20 درصدی مواد اولیه در کشور در مقایسه با دیگر مناطق دنیا و سود 18 درصدی تسهیلات بانکی از عوامل تاثیرگذار و علت ایجاد تورم در بازار بوده است.

قدیمی نژاد بیان کرد: حدود 7 هزار واحد صنفی عضو اتحادیه بودند که در حال حاضر این تعداد به 4 هزار واحد صنفی رسیده است، که البته این تعداد باقی مانده، در حالت نیمه تعطیلی قرار دارند.

به گفته وی؛ بخش زیادی از تولیدکنندگان پارچه تعطیل شده است و بخش دیگر نیز با 30 درصد ظرفیت خود، فعالیت می‌کنند.

این عضو اتاق اصناف با بیان اینکه  حدود 90 درصد نظام تولید به تسهیلات بانکی وابسته است، ادامه داد: وقتی بانک‌ها سودهای سنگینی از تولیدکنندگان مطالبه می‌کنند، توانی برای فعالیت افراد باقی نمی‌ماند و همین امر باعث حذف بخش زیادی از تولیدکنندگان از چرخه  تولید شده است. در حالیکه نرخ سود تسهیلات در چین، انگلیس، ترکیه و دیگر کشورها کمتر از یک درصد است.

رئیس اتحادیه طاقه فروشان پارچه بابیان اینکه قاچاق بی‌رویه صنعت نساجی را با مشکل جدی مواجه کرده است، یادآور شد: مسئولان ذی‌ربط با کاهش تعرفه واردات پوشاک، شرایط را برای واردکنندگان مطلوب کردند و این امر موجب شد که واردات؛ این بار به صورت قانونی صنعت نساجی را تضعیف کند.

قدیمی نژاد در خاتمه در توضیح تجمیع تولیدکنندگان در شهرک های صنعتی برای تولید پوشاک، گفت: بالا بودن نرخ تولید و واردات بی رویه تاثیر این طرح را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، بنابراین باید برنامه ریزی جدی درباره جلوگیری از واردات بی رویه پوشاک و پایین آوردن هزینه تولید در دستور کار خود قرار دهیم.