توزیع 60 هزارتن برنج وارداتی برای تعادل بازار

معروفان معاون شرکت بازرگانی داخلی در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای تنظیم بازار شب عید گفت:برای پایان سال بر اساس طرح کلی تنظیم بازار عرضه 60 هزار تن برنج وارداتی در نظر گرفته شده که مرحله نخست آن از دیروز 15 بهمن شروع شده و تا 20 اسفند ادامه دارد و مرحله دوم آن تا تاریخ 15 فروردین ماه سال بعد است که در صرت نیاز بازار باز هم ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: بخشی از این برنج ها از نوع مرغوب درجه یک دانه بلند هندی به قیمت هرکیلو 5600 تومان برای مصرف کننده نهایی ، بخشی دیگر برنج پرمحصول با قیمت هر کیلو 2600 تومان و و برنج نوع سوم  نیز تایلندی با قیمت هر کیلو 3900 تومان است.

معاون شرکت بازرگانی داخلی تصریح کرد: هیچ مشکلی برای توزیع در این طرح  نداریم و هدف اصلی ما حفظ قیمت و تنظیم بازار است؛ درکشور 3 میلیون تن مصرف  برنج  داریم که 2 میلیون و 300 تن از داخل و 700 هزار تن از واردات تامین می شود.

وی ادامه داد: 37 کیلو سرانه  مصرف برنج است  که بیش از 75 درصد از برنج های داخلی  و مابقی از محصولات واردات تامین می شود.

معروفان درباره واردات برنج در سال جاری گفت: میزان تولید کشور و سطح زیر کشت در سه استان شمالی کشور مشخص است و با توجه به تولید داخلی و نیاز 80 میلیون جمعیت کشور مجبور هستیم برای تنظیم بازار و ذخیره سازی 700هزار تن تا یک میلیون تن وارد کنیم .

وی ادامه داد:  زمان واردات بر اساس زمان  برداشت برنج  تعیین می شود و تغییر قیمت در محصولات وارداتی مانند برنج بر اساس نرخ ارز است .

این مقام مسئول افزود: در این ایام تعادل قیمت را مدنظر داریم و در حال حاضر حباب قیمتی در برنج نداریم و افزایش قیمت نیز نخواهیم داشت.

وی درباره قیمت روغن گفت: به اندازه کافی در بازار روغن وجود دارد  وآمادگی کامل برای توزیع به موقع در بازار را داریم .

بر اساس این گزارش ور ناصری مدیر عامل شرکت پشتیبانی دام کشور درباره تمهیدات تنظیم  بازار شب عید گفت: در بحث تخم مرغ به دلیل آنفولانزا اقدامات اساسی برای تنظیم بازار انجام دادیم و تامین اصلی را از تولید داخلی انجام دادیم و مابقی را از طریق واردات تامین می کنیم.

وی گفت : در حدود 2هزار تن واردات روزانه انجام می شود و بر اساس  نیاز هر استان از واردات تامین می کنیم و طبق مصوبات هر شانه 12600 تومان در قالب تنظیم بازار عرضه می گردد .

ور ناصری درباره گوشت مرغ گفت: با توجه به اینکه سالانه 2میلیون و یکصد هزارتن  مرغ در کشور تولید می شود، ذخیره بسیار خوبی داریم و با توجه به اینکه مازاد تولید داریم واردات در این حوزه نخواهیم داشت .

این مقام مسئول تصریح کرد:برنامه نیاز استانی به همه کشور ابلاغ کرده ایم و هر کدام از استان ها بر این اساس توزیع را انجام می دهند و قیمت گوشت مرغ 5هزار 700 تومان می باشد.

وی ادامه داد:گوشت قرمز در دو بخش گوشت منجمد گوساله وارداتی و گوشت گرم گوسفندی است که قیمت گوشت گوسفندی به قیمت هر کیلو 43 هزار تومان است ودر ایام پایانی سال هیچ افزایش قیمت نخواهیم داشت.