یک بام و دو هوای استاندارد بنزین در بین مسئولان
کیفیت بنزن بین مسئولان نفتی و اجرایی کشور پاسکاری می شود.گروهی بر بنزین یورو 4 تاکید دارند و عده ای دیگر منکر آن هستند.این بازی هر چه که باشد دودش بر چشم مردم می رود و شاید نسل های آینده ما چند درصدی گوگرد در غلظت خونشان وجود داشته باشد.

یک بام و دو هوای استاندارد بنزین در بین مسئولان

نیره پیروزبخت، رئیس سازمانی ملی استاندارد 16 بهمن امسال در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره کیفیت بنزین گفته است: نتایج جدیدترین آزمون کیفی بنزین در 2 نمونه برداری که از بنزین تهران صورت گرفته است نشان می دهد مشکلاتی در میزان گوگرد وجود دارد. به طوری که این رقم در تهران 60 پی پی ام بدست آمده است در حالی که طبق استاندارد باید 50 پی پی ام باشد. البته رقم گوگرد نسبت به سال گذشته بهبود یافته و کمتر شده است.

به گفته وی، قرار بود امسال نمونه برداری بنزین از 8 کلان شهر به 17 کلان شهر توسعه یابد.

این در حالیست که بیژن زنگنه وزیر نفت در تاریخ 17 بهمن امسال در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان وزارت نفت و شهرداری تهران برای خرید یکهزار دستگاه واگن متروی شهری درباره میزان اکتان بنزین تهران گفت: اطلاع دقیقی در حال حاضر از این میزان ندارم اما درباره میزان گوگرد موجود در بنزین، نمونه برداری انجام شده در کلان شهر تهران 60 PPM عنوان شده بود در حالی که میزان استاندارد آن 50 PPM است.

زنگنه همچنین درباره بالا بودن گوگرد بنزین توزیعی در تهران گفت:ممکن است در یک یا دو جایگاه چنین باشد، اما به طور کلی بنزین عرضه شده در کلان شهرها از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

در حالی صحبت های عالی ترین مقام وزارت نفت با سازمان ملی استاندارد مطابقت دارد که روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان زیر مجموعه این ارگان تاثیرگذار بر یورو4 بودن استاندارد بنزین توزیعی اصرار دارد.این شرکت در پاسخ به برخی اظهارنظرها درخصوص کیفیت بنزین عرضه‌شده در تهران اطلاعیه ای منتشر کرده است که به شرح ذیل است:

بنزین توزیعی در کلان‌شهرها از جمله تهران که در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود همگی مطابق با مشخصات استاندارد جهانی واستاندارد یورو4 است و آلودگی هوای تهران ارتباطی به کیفیت بنزین عرضه‌شده ندارد.

همچنین در این اطلاعیه آمده است:در پاسخ به ادعای عرضه نشدن بنزین استاندارد در جایگاه‌ها، اعلام می‌نماید به منظور دستیابی به نتیجه بهتر در بررسی جایگاه‌ها با توجه به تخصصی بودن موضوع، پیشنهاد می‌شود نمونه‌برداری بنزین، انجام آزمایشهای تخصصی و بررسی‌های کارشناسی درخصوص کیفیت بنزین با حضور کارشناسان شرکت ملی پخش انجام شود تا قبل از هرگونه اظهارنظر بررسی‌های لازم صورت پذیرد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه کیفیت تمامی بنزین عرضه‌شده در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران یورو4 است، درخواست می‌کند هرگونه مستندات را به این شرکت تحویل تا در اسرع وقت بررسی و پاسخ کارشناسی لازم ارائه شود.

در پایان همچنین لازم به ذکر است که به نظر می‌رسد بهتر است، برخی مسئولان قبل از آزمایش‌های لازم علمی و فنی، نسبت به هرگونه اظهارنظر دقت لازم را داشته باشند تا زحمات تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان فرآاورده‌های نفتی در تولید و عرضه سوخت باکیفیت تحت‌الشعاع واقع نشود.

اگر بنزین یورو 4 نباشد،شرکت پالایش فرآورده های نفتی مجرم است

حسن بهرام‌نیا رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رابطه با یورو 4 بودن استاندارد بنزین توزیعی در سطح کشور به ویژه کلانشهرها ،اظهار کرد: با اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مدعی یورو 4 بودن بنزین توزیعی است اما سازمان ملی استاندارد، گوگرد نمونه‌های آزمایشی بنزین‌ توزیعی در سطح کلانشهر تهران را متناسب با گوگرد بنزیناستاندارد یورو 4 نمیداند.

وی گفت: یورو 4 بودن و یا نبودن استاندارد بنزین را نه می‌توانیم تأیید و نه می توانیم رد کنیم چون هر دو سازمان‌های مدعی مذکور جزو سازمان‌های دولتی و رسمی داخلی هستند.

بهرام‌نیا تصریح کرد: به هر حال یک فرصتی در کمیسیون انرژی و یا کمیته نفت و گاز مجلس برای هر دو سازمان در نظر گرفته خواهد شد تا ضمن شنیدن صحبت‌های آن‌ها از چارچوب و اساس نظرات اعلام شده آنها آگاهی یابیم وعلت مغایرت ادعای آنها بر همگان مشخص شود.

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون درگیر لایحه بودجه سال آینده هستیم و بعد از اتمام آن، در اسرع وقت به بررسی استاندارد بنزین و ادعاهای مغایر این دو سازمان خواهیم پرداخت.

وی بیان کرد:اثبات ادعای سازمان ملی استاندارد مبنی بر یورو 4 نبودن بنزین به معنای بی صداقتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است.

بهرام‌نیا با تأکید بر اینکه سازمان‌های دولتی در قبال مردم باید صادق و روراست باشند، افزود: کیفیت بنزین با سلامت مردم در ارتباط است و اگر پس از بررسی‌ها، یورو 4 بودن آن‌ اثبات نشود به این نتیجه می رسیم که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به ضرر و منافع ملی اقدام کرده است.

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از نظر شرعی و قانونی نیز این اقدام شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ،غش در معامله بوده و جرم تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع فعلا به اثبات نرسیده است ،گفت: در صورت تأیید ادعای سازمان ملی استاندارد قطع به یقین با مسئولان ذیربط برخورد خواهد شد.

بهرام‌نیا با بیان اینکه از نظر علمی احتراق ناقص در آلودگی هوا تأثیرگذار است ،گفت: یورو 4 بودن یا نبودن بنزین تأثیر کمی در احتراق ناقص سوخت و آلودگی ناشی از آن دارد.

گوگرد بنزین  80 PPM است/بنزین تهران یورو 4 نیست

یک منبع آگاه  ،درباره میزان گوگرد بنزین توزیعی در تهران ،اظهار کرد:میزان گوگرد بنزین یورو 4 ،50 PPM است.اما طبق نتایج حاصل از نمونه برداری های انجام شده ،میزان گوگرد بنزین پایتخت نشینان 70 PPM تا 80 PPM بوده است،بنابراین بنزین ما دارای استاندارد یورو 4 نیست.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت بنزین کنونی نسبت یه سالهای گذشته بهبود چشمگیری یافته است،این عامل را تنها موضوع تاثیرگذار در آلودگی هوا ندانسته و گفت:حتی اگر بهترین بنزین را در خودروهای فرسوده با عمری بالغ بر 30 سال بریزم بازهم با آلودگی هوا روبرو خواهیم بود.
این منبع آگاه هم کیفیت بنزین و هم کیفیت خودورها را در معضل آلودگی هوا مقصر دانست.

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، گفت: هم سوخت و هم صنعت خودرو هر دو مقصر آلودگی هوا هستند. گازوئیل مصرفی یورو 4 نیست و بنزین هم در تهران تا حدی یورو 4 است.

کلانتری اضافه کرد: خودروهای گازوئیلی در فصل سرما بیشترین میزان آلودگی را دارند. دو سوم آلودگی برای خودروهای سنگین و فرسوده است البته آلودگی ناشی از بنزین هم در فصل سرما کمتر است، اما این میزان کم به این دلیل است که میزان مصرف گازوئیل از آن سبقت گرفته است به همین دلیل درصد بنزین به نسبت گازوئیل در آلودگی هوا کمتر است.