سنگ‌اندازی عراقی‌ها در رابطه با ایران

مسعود خوانساری امروز در مراسم نوروزی اتاق بازرگانی تهران و خبرنگاران بازرگانی در محل این اتاق در تهران گفت: هنوز مشکلات اقتصادی بعد از برجام برپا است و بزرگترین مشکل اقتصادی بازرگانان ایرانی در عراق مساله بانکی است.

وی تاکید کرد: با وجودی که کشور ایران بیشترین کمک را در عراق انجام داد، اما هنوز بزرگترین مشکل بانکی را داریم و هنوز حتی یک بانک عراقی با ما کار نمی‌کند و ارتباط تجاری از طریق خط اعتباری ال‌سی انجام نمی‌شود، بلکه به صورت نقدی و معامله پایاپای است که به این طریق نمی‌توان ارتباطات تجاری زیادی داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 پیمانکار بزرگ ایرانی در عراق به دلیل اینکه نتوانستند پول خود را دریافت و به کشور منتقل کنند، زمین‌گیر شدند و مشکل تجاری هم در عراق و هم در کردستان عراق وجود دارد و هنوز حتی یک بانک عراقی با بازرگانان ایرانی کار نمی‌کند.

وی تاکید کرد: البته مسائل اقتصادی را نمی‌توان جدا از مشکلات سیاسی،‌ اجتماعی و فرهنگی بررسی کرد.

خوانساری تاکید کرد: اتاق بازرگانی ایران سه وظیفه دارد که یکی توان‌مندی اعضا است که در این زمینه کارنامه خوبی داشته و بسیاری از مشکلات تامین اجتماعی، گمرک و بیمه اعضا حل شد، همچنین مساله تعامل با دولت که ارتباط خوبی با دولتمردان داشته و تعامل وجود دارد و وظیفه سوم اتاق مشاوره دادن به مسئولان اجرایی مقننه و قضاییه کشور است که پیشنهادهای اتاق به مسئولان قوا ارائه می‌شود.

خوانساری همچنین به مشکلات صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: نوسان نرخ ارز وجود دارد، ولی با کنترل تورم کارهای خوبی انجام شده، البته هنوز کافی نیست.

وی با اشاره به نوسان ارزی اخیر گفت: با وجود اینکه در هشت جلسه صحبت کردیم که بخش خصوصی خواستار تک نرخی شدن ارز است، اما این کار عملی نشد و وقتی ارز یک‌باره 20 درصد گران می‌شود، آیا عقلایی است که فعالان اقتصادی سرمایه‌گذرای کنند، زیرا در این شرایط دارایی آنها افت می‌کند. ماهیت بخش خصوصی این است که دارایی‌‌اش حفظ شود.

خوانساری تاکید کرد: مشکلات کشور صرفا اقتصادی نیست، مسائل سیاسی و اجتماعی هم به آن گره خورده است. مثلا هنوز صدای واحدی از کشور شنیده نمی‌شود که بالاخره برجام خوب است یا بد. هنوز یکسری افراد برجام را خیانت و برخی آن را خدمت می‌دانند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین مشکل دیگر اقتصاد را بحث فساد و عدم اعتماد جامعه دانست و گفت: از سال 90 تا کنون رشد سرمایه‌گذاری در کشور منفی بوده است.

وی به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ترکیه در ایران فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایجاد می کند، آیا بخش خصوصی ایران هم در ترکیه و عراق نمایشگاه عرضه کالا و فروشگاه ایجاد می کند، گفت: مشکل ما با ترکیه فرق می‌کند آنها مشکلات انتقال ارز را مانند ما ندارند ما عضو پیمان‌های منطقه‌ای‌ و جهانی نیستیم،‌ بانک‌ها با تجار ما کار نمی‌کنند.

خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری جشنواره امین‌الضرب و ایجاد کمپین مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: این جشنواره فرهنگی امین‌‌الضرب در خرداد سال 97 اجرا خواهد شد و آثار مطبوعاتی در قالب سرمقاله،‌یادداشت، مصاحبه،‌ تیتر،‌عکس،‌فیلم کوتاه و مستند به همت اتاق بازرگانی تهران برگزار خواهد شد.

در این نشست همچنین علاء میر محمد صادقی نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به دومین سال تشکیل صندوق کرامت خبرنگاران، گفت: گرچه تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار خبرنگاران بازرگانی قرار گرفت و بخشی از مشکلات حل شد، ولی هنوز این صندوق رشد نکرده که خدمات بیشتر و بهتری به خبرنگاران ارائه کند. امیدواریم با کمک اتاق تهران و ایران این صندوق تقویت شود.