دنیای تجارت علیه ترامپ

 تصمیمات اقتصادی یکباره ترامپ، کار دست اقتصاد امریکا می دهد. از زمانی که او جرقه های جنگ تجاری را آغاز کرده، هرروزی خبری منتشر می شود و تحلیلی از وخیم شدن اوضاع تجارت جهانی به میان می آید. سی ان بی سی هم گزارشی در این باره منتشر کرده است. گزارشی که می گوید، احتمالا برخی کمپانی ها وابستگی شان به ایالات متحده کاهش می دهند.

طبق این گزارش، شرکت های مرتبط با پیمان تجاری جدید پاسیفیک، ممکن است وابستگی خود را به بزرگترین اقتصاد جهان در پی تعرفه های بحث انگیز ترامپ کاهش دهند.

به گفته استراتژیست ها، افزایش حمایت از تولیدات ایالات متحده، اهمیت یک نظم تجاری چند جانبه را تقویت می کند. این ماجرا حتی می تواند باعث شود شرکت های مستقر در کشورهای عضو TPP از انجام کسب و کار در ایالات متحده دوری کنند.

توافقنامه CPTPP یا TPP-11، توافقنامه تجارت آزاد است که تعرفه هایی را بین 11 کشور از جمله استرالیا، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی و مکزیک را کاهش می دهد. این توافقنامه همان روزی امضا شد که ترامپ مالیات هایی را برای واردات فولاد و آلومینیوم در نظر گرفت. مالیات ها و تعرفه هایی که قرار است پکن را تحت فشار قرار دهد.

حالا در جنگ تجاری که ترامپ به راه انداخته، کشورهای دیگر سعی دارند با همکاری ثبات بیشتری به تجارت جهانی بدهند. به گفته دبورا المس، مدیراجرایی مرکز تجاری آسیا مستقر در سنگاپور، در یک محیط بی ثبات و خطر رو به رشد، CPTPP می تواند به ثبات کمک کند.

او گفت: این توافق نامه می تواند فرصت های جدیدی برای شرکت های عضو و پیدا کردن بازارهای جدید و صرفه جویی در هزینه ها فراهم می کند. این توافقنامه شرکت ها را مجبور می کند تا پروژه های خود را متنوع و کمتر به ایالات متحده اعتماد کنند.

سیاست های تجاری دولت ترامپ، روی مذاکرات دو جانبه به جای توافقات چندجانبه متمرکز است. حالا هم در صورت امکان، شرکت های چندملیتی یا شرکت های کوچک و متوسط می توانند انگیزه ای برای تقویت همکاری با دیگر اعضای TPP به جای ایالات متحده داشته باشند.

البته کنار گذاشتن امریکا از معاملات تجاری جهان و نادیده گرفتن کامل آن به نظر کارشناسان بین المللی غیرممکن به نظر می رسد. شاید هم با اعمال تعرفه های تجاری ترامپ، برخی از این شرکت ها که نمی توانند از بازار ایالات متحده بگذرند، ممکن است در امریکا تولید کنند و با خواسته کاخ سفید هماهنگ شوند.

بسیاری از کارشناسان هم هشدار داده اند که تصمیم ترامپ برای خروج ایالات متحده از کشورهای عضور TPP، ضرر رقابتی نسبت به دیگر اعضای این گروه به ویژه در محصولات کشاورزی برای امریکا ایجاد می کند.

به عنوان مثال در توافقنامه CPTPP، صادرکنندگان گوشت استرالیایی تنها 9 درصد تعرفه برای فروش خود به ژاپن می پردازند، در حالی که شرکت های امریکایی رقیب آنها، با نرخ 38 درصد مواجه خواهند شد.

با این حال به گفته کارشناسان هنوز زود است که ارزیابی تاثیرات این پیمان جدید و همکاری های بین المللی مشخص شود.