قاچاق بلای تولید داخلی

علی وقف چی نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال جاری بعنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری، گفت: با این نامگذاری تکلیف مسئولین و مردم مشخص شده و امیدواریم دیگر مسئولین به تکلیف قانونی خود در حمایت از تولیدات ملی اقدام کنند و بهانه تراشی نکنند.

وی با بیان اینکه برای تحقق منویات مقام معظم رهبری هم مسئولین مسئولیت دارند و هم مردم و تولید کنندگان، افزود: مسئولین باید با اجرای دقیق قانون رفع موانع تولید، دادن تسهیلات با سود کم، فراهم آوردن بازار فروش کالا و خریدن محصولات داخلی تولید کنندگان را به تولید بیشتر و با کیفیت تر ترغیب و تشویق کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: دولت باید با فراهم کردن زمینه های صادرات کالاها و دادن مشوق های صادراتی نقش موثری در افزایش تولیدات داشته باشد.

وقف چی با بیان اینکه ارتقای کیفیت، ارائه جنس مرغوب و عرضه با قیمت مناسب از وظایف تولید کنندگان داخلی است، افزود: مردم هم باید با خرید کالاهای ایرانی از تولید کنندگان حمایت کنند. وقتی در بازار کاهای ایرانی موجود است دلیلی ندارد تا کالای خارجی خریداری شود.

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته برای رسیدن به جایگاه فعلی خود، قوانین سخت گیرانه ای را برای خرید کالاهای خارجی در کشورشان اجرا کردند، تصریح کرد: کشورهای پیشرفته، با حمایت از تولیدات داخلی هم به خودکفایی رسیدند و هم بازار جهانی را گرفتند.

رئیس فراکسیون زیتون در مجلس با اشاره به مزایای حمایت از تولیدات داخلی گفت: اگر چرخ کارخانه های داخلی بچرخد، هم اشتغال در کشور ایجاد و هم با بیکاری مقابله می شود. از طرف دیگر کارگران ایرانی با انگیزه کار می کنند و معیشت خانواده ها هم تامین می شود.

وقف چی تحقق اقتصاد مقاومتی، استقلال اقتصادی و خودکفایی را از دیگر مزایای حمایت از کالای ایرانی دانست و افزود: قاچاق و واردات 2 مانع اصلی در این زمینه هستند که باید جلوی آن گرفته شود.

وی با بیان اینکه حجم قاچاق به کشور بسیار زیاد است، افزود: آمارهای مختلفی از حجم قاچاق به کشور بیان می شود که از 20 هزار میلیارد دلار در سال گرفته تا 30 هزار میلیارد دلار و حتی بیشتر هم گفته می شود.

رئیس فراکسیون زیتون مجلس با اشاره به واردات کالا به داخل کشور افزود: متاسفانه می بینیم که مشابه کالاهایی که در داخل تولید می شود، واردات صورت می گیرد که این واردات باعث شده تولید کننده ایرانی انگیزه کار را ازدست داده و با کاهش تولید به تعدیل نیرو اقدام کند.

وقف چی با بیان اینکه باید موانع حمایت از کالای ایرانی از بین برود، تاکید کرد: برای حمایت از کالای ایرانی باید جلوی قاچاق و واردات را گرفت.