هجوم دلال‌ها به بازار واردات گوشت قرمز

منصور پوریان با بیان اینکه صادرکنندگان دام عمدتا تولیدکنندگانی هستند که تخصصی در واردات ندارند، افزود: با این ابلاغیه صادرکنندگان برای ادامه کار مجبور به انجام واردات هستند در حالی تخصصی در این زمینه ندارند.

وی ادامه داد: افزایش هزینه صادرات و ایجاد باندهای دلالی و فساد اقتصادی ناشی از آن به شدت صادرکنندگان را تحت فشار قرار داده است.

پوریان نرخ خرید و فروش مجوز واردات را برای هر کیلو گرم گوشت قرمز را یک هزار تومان عنوان کرد و گفت: این هزینه در نهایت برای صادرکننده بیش از یک هزار و 500 تومان برای هر کیلوگرم گوشت قرمز تمام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا صادرکنندگان اقدام به دریافت مجوز از ارگان های مربوط نمی کنند، اظهار کرد: روند دریافت مجوز زمان بر و پر هزینه است به همین دلیل آن‌ها ترجیح می‌دهند مجوز را خریداری کنند.

پوریان تاکید کرد: زمان بر بودن دریافت مجوز واردات موجب انباشت دام در دامداری‌ها و زیان صادرکنندگان خواهد شد.

رییس شورای تامین کنندگان دام زنده با اشاره به مشکلات عدیده صنعت دامپروری کشور، اضافه کرد: سیاست بازار در ازای بازار زمانی معنا پیدا می‌کند که تولید یک محصول در کشور شرایط مطلوبی داشته باشد و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم نکند در حالی تولیدکنندگان دام در کشور با مشکلات گرانی نهاده‌ها و خشکسالی روبه رو هستند.

پوریان در پایان با بیان اینکه تصمیم وزارت جهاد کشاورزی موجب شده افزایش تقاضا برای دام‌ها با وزن پایین افزایش یابد، افزود: از بین رفتن صنعت پرواری بندی و کاهش صادرات از نتایج اجرای سیاست بازار در ازای بازار وزارت جهاد کشاورزی در صنعت دامپروری است.