آخوندی: سیاست یارانه‌ها شکست‌خورده‌ است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم نشست هم‌‌ اندیشی تشکل‌های حرفه‌ای درباره اجرای طرح مالیات از خانه‌های خالی، اظهار کرد: طرح مالیات از خانه‌های خالی در حال پیگیری است و سامانه شناسایی این واحدها تهیه شده است و به زودی این طرح به مرحله اجرایی می‌رسد.

وی درباره افزایش نرخ تسهیلات و کاهش نرخ سود بانکی تسهیلات مسکن، گفت: همچنان پیگیر افزایش تسهیلات مسکن و کاهش نرخ سود از بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار هستم،  اما تصمیم‌گیرنده اصلی من نیستم و باید شورای پول و اعتبار آن را تصویب کند.

وزیر راه و شهرسازی، تأکید کرد: در جلسه‌ای که با تشکل‌های حرفه‌ای در حوزه حمل‌ونقل و مسکن داشتم بسیاری از این تشکل‌ها مشکلات خود را بیان کردند و من نیز راهکارهایی برای رفع این مشکلات ارائه کردم.

وی با تأکید بر اینکه باید بخش خصوصی در فرآیند تسهیل‌سازی حضور یابد، گفت: اعتقاد به حاکمیت قانون و انجام دادن اقدامات در چارچوب قانون از مهمترین نکاتی است که دولت و بخش خصوصی باید آن را در اولویت قرار دهند.

وزیر راه و شهرسازی به تجاری‌سازی فعالیت‌های بخش‌های خصوصی اشاره کرد و افزود: بخش‌ خصوصی برای توسعه فعالیت‌های خود باید تجاری‌سازی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

آخوندی با تأکید بر اینکه سیاست یارانه یک سیاست شکست‌خورده‌ است، گفت: بنگاه‌های اقتصادی باید در حوزه تجاری‌سازی و عرضه آن پیش‌قدم باشند و تمامی تولیدات خود را بر اساس اصل تجاری‌سازی انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی به آزادسازی قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه مقاومت‌های بسیاری  بر آزادسازی قیمت‌ها انجام می‌شود، اما باید بدانیم که امکان تجاری‌سازی و توسعه فعالیت‌ها بدون آزادسازی قیمت‌ها امکان‌پذیر نخواهد شد.

آخوندی یادآور شد: توسعه بخش خصوصی و رشد آن بدون آزادسازی امکان‌پذیر نیست و تمامی مسائل مبتنی بر اقتصاد این قانون است.

وی افزود: منافع مردم از طریق رقابت‌پذیری ایجاد می‌شود به همین منظور در سیاست‌های اداری تشکل‌های حرفه‌ای باید اصل رقابت‌پذیری را اجرایی کنند.

آخوندی، افزود: در حوزه ریلی بحث اتصال شبکه های ریلی موجود به چشمه‌های بار را پیگیری کرده ایم. بحث دیگر رفع گلوگاه های ما در محدودیت شبکه است که در حال ۲، ۳ و یا ۴ خطه شدن هستند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به توسعه قطارهای حومه‌ای اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه اساسنامه تشکیل حمل‌ونقل حومه‌ای را تصویب کردیم و در این زمینه اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم.

وی یادآور شد: در حوزه ریلی مسیر طولانی‌ را در پیش داریم و باید با توسعه زیرساخت‌های ریلی و همچنین توسعه ناوگان حمل ونقلی بتوانیم در این امر موفق باشیم.

آخوندی در پایان گفت: قراردادهایی را با کشور هند، پاکستان و اروپا منعقد کرده‌ایم و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود را در توسعه بنگاه‌های بخش خصوصی قرار داده‌ایم.