راه حل هایی برای خارج شدن از رکود اقتصادی

بدون تردید یکی از عمده ترین معضلات و مشکلات اقتصادی کشور در سالیان اخیر به رکود اقتصادی معطوف می شود.

به واقع در صورت استمرار وضعیت موجود، پشت سر گذاشتن مشکلات اقتصادی نزدیک به محال خواهد بود ودر نقطه مقابل عبور از این ناهنجاری اقتصادی، زمینه ساز دستیابی به موفقیت‌های متعدد اقتصادی در بخش ها و عرصه های گوناگون است.

یکی از مصائب رکود اقتصادی به بیکاری و محدود شدن فرصت‌های شغلی معطوف می‌شود به واقع در شرایطی که رونق لازم در فضای اقتصادی کشور حاکم نیست به تبع کسب سود و منفعت اقتصادی برای عموم مردم و فعالان اقتصادی با موانعی جدی همراه خواهد شد و در چنین شرایطی فعالیت در دو بخش تولیدی و شبکه توزیع کالا مقرون به صرفه نخواهد بود.

تعطیلی واحدهای تولیدی،کاهش ظرفیت تولید، تعدیل نیرو،کاهش درآمد، تنزل قدرت خرید مردم از نمونه تبعات و پیامدهای زیان بار با رکود اقتصادی به شمار می‌رود.

با توجه به این واقعیت که یکی از اصلی ترین مولفه‌های رشد و توسعه اقتصادی به تولید داخلی و تقویت هر چه بیشتر آن معطوف می شود به تبع در شرایط رکود و کسادی بازار،امکان حصول و شکوفایی و پیشرفت اقتصادی ناممکن خواهد شد.

از دیگر سو،با بالا گرفتن ضریب بیکاری، آسیب‌های اجتماعی نیز تشدید می‌شود و در چنین بستری ظهور و بروز فزاینده تر ناهنجاری‌هایی همچون طلاق، اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش پرخاشگری در جامعه و جرم و بزه، دور از ذهن نخواهد بود.

با چنین اوصافی،رفع رکود اقتصادی در کشور، ضرروتی است که می باید در صدر برنامه ها و دستورکارهای دستگاه های ذی ربط قرار گیرد.

البته در سالیان گذشته بعضا دیده یا شنیده می‌شود که برخی عنوان می‌کنند ضریب رکود در اقتصاد کشور با کاهش همراه شده است اما با یک مطالعه میدانی در سطح بازار و استماع اظهارات واحدها و بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط،به روشنی می‌توان به این واقعیت تلخ پی برد که رکود اقتصادی همچنان به‌صورت عمیق و شدیدی در لایه‌های گوناگون فعالیت‌های اقتصادی کشور اعم از فعالیت های تولیدی، تجاری و خدماتی جاری و ساری است.

با اوصاف مذکور، در ذیل این گزارش در گفتگو با برخی کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی، راهکارهای عبور و خروج از رکود اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

توسعه صادرات غیر نفتی و تقویت تولید داخلی دو مولفه تعیین کننده در رفع رکود اقتصادی

حمید رضا بیگ زاده،کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح راهکارهای موثر در عبور از رکود اقتصادی اظهار کرد: تقویت تولید داخلی،تلاش برای توسعه صادرات غیر نفتی،زمینه و بستر لازم را برای رشد و توسعه اقتصادی فراهم می کند و به تبع در چنین شرایطی به نحو شایسته تری زمینه برای مقابله با رکود اقتصادی فراهم خواهد شد.

وی افزود:در واقع امر، تحقق موارد مذکور، ضریب تحقق سیاست های موسوم به اقتصاد مقاومتی را افزایش می‌دهد و در چنین بستری توفیقات اقتصادی در بخش های گوناگون، به نحو مطلوب تری حاصل می‌شود.

هدایت منابع نقدینگی به حوزه های غیر مولد

احمد کیمیایی اسدی،عضو اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص (راهکاهای برون رفت از رکود اقتصادی) گفت: وقتی حجم قابل توجهی از پول های راکد به جای تزریق در بخش های مولد و تولیدی، به حوزه های دیگری همچون بانک ها و...سوق پیدا می کند،به تبع احتمال ظهور و بروز پدیده‌هایی همچون رکود افزایش پیدا می‌کند.

احمد رستمی، یکی از فعالان عرصه صنعتی و تولیدی در غرب استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به معضل کمبود نقدینگی در بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی گفت:اگر بانک ها،نقدینگی موجود را با سود تسهیلاتی حداقلی به مراکز تولیدی ارائه می کردند،امروز شاهد بسیاری از نارسایی های اقتصادی نبودیم،اما متاسفانه بخش قابل توجهی از نقدینگی و منابع عموم مردم در بانک ها،با سود بسیار بالا به فعالان عرصه تولیدی در قالب تسهیلات ارائه می شود همین امر موجب می شود که نه تنها مشکلات فعالان صنعتی و تولیدی مرتفع نشود بلکه مصائب و نارسایی های دیگری نیز برای این طیف بوجود آید.

وی افزود: اگرچه دولت پیش از این نیز برای تولیدکنندگان تسهیلاتی در نظر گرفته اما به اعتقاد بنده برای رفع معضلات موجود،می باید ضریب تسهیلات با افزیش هر چه بیشتری همراه شود و البته به موازات این اقدامات،در راستای اصلاح برخی موارد همچون کاهش هر چه بیشتر قاچاق،زدودن قوانین پیچیده و تسهیل بروکراسی های اداری،اقدامات لازم اجرایی و عملیاتی شود.

ضرورت افزایش تولید ناخالص داخلی

محمد مجد عاملی،کارشناس حوزه اقتصادی و از اساتید دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با راهکارهای برون رفت از رکود اقتصادی گفت:با توجه به فرصت ها،ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه و متعدد کشور،خروج از رکود اقتصادی چندان دشوار ومشکل نخواهد بود.

وی افزود: به اعتقاد بنده یکی از راهکارهای اساسی برای خروج از رکود اقتصادی به افزایش و تقویت تولید ناخالص داخلی موسوسم به GDP معطوف می شود.

مجد عاملی گفت: زیرساخت‌ها و منابع طبیعی قابل توجه و سازنده‌ای در کشور وجود دارد که می‌توان با ارائه یک برنامه دقیق،مدون و اصولی به حصول توفیقات بسیاری در راستای افزایش تولید ناخالص داخلی نائل شد.

وی در پایان یادآور شد: در صورت خروج از رکود،فرصت های شغلی کشور نیز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و یکی از پیش نیازهای اصلی تحقق این امر،به تولید ناخالص داخلی گره خورده است.