دلیل اصلی افزایش قیمت خودروهای خارجی/ حمایت از خودروهای هیبریدی به کجا رسید؟

گروه اقتصادی- تیر ماه سال گذشته وزارت صنعت و معدن و تجارت در اقدامی ناگهانی سایت ثبت سفارش خودرو را بست و بر اساس سخنان رییس کل سازمان توسعه تجارت این تصمیم برای سر و سامان دادن به بازار خودروهای وارداتی انجام شده بود.
به گزارش افکارنیوز، تصمیمی که باعث شد نه تنها بازار خودروهای خارجی سر و سامان پیدا کند بلکه با افزایش قیمت خودروهای خارجی مواجه شده و دود آن به چشم مردم رود.
اقدامی که بیشتر بازار خودروهای وارداتی را با بی نظمی و افزایش قیمت وحشتناک همراه ساخت. حالا دوباره واردات خودروهای خارجی طی نامه ای ممنوع اعلام شده است!
سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی که در تیرماه سال گذشته بسته شد تا دی ماه بسته بود تا اینکه طی نشستی بین کمیسیون اصل 90 مجلس و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار بر این شد که سایت ثبت سفارش طی همان روز کار خود را بعد از توقف شش ماهه از سر بگیرد.
همان زمان بود که عنوان شد بسته شدن سایت ثبت سفارش در راستای حمایت از تولید خودروهای داخلی می باشد اما معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که دلیل بسته شدن سایت ثبت سفارش سر و سامان دادن به بازار خودروهای وارداتی است.
خسروتاجدر مهر ماه سال گذشته و در نشست خبری روز ملی صادرات پیرامون همین موضوع گفت: توقف ثبت سفارش واردات خودرو برای حمایت از خودروسازان داخلی صورت نگرفته؛ زیرا حمایت از تولید داخلی از طریق بالا رفتن تعرفه ‌ها صورت می‌ گیرد از این ‌رو، مهم ‌ترین هدف از این اقدام مقابله با واردات بی ‌برنامه و نامشخص بوده است.
در طول یکسال گذشته این تصمیم و اقدام دولت نشان می دهد که ممنوعیت واردات خودروهای خارجی نه تنها بازار این خودروها را سامان نداد بلکه داغ تر کرد، قیمت خودروهای خارجی ناگهان افزایش عجیبی پیدا کرد زیرا خودرو یی وارد نمی شد و عده ای سوء استفاده کننده از این فضا برای گران فروشی استفاده کردند و این در حالی است که وقتی تقاضا بالا باشد مطمئنازمانی که با کمبود عرضه مواجه باشیم قیمت افزایش پیدا می کند و این از اصول اولیه و بدیهی اقتصاد است.
سورنتو در تیرماه سال گذشته 235 میلیون تومان بود که به 335 میلیون تومان و سانتافه در این مدت با 60 میلیون تومان افزایش از 230 میلیون تومان به 290 میلیون تومان رسید.
جالب تر اینکه در زمان ممنوعیت ثبت سفارش تخلفاتی صورت گرفت و حتی 6 هزار خودرو به صورت غیر قانونی ثبت شد به همین دلیل دولت مجبور به باز کردن سامانه ثبت سفارش شد.
اما حالا دوباره وزیر صنعت واردات خودروی خارجی را ممنوع کند و بر اساس نامه ای که در تاریخ 30 خرداد 1397 محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت ارسال نموده است، فهرست گروه چهارم کالایی که واردات آن ها ممنوع می باشد را به این سازمان ابلاغ نموده که خودروهای خارجی از جمله خودروهای هیبریدی نیز جزء همین گروه چهارم کالایی می باشند. این تصمیم گویا بر اساس مصوبه جدید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گرفته شده است.
در این تصمیم گیری خودرو های هیبریدی نیز با ممنوعیت واردات مواجه شدند و این در حالی است که به علت مصرف متفاوت این خودروها و اینکه می تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار بشاد همچنان دلیل ممنوعیت واردات این خودروها با ابهام مواجه است.
از سوی دیگر بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو به نظر می رسد دردی را دوا نمی کند که اگر می خواست دوا کند در طول یک سال گذشته دوا می کرد بلکه بدتر وضعیت بازار را با هرج و مرج مواجه ساخته و دوباره قیمت ها گران تر از قبل شده و این مردم و مصرف کنندگان هستند که دود این تصمیم به چشم آنها می رود.