افزایش تلفات مرغداری‌ها در پی قطعی برق

حبیب اسدالله نژاد با بیان اینکه انتظار می‌رود با تکرار قطع برق آمار تلفات افزایش پیدا کند، افزود: با توجه به سیستم پرورش بسته در مرغداری‌های صنعتی قطع برق در مدت کمتر از 15 دقیقه می‌تواند تلفات مرغ‌ها را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در مرغداری‌های صنعتی تهویه‌ها هوا با استفاده از تجهیزات برقی انجام می‌شود و با قطع برق این تجهیزات از کار افتاده و اکسیژن محیط کاهش و دما سریعا افزایش می‌یابد.

اسدالله نژاد با اشاره به مکاتبات انجمن با ادارات و سازمان برق منطقه ای استان‌ها، گفت: درخواست برای عدم قطع برق در واحدهای تولیدی مرغداری به ادارات برق منطقه ای در استان‌های مختلف ارسال شده است اما، با بی‌توجهی آن‌ها نسبت به مشکلات به وجود آمده رو به رو شده ایم.

وی از تکرار مشکلات مشابه با ادارات آب و گاز در استان‌ها خبر داد و افزود: در برخی استان‌ها قطع متناوب آب و گاز مرغداری‌ها به بهانه‌های مختلف انجام می‌شود و هیچ یک از ادارات مربوطه خود را ملزم به رفع مشکلات واحدهای تولیدی نمی‌دانند.

اسدالله نژاد  در پاسخ به این پرسش که واکنش وزارت جهاد کشاورزی نسبت به مشکلات اخیر چه بوده است، اظهار کرد: با وجود درخواسته‌های متعدد ما برای رفع مشکلات مرغداران، وزارت جهاد کشاورزی در بسیاری از موارد نشان داده تنها اسماً متولی تولید است و در عمل اقدامی انجام نمی‌دهد و بی اعتنا به اتفاقات اخیر است.

نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور عدم ارائه آمار دقیق تلفات از سوی معاونت‌های مربوط در وزارت جهاد کشاورزی و خودداری از پاسخگویی آن‌ها را نمونه‌ای از رفتارهای غیر مسئولانه وزارت جهاد کشاورزی نسبت به مشکلات اخیر برشمرد.

اسدالله نژاد در پایان نتایج منفی زیان به وجود آمده از قطع برق را نه تنها برای مرغداران بلکه برای اقتصاد کشور دانست.