کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی خانگی با مدیریت مصرف

 وهاب مکاری زاده مدیر گروه پژوهشی مدیریت انرژی پژوهشگاه نیرو اظهار داشت: مصرف همزمان برق و گاز به عنوان دو حامل انرژی، ویژگی خاصی است که کشور ما دارد؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورها فقط از برق به عنوان منبع تأمین انرژی به ویژه در بخش خانگی استفاده می شود.

مکاری زاده در پاسخ به اینکه "ایران تا چه میزان نسبت به سایر کشورها در بخش برق بدمصرف است"، گفت: در بسیاری از کشورها، مخصوصا کشورهای پیشرفته، حتی اجاق گازها و تجهیزات گرم کننده آب نیز در منازل مسکونی، برقی است و گاز نقشی در تأمین انرژی خانگی ندارد، پس نمی توان میزان سرانه مصرفی برق در ایران را با چنین کشورهایی مقایسه کرد، چرا که در ایران برق و گاز به صورت توأم مصرف می شود و اگر بخواهیم مقایسه ای روی میزان مصرف انرژی در بخش های مختلف به ویژه خانگی داشته باشیم، باید مصرف در هر دو بخش را در نظر بگیریم.

مکاری زاده با بیان اینکه در میزان مصرف انرژی در بخش خانگی، شرایط اقلیمی، نوع معماری ساختمان ها و حتی زیربنای هر منزل مسکونی تأثیرگذار است، گفت: ما با در نظر گرفتن تمامی این موارد در مجموع مصرف انرژی در بخش خانگی به رقم سرانه 300 تا 400 کیلووات ساعت در مترمربع برای هر مشترک خانگی رسیده ایم، در حالی که این رقم در کشورهای پیشرفته زیر 100 تا 200 کیلووات ساعت در مترمربع است.

وی ادامه داد: برای مقایسه میزان مصرف انرژی در بخش خانگی نمی توان کشورهایی که تنها برق مصرف می کنند را فقط با مصرف برق در ایران سنجید، بلکه باید کل مصرف انرژی آنها را با کل مصرف انرژی ما مقایسه کرد تا به مقایسه درستی در این خصوص برسیم.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت انرژی پژوهشگاه نیرو  تصریح کرد: به راحتی می توان 20 درصد از مصرف برق در بخش خانگی را با رعایت یک سری اصول ساده در مصارف روشنایی و همچنین سرمایشی کاهش داد و در مجموع مصرف انرژی (برق و گاز) بدون اینکه مشکلی برای زندگی مشترک ایرانی به وجود آید، با مدیریت درست مصرف، می توان تا 50 درصد از مصرف انرژی در بخش خانگی را کاهش داد.

وی افزود: با وجود آنکه ما همزمان از انرژی گاز نیز استفاده می کنیم، متوسط مصرف برق هر مشترک خانگی در ایران 3000 کیلووات ساعت در سال است که این رقم، رقم بزرگی است؛ این رقم در برخی اقلیم های سرد ایران به 1500 کیلووات ساعت و در برخی اقلیم های گرم ایران حتی تا 20 هزار کیلووات ساعت هم می رسد.

مکاری زاده با بیان اینکه مصرف انرژی ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته بسیار زیاد است، گفت: باید به کاهش مصرف انرژی و مدیریت بخش تقاضا بیش از پیش توجه کنیم.