افت مجدد قیمت نفت با سنگینی جنگ تجاری بر دوش بازار

 در پایان معاملات روز جمعه، با سنگینی تنش‌های تجاری بر دوش بازار و ایجاد نگرانی‌هایی در مورد تقاضای جهانی، قیمت‌های نفت افت کرد و سود معاملات روز پنج شنبه خود را هم از دست داد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۴۷ سنت افت کرد و به ۶۸.۴۹ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت هم با ۲۴ سنت کاهش، در ۷۳.۲۱ دلار بسته شد.

دیروز هر دو شاخص در ساعاتی از معاملات تا ۱ دلار هم سقوط کردند. نفت خام آمریکا هفته خود را با ۰.۴ درصد افت به پایان برد، درحالی که قیمت نفت برنت این هفته ۱.۵ درصد سقوط کرد.

جیم ریتربوش، تحلیل‌گر شرکت گالنا در ایلینویز، می‌گوید: تا وقتی‌که وضعیت تحریم‌های ایران نامشخص است و وضعیت تعرفه‌ها واضح نیست و اطلاعات خاصی باعث نمی‌شود قیمت‌ها به یک سمت متمایل شوند، اینجا (بازارهای نفت) پر از اضطراب خواهد ماند.

عامل اصلی افت قیمت‌ها در روز جمعه، وحشت از کاهش تقاضای چین بود؛ غول نفتی دولتی چین، سینوپک، خرید نفت خود از آمریکا را قطع کرد. سه منبع آگاه به رویترز خبر دادند که یونیپک چین، بازوی تجاری سینوپک، با افزایش تنش‌های تجاری بین واشنگتن و پکن، واردات نفت خام آمریکا را لغو کرده است.

وارن پترسون، استراتژیست کالا در شرکت آی‌ان‌جی، می‌گوید: درحالی که بالا گرفتن تنش‌های تجاری کمکی به (بهبود) حال و هوای بازار نکرده است، تقاضای نفت از سوی پالایشگاه‌های مستقل چینی هم کاهش یافته است.

جان کیلداف، یکی از شرکای شرکت تکین کپیتال در نیویورک، می‌گوید: این که چین اعلام کرده است در نظر دارد بر واردات گاز مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) تعرفه وضع کند، باعث به‌وجود آمدن این نگرانی شده است که ممکن است واردات نفت هم مشمول تعرفه شوند.

داده‌های وزارت انرژی روسیه نشان داد که تولید نفت خام این کشور در ماه جولای نسبت به ۱۱.۲۱ میلیون بشکه در روز، در ماه گذشته، ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

تولید بزرگترین صادرکننده جهان، عربستان سعودی، هم ماه گذشته افزایش یافت و به حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید. این در حالی بود که تولید نفت خام آمریکا هم در حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز بود.