گوشت و گوسفند هست؛ اما گران!

مردم این روزها در تکاپوی برگزاری یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمین یعنی عید سعید قربان هستند و هر ساله در این ایام، نگرانی خاصی بابت کمبود دام زنده در بازار و گوشت قرمز برای پذیرایی از میهمانان این روز وجود دارد.

بررسی‌های خبرنگار فارس از بازار سمنان نشان می‌دهد در حالی که مشکلی در تأمین گوشت قرمز و دام زنده در آستانه عید سعید قربان وجود ندارد، اما قیمت‌ها همچنان بالاست و قدرت خرید مردم را یارای پیکار با نرخ‌ها نیست.

نخستین محموله چهار تنی گوشت قرمز وارداتی در استان سمنان هم از امروز توزیع می‌شود و بررسی بازار نشان می‌دهد کالاهای اساسی علاوه بر انبارهای استان سمنان که به وفور ذخیره‌سازی شده است، در سطح بازار و واحدهای خرده‌فروشی نیز به میزان کافی و موردنیاز مشتریان وجود دارد.

ذخیره 60 تن گوشت قرمز/ دغدغه نداشته باشید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در همین زمینه با اشاره به توزیع نخستین محموله گوشت وارداتی در این استان بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار استان سمنان گفت: کالاهای اساسی در انبارهای استان سمنان به میزان کافی ذخیره‌سازی شده است.

سیدحسن میرعماد اظهار داشت: با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار استان سمنان در جلسات گذشته مبنی بر لزوم توزیع گوشت گرم گوسفندی وارداتی به‌منظور تثبیت بازار، نخستین محموله چهار تنی گوشت گوسفندی قرمز وارداتی به استان سمنان رسید و قرار است در واحدهای صنفی منتخب شهرستان‌ها توزیع شود.

وی با اشاره به عرضه گوشت منجمد در مراکز تعیین‌شده در استان سمنان گفت: بیش از 60 تن گوشت قرمز منجمد در سردخانه‌های استان سمنان ذخیره‌سازی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به آخرین وضعیت موجودی انبارهای کالاهای اساسی در این استان تصریح کرد: خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده در سازمان جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار استان سمنان، انبارهای این استان مملو از کالاهای اساسی و مواد غذایی استراتژیک مانند مرغ، گوشت قرمز، گندم، جو، برنج و ذرت است.

دام زنده به اندازه کافی هست

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس استان سمنان در آستانه عید سعید قربان اظهار کرد: در آستانه عید سعید قربان و بعد از آن در زمان ورود حجاج و ماه محرم، هر ساله بازار فروش دام زنده داغ است.

وی ادامه داد: بازار فروش دام به‌ویژه گوسفند از رونق خاصی برخوردار و تقاضا از سوی مردم زیاد است و به‌نوعی تعادل بین عرضه و تقاضا بیشتر در این ایام وجود دارد، مردم نگران کمبود دام برای قربانی کردن در عید قربان و ورود حجاج نباشند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پاسخ به این سؤال که کمبود دام برای عرضه در آستانه عید سعید قربان وجود دارد یا خیر هم می‌گوید: کمبودی برای عرضه دام سبک در کشور با توجه به تمهیدات مسؤولان ذی‌ربط در کنترل مرزهایی که دام خارج می‌شد و جلوگیری از این خروج دام وجود نخواهد داشت.

ملکی با تأکید بر اینکه با تمهیدات ویژه که صورت گرفته است، خروج دام از مرزها را نداریم یا بسیار کاهش یافته است، اضافه کرد: دام به اندازه کافی برای عرضه به مردم در بازار وجود دارد و پوشش خوبی به خواسته‌های مردم در این رابطه داده خواهد شد و نیازهایشان برآورده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی هفته‌های گذشته با کمبود دام در بازار مواجه بودیم، افزود: خوشبختانه الآن در بحث توزیع دام زنده در بازار متناسب با تقاضای مردم مشکلی نداریم و نظارت‌های ویژه‌ای در این رابطه اعمال می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه بازدید میدانی از برخی کشتارگاه‌ها داشتم و روند فعالیت‌هایشان را مورد نظارت قرار دادم، تصریح کرد: موارد را از نزدیک رصد کردم و مشاهده شد که مشکلی در بحث وجود دام نداریم و کمبودی در این راستا وجود ندارد.

قیمت‌ها همچنان بالاست

علاوه بر دغدغه تأمین دام زنده و گوشت که مسؤولان اطمینان می‌دهند در این بخش‌ها مشکلی وجود نخواهد داشت، قیمت بالای گوشت قرمز در بازار و حتی دام زنده نیز مشکلی است که وجود دارد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تأکید بر اینکه قیمت را در بحث دام سبک باید به‌گونه‌ای تفکیک کنیم که اجحافی در حق کسی نشود، اضافه کرد: دام سبک در شهرستان‌ها با قیمت هر کیلوگرم تا 22 هزار و 500 تومان توزیع می‌شود و در تهران یقیناً این دام با یک هزار تومان افزایش قیمت و حدود 23 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود.

ملکی در واکنش به دلایل افزایش قیمت دام در بازار تهران نسبت به شهرستان‌ها تصریح کرد: هزینه‌های حمل‌ونقل در تهران زیاد است و هر کیلوگرم یک هزار تومان افزایش قیمت دام زنده را در تهران به همراه دارد؛ ولی در شهرستان‌ها قیمت‌ها را بررسی کردیم و مشکلی نیست.

اینجا برخی هم خیابانی می‌فروشند

برخی دامداران برای حذف دلالان و رسیدن به سود بیشتر این روزها، دام زنده را در کنار خیابان‌های جنوب شهر یا جاده‌ها به فروش می‌رسانند که این امر مشکلات بهداشتی و سلامت ایجاد خواهد کرد و بازار را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پاسخ به این سؤال که فروشندگان دام زنده در کنار خیابان‌ها و جاده‌ها معضل اصلی برای بازار توزیع است یا خیر، می‌گوید: فروش دام زنده در خیابان‌ها و جاده‌ها معضل جدی است.

ملکی با اشاره به اینکه شهرداری و اداره دامپزشکی پیگیر این معضل هستند، تصریح کرد: برخورد جدی و قانونی با فروشندگان دام سبک در خیابان‌ها و جاده‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه جایگاه‌های توزیع و کشتار در مناطق 22 گانه شهرداری تهران و شهرستان‌ها و شهرها پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: قربانگاه در حال ایجاد است و بستر برای راحتی مردم در بحث ذبح قربانی در عید قربان فراهم می‌شود و دام هم در این مراکز به اندازه کافی وجود دارد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: سلامت دام و لاشه‌ها هم بررسی می‌شود و تمهیدات خوبی پیش‌بینی شده است.

خواهشاً هجوم نبرید

در حالی که مسؤولان اطمینان می‌دهند هم دام زنده را در آستانه عید سعید قربان به میزان کافی برای مردم تأمین خواهند کرد و هم بازار تحت کنترل است و افزایش قیمتی نخواهد داشت، برخی از مردم از هم‌اکنون نسبت به خرید مقادیر با حجم بالا گوشت قرمز و دام موردنیاز روز عید قربان اقدام می‌کنند.

«خواهشاً هجوم نبرید»؛ این جمله‌ای است که باید به همدیگر در این روزها بگوییم تا بازار تحت تأثیر تقاضای زیاد و عرضه متعادل، باز دچار نوسان قیمت‌ها در این بخش نشود.