رونق کالای ایرانی با کاهش مالیات برارزش افزوده

اکنون 4 سال از تصویب دریافت 9درصد مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده می‌گذرد. نرخ مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد است که 6 در صد مالیات و 3 درصد آن عوارض سهم شهرداری ها و دهیاری‌ها است.

مؤدیان مشمول اجرای قانون، مکلف هستند در تمام مبادلات فیمابین چه در بخش عرضه کالاها وچه در حوزه خدمات، مالیات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ 9 درصد در صورتحساب های صادره درج و از خریداران وصول کرده و برابر مقررات به حساب های تعیین شده سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

اجرای قانون دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در سال‌های گذشته موجب شد تا بسیاری از تولیدکنندگان داخلی با مشکلاتی مواجه شوند. همین امر باعث سیل عظیمی از اعتراض‌ها به این قانون شد بطوری که مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت در طرحی،به بررسی موضوع پرداخته و در سال حمایت از کالای ایرانی،سهم مالیاتی تولیدکننده را که در واقع باید از مصرف‌کننده دریافت شود،کاهش دهد.

در راستای این موضوع با چند تن از صاحبنظران به گفت‌و‌گو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید.

 

به دنبال رفع موانع موجود برای تصویب قانون کاهش مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده داخلی هستیم

جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده تولید کنندگان، گفت: راهکارها و تمهیداتی باید اندیشیده شود تا این قانون قابلیت اجرا داشته باشد.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال رفع موانع موجود برای تصویب قانون کاهش مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده داخلی هستند.

تا پاییز لایحه وارد صحن علنی مجلس شده و به تصویب نمایندگان می‌رسد

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه کاهش ارزش افزوده تولید کننده، گفت: دسته‌هایی که اصلاحیه این قانون در آن پیش‌بینی شده است، هنوز وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی نشده و دولت این لایحه را به کمیسیون صنایع و معادن واگذار کرده و کمیسیون در حال بررسی کارهای کارشناسی مربوط به اجرایی کردن تصویب این قانون است.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که تا پاییز این لایحه وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شده و به تصویب نمایندگان برسد.

 

تمام فروشگاه‌ها در راستای دریافت مالیات بر ارزش افزوده باید مجهز شوند

آرمان خالقی دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت تهران در خصوص کاهش مالیات ارزش افزوده تولید کننده داخلی، اظهار کرد: کاهش مالیات بر ارزش افزوده از تولیدات داخلی درواقع به نفع مردم است و قاعدتا با کم شدن 6 درصد از مالیات بر ارزش افزوده، قیمت کالا پایینتر می‌آید.

خالقی تأکید کرد: کاهش مالیات بر ارزش افزوده به معنای پایین آمدن درآمد دولت است و در نتیجه بر اساس قانون برای تصویب این لایحه میبایست حداقل دو سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رأی مثبت دهند.

 

وی یادآور شد: در جهت کاهش بار مالیات از دوش تولید کننده داخلی و همچنین کم نشدن سهم درآمد دولت از مالیات، میبایست تمام فروشگاهها در سطح عرضه مجهز شده و ارزش افزوده را پای صندوقها دریافت کنند.

 

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت تهران تصریح کرد: اجرای قانون دریافت 9 درصد مالیات بر افزایش افزوده به صورت کنونی موجب میشود تا بسیاری از کالاهای قاچاق و خارجی از پرداخت سهم مالیاتی معاف شده و تولید کننده داخلی به تنهایی این بار را به دوش بکشد.

 

خالقی با تأکید بر ضرورت تجهیز صندوق‌های فروشگاه‌ها و مکانیزه شدن بازار تصریح کرد: زمانی که مبادی فروش بسته شوند و مطمئن شویم که هیچ کالایی در کشور به فروش نمیرسد مگر اینکه مالیات بر ارزش افزوده پرداخته باشد، آنگاه کنترل شرکتها و واحدهای تولیدی کار سختی نیست.

 

وی یادآور شد: اکنون نیاز است که مجلس شورای اسلامی این جسارت را به خرج داده و صنوف را در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده وارد کند زیرا بارها در گذشته زمانی که اعلام شد این مالیات از صنوف دریافت خواهد شد، آنها اعتراض کرده و دولت هم به سرعت عقب نشینی کرد و دوباره تمام بار مالیات به دوش تولید کننده انداخته شد.

 

دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تولید موجب کاهش قدرت نقدینگی تولید کننده داخلی میشود

قدیر قیافه عضو انجمن سنگ آهن ایران در خصوص کاهش دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تولید کننده داخلی، ، اظهار کرد: این موضوع به نفع تولید کننده داخلی است زیرا در چند سال گذشته سازمان‌های مختلف فشارهای زیادی را بر تولید کننده وارد آورده‌اند.

 

عضو انجمن سنگ آهن یادآور شد: به عنوان مثال تولید کننده اجناسش را به فروش رسانده اما از خریدار پولی دریافت نکرده است و مجبور است با توجه به قانون دریافت مالیات بر ارزش افزوده به صورت کامل مالیات خود را بپردازد.

 

قیافه تصریح کرد: در بیشتر کشورهای دنیا مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر مصرف است اما در کشور ما این مالیات از ابتدای شاخه تولید دریافت شده و خود این موضوع موجب کاهش قدرت نقدینگی تولید کننده داخلی میشود.

 

وی با اشاره به تأثیر دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از تولید کننده بر قیمتها، تشریح کرد: امیدوارم لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان برسد.

یکی از اشکالات قانون مالیات بر ارزش افزوده،دریافت آن از تولیدکنندگان است

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین اقدامات کمیسیون اقتصادی مجلس برای اصلاح قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده به منظور حمایت از کارفرمایان و تولیدکنندگان در سال حمایت از کالای ایرانی گفت: در ایران نیز همچون سایر کشورها، دو نوع مالیات بر تولید تحت عنوان مالیات بر عملکرد و مالیات بر مصرف تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده، جاری است.

وی با بیان اینکه مالیات بر عملکرد، سال‌ها و از زمان تدوین قانون تجارت از تولیدکنندگان دریافت می‌شده و شرایط آن متناسب با مقتضیات زمانی طی شده است، افزود: مالیات بر ارزش افزوده، مالیات جدیدی در اقتصاد ایران است که طی یک دهه اخیر با تدوین قانون مربوطه، اجرایی شده و در نهایت به صورت آزمایشی، تاکنون ادامه دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نقصان در اجرا وفقدان وجود زیرساخت‌های اجرایی لازم را دو نقطه ضعف مهم قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: یکی از اشکالات قانون مالیات بر ارزش افزوده در اجرا، دریافت این نوع مالیات از تولیدکنندگان است؛ به عبارتی به جای اینکه این قانون، مانند بسیاری از کشورها، مصرف را هدف‌گذاری کند، در کشور ما به دلیل ۲ نقطه ضعف مذکور، بخش تولید را هدف گرفته است.

وی ادامه داد: دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده، بسیاری از واحدهای تولید را با مشکلات عدیده‌ مواجه کرده است که هم واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و هم بنگاه‌های بزرگ صنعتی و تولیدی را دچار مشکل می‌کند.

پورابراهیمی گفت: در همین راستا با پیگیری‌های انجام شده، لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده اوایل سال ۹۶ از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و ما بر اساس یک برنامه زمانبندی در کمیسیون اقتصادی طی یکسال کامل این لایحه را مورد بررسی و کارشناسی قرار دادیم تا مجموعه تصمیمات مشترک مجلس و دولت، دو ضعف کلید این قانون یعنی نقص در اجرا و عدم وجود زیرساخت اجرایی را پوشش دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: به دلیل بررسی قانون بودجه ۹۷، بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس حدود دو ماه به تاخیر افتاد؛ اما در تعطیلات نوروز در کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی بخش‌های مهم این لایحه توسط تعدادی از اعضای کمیسیون بررسی و خوشبختانه بخشی از این لایحه جمع بندی شد.

استخراج ۳۰ اشکال قانون مالیات بر ارزش افزوده

وی تصریح کرد: با دعوت از برخی فعالان اقتصادی که به دلیل اجرای ناقص مالیات بر ارزش افزوده با مشکلاتی از جمله تعطیلی واحد مواجه شدند، ۳۰ محور اشکالات این قانون احصاء شد و تک تک آنها را در اصلاحیه لحاظ کردیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نتایج بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: با مشارکت سه تشکل اصلی بخش خصوصی و تعاونی یعنی اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون همه مواد لایحه در کمیته مالیاتی کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و سعی کردیم به نحوی مدیریت کنیم که در عمل مشکلات اجرای قانون پوشش داده شود.

پورابراهیمی گفت: اگر این لایحه در راستای حمایت از تولید، با اولویت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد بطور حتم آثار آن را در تولید خواهیم دید.

وی با بیان اینکه با تصویب نهایی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس بطور حتم ۹۰ درصد از مشکلات بخش تولید که ناشی از اجرای ناقص این قانون است، برطرف خواهد شد، افزود: اصلاح این قانون یکی از اقدامات مهم دولت و مجلس شورای اسلامی در جهت حمایت از تولید در سال ۹۷ است.

کاهش مالیات بر عملکرد به ۲۰ درصد

پور ابراهیمی ادامه داد: بعد از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، گام بعدی و مهم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جهت حمایت از تولید در نیمه دوم سال ۹۷ هدف‌گذاری برای کاهش نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه ‌ها است که در کمک به تولید ملی بسیار مهم خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه اکنون نرخ مالیات بر عملکرد ۲۵ واحد درصد است گفت: بر اساس مذاکرات اولیه با دولت پیشنهاد ما کاهش این نرخ به ۲۰ درصد است که توافقات اولیه با دولت در این خصوص نیز انجام شده است تا اصلاح نرخ مالیات بر عملکرد در نیمه دوم سال ۹۷ نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با اصلاح و اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده هیچ گونه مالیاتی از تولیدکننده دریافت نمی شود، گفت: فلسفه اجرای این قانون نیز این است که به هیچ وجه نباید این نوع مالیات از تولیدکننده دریافت شود؛ اما به دلیل اجرای ناقص در حال حاضر، تولیدکنندگان نیز این مالیات را پرداخت می کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: هدف‌گذاری کلان، کاهش مالیات بر تولید و اجرای دقیق دریافت مالیات از مصرف است.