صادرات کفش افزایش یافت

 رسول شجری اظهار کرد: در ماه‌های اخیر به دلیل نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار و برخی تصمیمات در زمینه واردات کالا و مواد اولیه، واردات و تهیه مواد اولیه تولید کفش با مشکل مواجه شده که این موضوع بر میزان تولید داخلی تأثیر بسزایی داشته است.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز افزود: با سخت شدن شرایط دسترسی به مواد اولیه، قیمت این مواد از ابتدای سال جاری با رشد ۲۰۰ درصدی روبرو شده است.

وی تصریح کرد: به واسطه اشباع بازار از تولیدات داخلی در ماه‌های گذشته، بازار آن‌چنان درگیر شرایط سخت تولید نشده و تنها قیمت مصرف‌کننده نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است.

شجری با بیان این‌که نقدینگی از سطح بازار جمع و مواد اولیه و محصول به صورت منظم دادوستد نمی‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود اگر مشکلات واردات و تهیه مواد اولیه تولید کفش رفع نشود، بی‌ثباتی و مشکلات تولید به بازار فروش سرایت کند.

وی تاکید کرد: کارخانجات متعددی در زمینه تولید مواد اولیه کفش در کشور فعالیت می‌کنند اما این کارخانجات نیاز به مواد اولیه و مکمل دارند که عموماً از بازارهای دیگر همچون ایتالیا، ترکیه، چین و آلمان تأمین می‌شود.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز در پاسخ به این سؤال که شرایط صادرات چگونه است، بیان کرد: در چند سال اخیر بازارهای صادراتی مناسبی برای کفش ایران ایجاد شد که با وجود مشکلات عدیده در سال جاری، میزان صادرات کفش افزایش یافته است.

وی با تاکید بر این‌که یکی از اصلی‌ترین مشکلات تولید کفش، کمبود در چرم سنگین طبیعی است، خاطرنشان کرد: نوسانات نرخ دلار و افت ارزش پول ملی باعث شده عرضه محصولات ایرانی در بازارهای هدف برای مصرف‌کننده و فروشنده جذابیت دوچندان داشته باشد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا تولید برای رفع نیاز بازار داخلی در بازارهای صادراتی مصرف می‌شود، گفت: رشد حجم صادرات کفش به معنای آن نیست که از عرضه در بازار داخلی جلوگیری شده و تولیدات داخلی به بازار صادراتی تزریق می‌شود.

شجری تنوع و طراحی محصولات داخلی را مناسب ارزیابی و یادآور شد: اتحادیه با همکاری اساتید بین‌المللی از کشور ایتالیا به برگزاری دوره‌های طراحی کفش می‌پردازد و در کنار آن نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشور برپا می‌کند.