ماجرای خبرسازی رویترز درباره فروش گاز ایران در برابر غذای عراق

شهریور پارسال بود که صادرات گاز ایران به عراق با حجمی حدود 7 میلیون مترمکعب در روز آغاز شد و عراق به عنوان دومین کشور وارد کننده گاز بعد از ترکیه جای گرفت و براساس قرارداد باید تا 25 سال از ایران گاز وارد کنند.

*جزئیاتی از نحوه فروش گاز ایران به عراق

به گفته یک منبع آگاه در مدیریت صادرات گاز ایران به خبرنگار فارس گفت صادرات گاز به عراق هم اکنون نیز براساس قرارداد ادامه دارد و شرکت ملی گاز ایران علی‌رغم تامین گاز در داخل کشور به خصوص بخش خانگی گاز مورد نیاز کشورهای همسایه را نیز تامین و صادر می کند.

وی ادامه داد: آمریکا در تحریم های اخیر تلاش‌ کرد تا صادرات گاز ایران را نیز مانند نفت مورد تحریم قراردهد اما چون گاز با امنیت کشور ها در ارتباط است و می تواند امنیت منطقه را برهم زند، این کشورها هرگز حاضر نشدند تا زیر بار حرف امریکا در خصوص قطع واردات گاز از ایران روند هرچند که می بینیم آمریکایی ها در صحبتهایشان فقط از تحریم نفتی ایران صحبت می کنند و کاری به صادرات گاز ندارند.

*نگرانی درباره گرفتن پول صادرات گاز از عراقی ها وجود ندارد

این مقام آگاه با اشاره به پرداخت گاز بها از سوی عراقی ها گفت: این بحثی بود که موجب شد تا صادرات گاز ایران به عراق با وجود آماده بودن همه زیر ساخت هایش مدتها با تاخیر مواجه شود اما با گفتوگوهای مفصلی که بین دو طرف صورت گرفت راهکارهایی برای این شرایط یعنی بازگشت تحریم ها نیز اندیشیده شده است بنابراین نگرانی درخصوص گرفتن پول از طرف عراقی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که خبرگزاری رویترز هفته گذشته مدعی شده بود ایران در ازای فروش گاز به عراق، از این کشور غذا دریافت می کند گفت: در حال حاضر که شرایط برعکس است و ایران است که با وجود تحریم ها مواد غذایی به عراق صادر می کند و قطعا ما از عراقی ها وجه نقد بابت گازی که می فروشیم دریافت می کنیم.

*خبرسازی رویترز در خصوص فروش گاز در مقابل غذا!

به گزارش خبرنگار فارس، خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از دو مقام عراقی نوشت عراق با ایران توافق کرده در برابر تحویل اقلام خوراکی و انسان‌دوستانه به ایران، گاز و برق از این کشور دریافت کند.

این شایعه درحالی مطرح شد که یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفت: اینکه ما در مقابل این صادرات موادغذایی و خوراکی وارد کنیم خبر نادرستی است، چون در حال حاضر عکس این موضوع صادق است و در واقع مواد غذایی عراق از ایران تامین می‌شود.

وی افزود: ما در هفت ماه نخست سال، بالای شش میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم و حاضر هستیم در قبال آن واردات داشته باشیم، اما اینکه این واردات مواد خوراکی و غذایی باشد خبر نادرست و بی‌اساسی است.

همچنین سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها، خبر دریافت غذا از عراق در ازای پول گاز ایران را دروغ رویترز دانست و گفت: عراقی‌ها پیشنهاد کرده‌اند پول گاز را با دینار پرداخت کنند.

وی افزود: نه بنادر عراق ظرفیت آن را دارند که به ایران اقلام غذایی بدهد و نه عراق تولیدکننده مواد غذایی است.

حسینی خاطرنشان کرد: عراق خودش وارد کننده عمده غذایی از ایران است؛ پس چگونه می‌خواهد به ایران مواد غذایی بدهد؟

* خبرسازی رویترز از کجا شروع شد؟

این گزارش حاکی است رویترز زمانی این خبر را اعلام کرد که آمریکا به عراق معافیت 45 روزه در خصوص مبادلات نفتی با  ایران داد.

از طرف دیگر، این کشور به دنبال افزایش این مهلت بود و سعی دارد تا معافیت خود را از 45 روز افزایش دهد.جالب اینجاست که عراقی ها اعلام کرده اند این معافیت در خصوص نفت و مشتقات نفتی است و این موضوع ربطی به گاز و برق ندارد. تنها موضوعی که این دو مورد را تحت تاثیر قرار داده، نحوه نقل و انتقالات مالی است.

این گزارش حاکی است روز 9 نوامبر سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد عراق را از اجرای برخی تحریم های آمریکا علیه ایران معاف شده و اجازه خریداری گاز و برق ایران را دریافت کرده است.

* موضوع فعلی تعاملات ایران و عراق، پرداخت دینار به جای یورو است

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در مصاحبه دیگری اعلام کرد: صادرات گاز به عراق از دو نقطه بغداد و بصره طبق روال سابق ادامه دارد وعراقی‌ها فعلا تا ۴۵ روز معافیت گرفته‌اند. البته این موضوع به این معنی نیست که ۴۵ روز دیگر باید به‌طور کل واردات را از ایران قطع کنند.

وی ادامه داد: آمریکا به عراق اعلام کرده که در این ۴۵ روز شرایط را بررسی کنند و اگر می‌توانند برق و گاز خود را از کشور دیگر تامین کنند، دست به کار شوند.

وی افزود: برق و گاز ایران، ۲۰ درصد نیاز عراق را تامین می‌کند و عراقی‌ها اعلام کرده‌اند که هیچ‌کدام از قراردادهایی که برای تامین برق و گاز دارند زودتر از سال ۲۰۲۲ اجرایی نمی‌شود. به همین دلیل، امکان جایگزینی ندارد.

حسینی گفت: در حال حاضر هم مردم عراق به ازای هر دو ساعت داشتن برق چهار ساعت برق ندارند و اگر صادرات برق ایران به عراق قطع شود و گاز هم به نیروگاه‌های آن‌ها صادر نشود، شرایط بدتر خواهد شد و مردم عراق در وضعیت بدتری قرارخواهند گرفت و اعتراضات گسترده را در پیش خواهند گرفت.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر این‌که ایران نگران قطع شدن صادرات گاز به عراق نیست، گفت: عراقی‌ها اصرار دارند با این‌که قرارداد یورویی است، پول را با دینار پرداخت کنند و  به هیچ وجه آمادگی پرداخت غیر از دینار را ندارند. عراق اعلام کرده است خود را مکلف می‌داند که تحریم آمریکا در بحث دلار را رعایت کند. هم‌چنین اعلام کرده‌اند  از آنجاکه درآمدهای ما دلاری است و دلار را باید به یورو تبدیل کنیم و این امکان وجود ندارد، امکان پرداخت یورویی نداریم و ترجیح می‌دهیم دینار عراق را پرداخت کنیم.

به گفته حسینی، مذاکرات ایران و عراق برای پرداخت پول با دینار ادامه دارد و بعید می‌دانم عراق بپذیرد به جز دینار پول دیگری پرداخت کند. در حال حاضر هم حدود ۵۲۰ میلیون دلار طلب ایران در بانک مرکزی عراق موجود است که اصرار دارند به صورت دیناری پرداخت کنند.

وی افزود: باید بانک مرکزی ایران دست به کار شود و سیستمی تهیه کند که بتواند دینار را دریافت کند و این مشکل را برطرف کند. دینار پول قدرتمندی است. قابل تبدیل شدن است و ثبات و ارزش دارد. بانک مرکزی هنوز به جمع‌بندی نرسیده دینار را مانند سایر ارزهایی که پذیرفته به رسمیت بشناسد.

این گزارش همچنین در خصوص صادرات نفت کرکوک به ایران که محل مناقشه عراق با آمریکایی ها بود اضافه می کند  هرچند برخی از منابع  داخلی اعلام کرده اند این نفت دیگر به ایران منتقل نمی شود اما برخی از منابع عراقی اعلام کردند با اینکه صادرات نفت کرکوک از طریق کردستان آغاز شده است اما عراق سعی دارد بخشی از این نفت را نیز به ایران سوآپ کند.