جزئیات جلسه وزیر اقتصاد با اقتصاددانان

فرهاد دژپسند در نخستین جلسه هسته های اندیشه ورزی و در جمع اعضای کمیته اقتصاد کلان که با دستور تعیین ساز و کارهای کنترل تورم در شرایط تحریم، برگزار شد، گفت: آغاز برنامه های وزارت اقتصاد در دوره جدید برای بهره گیری از نخبگان در قالب تشکیل هسته های اندیشه ورزی و تقارن آن با تصمیمات اخیر رییس جمهور در خصوص تعیین چند کمیته برای ایجاد ارتباط مستقیم میان اقتصادانان کشور و بدنه اجرایی دولت، اتفاق مبارکی است که باید با جدیت عملیاتی و پیگیری شود.

دژپسند با بیان اینکه آقای روحانی مسئولیت و ریاست کمیته اقتصاد کلان را به وزیر اقتصاد واگذار کرده است، افزود: از آنجا که کنترل تورم، تبدیل به یکی از مهم ترین دغدغه های دولت و وزارت اقتصاد شده است، اولویت موضوعی اولین جلسات کمیته اقتصاد کلان را، ارائه راهکار برای مقابله با این پدیده ناخوشایند، قرار دادیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد تا خروجی جلسات این کمیته با حضور اندیشمندان به صورتی تنظیم گردد که، ضمن برخورداری از قوت کافی امکان بهره گیری از انها، در مسیر تصمیم گیری های دولت نیز فراهم باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال در موضوع تورم، اگر به نتایج کاربردی و مناسبی دست یافتیم، آن را جهت بررسی و اجرا به هیئت دولت اعلام می کنیم.

وی سرمایه گذاری، رشد اقتصادی، رابطه دولت و بازار، تراز پرداخت ها و تراز تجاری و ... را از جمله دیگر موضوعاتی دانست که می توان انها را در این کمیته عنوان کرد.

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم تمرکز در سیاستگذاری های کلان کشور، تاکید کرد: متولی اصلی تعیین سیاست های اقتصادی کشور و اجرای سیاست های مالی، وزارت اقتصاد است.

در ادامه، صاحب نظران و اساتید حاضر در جلسه به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص چگونگی بهره گیری بهینه از فرصت ایجاد شده و همچنین موضوع محوری جلسه پرداختند.

این جلسه با حضوراساتید و اعضای هیئت علمی دانشکده های اقتصاد دانشگاه های تربیت مدرس، تهران، الزهرا (س) و صنعتی شریف و برخی از مسولین وزارتخانه در وزارت اقتصاد برگزار و در آن، برگزاری منظم جلسات، مورد توافق اعضا قرار گرفت.