آمار دقیقی از ذخایر نهاده‌های دامی نداریم

 مجید موافق قدیری اظهار داشت: بررسی انبارها و موجودی دولت نشان می‌دهد که میان آمار اعلامی درباره ذخایر نهاده‌های دامی از سوی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت، تفاوت فاحش و معناداری وجود دارد؛بنابراین این اجازه را داریم که بگوییم؛ تصویر روشنی از وضعیت موجود در حوزه ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی وجود ندارد.

وی افزود: به طور مثال نیاز روزانه کشور به ذرت ۱۵ هزار تن اعلام شده است، اما استعلام از سازمان‌های متولی دولت، جهت اعلام موجودی کالا در بنادر و انبارها، نتیجه شفافی به دست نمی‌دهد.

به گفته  موافق قدیری، حداقل نتیجه این بلاتکلیفی در صنعت طیور، عدم جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ و در نتیجه، افزایش قیمت این کالا است؛ چراکه عرضه کم شده، اما تقاضای پروتئین حیوانی از جانب مردم پابرجا است؛ از طرف دیگر باید نگران افزایش جوجه ریزی هم باشیم؛ زیرا نمیدانیم که خوراک مورد نظر طیور، به موقع و به قیمت مناسب تامین می شود؟

۸۰ درصد نهاده های دامی موجود در بندر امام متعلق به یک شرکت دولتی است

قدیری گفت: همچنین امروز بیش از ۸۰ درصد از نهاده‌های دامی موجود در بندر امام خمینی(ره) متعلق به یک شرکت دولتی است که نقشی پر رنگ در تنظیم بازار ندارد و یا اجازه ندارد که داشته باشد.

وی ادامه داد: در واقع می توان گفت که امروز بیشترین تخصیص ارز و موجودی کالای ترخیص شده در بنادر متعلق به دولت است، نه بخش خصوصی؛ اما عرضه نهاده‌های دامی توسط دستگاه مذکور به اندازه ای نیست که بتواند باعث کاهش نگرانی مرغداران و دامداران و در نهایت، افزایش انگیزه تولید و بهبود فضای کسب و کار شود.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر متاسفانه تعدادی از واردکنندگان مطرح نهاده های دامی به لیست تحریم‌های جدید آمریکا اضافه شدند و آنها نیز اجازه تجارت ندارند؛ در واقع از بازار این کالاها حذف شده اند و جایگزین مطمئنی نیز برای جانشینی آنها برای واردات وجود ندارد.

راهکار کشت فراسرزمینی در دوره تحریم موثر نبود 

قدیری ادامه داد: به نظر می رسد راهکارهای مختلف کشت فراسرزمینی در دوره تحریم هم چندان موثر واقع نشده، چراکه به دلیل تحریم کشتیرانی و حمل و نقل، انتقال و ورود محصولات کشت شده در کشورهای دیگر به ایران دچار چالش اساسی شده است.

وی گفت: موضوعی دیگر که نباید فراموش کنیم، این است که متولی اصلی در خصوص تامین ذخایر استراتژیک که پاسخگوی نیاز بازار مصرف باشد، وجود ندارد. از طرفی، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی معرفی می شود؛ اما تصمیم گیری نهایی در خصوص تخصیص ارز جهت واردات نهاده های دامی بر عهده وزارت صمت و بانک مرکزی است.

قدیری گفت: یکی دیگر از مهمترین مشکلاتی که در اقتصاد دامپروری کشور وجود دارد، قیمت گذاری نهاده های دامی، خوراک دام آماده مصرف و محصولات پروتئینی توسط نهادهای متولی این بحث است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال متوسط قیمت تمام شده جو دامی در بنادر شمال ایران ۱۲۴۰ تومان است اما نهاد متولی، قیمت ۱۲۵۰ تومان را جهت فروش تعیین کرده است. بارها نیز اعلام شده که با این روش قیمت‌گذاری و بدون مشورت با تشکل های معتبر، انگیزه بازرگانان جهت واردات نهاده های دامی کاهش می یابد و نتیجه این عمل هم کاهش عرضه در بازار و در نهایت افزایش قیمت جو دامی در بازار است.

وی افزود: زمانی مهمترین مشکل در تامین به موقع نهاده های دامی، حمل و نقل و اعتصاب کامیون داران عنوان می شد؛ اما الان می توان گفت که این فاکتور یک عامل فرعی محسوب شده و دیگر دغدغه اصلی تولیدکنندگان خوراک دام، شیر، گوشت و تخم مرغ نیست.

قیمت نهاده های داخلی ۸ درصد افزایش یافت

این فعال بخش خصوصی، درباره آخرین وضعیت قیمت نهاده های داخلی، ادامه داد: قیمت های بازار داخلی نسبت به ۳ ماه قبل به طور متوسط ۸ درصد افزایش قیمت داشته است.

 قدیری افزود: تحریم ها و افزایش هزینه های بانکی، افزایش قیمت‌های جهانی نهاده ها به مقصد ایران، کاهش عرضه کالا، کاهش تخصیص ارز و مواردی از این دست را میتوان از جمله مهمترین دلایل این مساله برشمرد.