اختصاص ۱۱ میلیارد تومان برای «اشتغال فارغ التحصیلان»

 بر اساس جداول مصارف دستگاه‌ها در لایحه بودجه ۹۸ کل کشور، بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان برای برنامه توسعه کارآفرینی و اشتغال پیش بینی شده است.

در همین زمینه برای اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان که از سال گذشته ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی کلید خورد، ۱۱ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومان اعتبار در لایحه بودجه درنظر گرفته شده است. 

تیرماه ۹۶ دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، به عنوان یکی از طرح‌های ذیل بسته‌های رونق تولید و اشتغال دولت مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، از سوی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه ابلاغ شد و بر اساس این طرح، اشتغال سالانه ۱۵۰ هزار فارغ التحصیل جویای کار پیش‌بینی شد.

اجرای این طرح با هدف جذب فارغ التحصیلان بیکار در بازار کار و کاهش نرخ بیکاری در گروه دانش آموختگان دانشگاهی آغاز شد و براساس آن، فارغ التحصیلان در دوره زمانی حداقل ۴ ماه و حداکثر ۶ ماه و در مناطق محروم تا ۹ ماه، تحت عنوان کارورز در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار می شوند و مهارت‌های حرفه‌ای مرتبط با شغل و رشته تحصیلی خود را فرا می‌گیرند.

۵ میلیارد تومان برای راه اندازی سامانه جامع اطلاعات بازار کار

همچنین از مجموع اعتبارات برنامه توسعه کارآفرینی و اشتغال، حدود ۵ میلیارد تومان برای طراحی و استقرار سامانه جامع آمار و اطلاعات بازار کار پیش بینی شده است.

در راستای حمایت از توسعه مشاغل خانگی نیز بالغ بر ۳ میلیارد تومان و برای راهبری و حمایت از توسعه کارآفرینی حدود ۱.۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

در لایحه بودجه کل کشور به منظور کمک به کسب و کارهای اقتصادی خرد، کوچک و متوسط بالغ بر ۶ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

همچنین در راستای حمایت از طرح اشتغال فراگیر ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و به منظور طرح حمایت از اشتغال روستایی و عشایری ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سوی دولت در بودجه سال آینده اعتبار در نظر گرفته شده است.

همچنین بودجه توسعه و توانمندسازی تعاونی ها نیز در لایحه حدود ۵۴ میلیارد تومان پیش بینی شده است.