گلایه فعالان اقتصادی از نگاه دولت به کارآفرینی

مسعود خوانساری در مراسم سومین دوره اهدای نشان کارآفرین امین الضرب با اشاره به اهمیت تجلیل ازکارآفرینان گفت: مجلس وکلای تجار در زمانه ای که کشور دچار فقر، قحطی، فساد، بیکاری و جنگ بود بنا بر احساس مسئولیت فعالان اقتصادی برای کمک به اقتصاد تشکیل شد و همین گروه مدتی بعد سنگ بنای مجلس مشروطه را قرار داده و اکثر آنها نیز به عضویت این مجلس درآمدند به نحوی که هزینه های آن را پرداخت کرده و سنگ بنای نظام پارلمانی را بنا نهادند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: امروز اگر به پشتوانه این تاریخ فعالان اقتصادی اعلام کنند که از زمانه خود جلو بوده و در همیشه تاریخ قلبشان برای آبادانی این کشور می تپید، گزاف نیست امروز می خواهیم با صدای رسا بگوییم که در کشور با میراثی که در اختیار داریم امسال وضعیت از  ۱۳۵ سال قبل بدتر نیست و زنان و مردان کارآفرین ما از نیکان خود کمتر نیستند.

خوانساری با بیان اینکه بعد از برجام امید کشور و اقتصاد را در بر گرفته بود و رویای توسعه را هر روز بیشتر در ذهن و جان خود نقش بستند تصریح کرد: بدعهدی های آمریکا از یک سو و دوستان داخلی که در نقش دشمن ظاهر شدند از سوی دیگر همه آن تصورات متعالی را نقش بر آب کردند پس امروز می خواهم بگویم بخش خصوصی که شما امروز او را به بازی نگرفته و تصمیمات را بدون اطلاع آنها در قالب بخشنامه و ابلاغیه اجرا می کنید همان کسانی هستند که پیش از مشروطه به فکر اقتصاد و آینده کشور بوده و همه سرمایه خود را اکنون روی همین زمین به کارخانه تبدیل کرده اند.

خوانساری گفت: نگاه فعالان اقتصادی غیرسیاسی بوده و هدف شان آبادانی کشور است پس باید یک بار برای همشه این اصل را بپذیریم که هیچ کشور در دنیا توسعه نیافته مگر ایکنه نقش بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد. اما امروز اگرچه قصد گله و شکایت ندارم باید بگویم هدف اتاق تهران از برگزاری این همایش تغییر گفتمان غالب از ضدیت با کارآفرینان به توجه به آن است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: امروز اگرچه صحبت از فساد و رانت است اما هیچ بخش خصوصی را نمی توان یافت که جامعه را به فساد کشانده پس باید حساب آنها را از افرادی که شرکت های صوری دارند جدا کرد و نام کارآفرین را آغشته به چنین افرادی نکرد.

خوانساری گفت: امروز کارآفرینان  غم شان این است که نامیلایمات کارگران آنها را بیکار نکند و می خواهند سفره کارگران شان را رنگین کنند پس نگاه آنها ملی و دینی است و باید آنها را با این نگاه به جامعه معرفی کردو الگوهای واقعی این زمانه به حساب آیند.

وی گفت: کارافرینان کمتر از ورزشکاران و بازیگران جان خود را برای ایران نگذاشته اند اما آنگونه که باید و شاید به جامعه معرفی نشده اند پس چه حیف که امروز نسل جوان امروز ایران به هر دری می زند چنین الگویی بیابد موفق نمیش شود و این از کم کاری همه ما است.

خوانساری گفت: امروز برخی به جای تکریم کارآفرینی و اقتصاد رقابتی یکسویه همه را ناسالم می دانند و سوال این است که آثار فرهنگی دستگاه های تبلیغاتی تا چه اندازه به کارآفرینان تریبون داده و آنان را محرم می شمارد پس امروز در پیشگاه شما، بزرگمردانی معرفی می شوند که در گذشته و حال اثراتی از خود به جای گذاشته اند که قطعا ماندگار است و این در شرایطی است که جامعه ایران امروز نیازمند دمیدن روحی تازه است که محرک انگیزه و نشاط برای جوانان بوده و البته در دام ناملایمات گرفتار نشود.

خوانساری گفت: همه ما در این مراسم دور هم جمع شده ایم تا کارآفرینان سخت کوش و خستگی ناپذر را ستایش کنیم و با افتخار نه تنها از آنها نام می بریم و بلکه نشان به سینه شان می زنیم و تقدیرشان می کنیم چرا که معتقدیم این بخش خصوصی است که باید به کارآفرینان اعتبار دهد و این سرمایه ها و کارآفرینان هستند که میراث شان همواره به یادگار می ماند.

وی معتقد است امروز خارج از خط بندی های سیاسی یا منفعت طلبی های غیرکارشناسی به جوانان این کشور بها  دهیم چرا که آنها نیازمند توجه هستند به خصوص اینکه کارآفرینان در سخت ترین شرایط هم رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کرده اند و هستند  افرادی که کارخانه هایشان را در سخت تر از شرایط فعلی بنا نهاده اند پس نباید ناامید شد.

وی اظهار داشت: اتاق بازرگانی تهران مفتخر است از استارت آپ ها با حضور جوانانی پرنشاط تقدیر کند و روحیه آنها را برای کار بیشتر زنده نگه دارد بنابراین بر خود فرض می دانیم تا از کارآفرینان تقدیرکنیم و از آنها حمایت کنیم تا منطق حمایت معنا شود.