دینار جایگزین یورو می‌شود؟

  با خروج آمریکا از برجام روابط تعاملات گازی ایران و عراق نیز تحت تأثیر قرار گرفت و آمریکا عراقی‌ها را از ادامه واردات گاز از ایران منع کرد. این موضوع عراق را به زحمت انداخت زیرا هیچ منبع دیگری برای تأمین گاز این کشور حداقل تا چند سال آینده وجود ندارد. به همین دلیل عراقی‌ها برای اخذ معافیت از آمریکا اقدام کرده و در مرحله اول موفق به اخذمعافیت ۴۵ روزه و بعد از آن ۹۰ روزه شدند.

در این میان، تعاملات مالی دو کشور نیز دچار مشکل شد و عراقی‌ها پیشنهاد کردند پول گاز وارداتی ایران را که طبق قرارداد موظف‌اند به یورو پرداخت کنند، با دینار پرداخت کنند. پیشنهادی که ایران تاکنون موافقت خود را اعلام نکرده است. البته حسن منتظر تربتی - مدیرعامل شرکت ملی گاز - در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد ایران تاکنون پول گاز را از عراق به یورو گرفته است.

در این راستا، سیدحمید حسینی - دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق - بر این باور است که بعید است پیگیری‌هایی که برای یورو انجام شده به نتیجه برسد و احتمالاً ایران پول گاز خود را با یورو از عراق بگیرد.

وی از برطرف شدن مشکلات بانکی ایران و عراق خبر داد و  گفت: فشارهای آمریکا باعث شده بود حساب‌های دیناری شرکت‌های ایرانی در عراق بسته شود که با دستور صریحی که نخست وزیر عراق صادر کرده مشکلات بانکی ایران و عراق تا حدودی برطرف شده است.

به گفته دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، به‌زودی هیأتی از بانک مرکزی عازم عراق است که مسائل طلب پول گاز را پیگیری کند و به جمع‌بندی برسد. این سفر با هدف پیگیری مسائل بانکی و طلب ایران از عراق است.

حسینی درباره پول گاز صادراتی ایران به عراق نیز توضیح داد: بعید می‌دانم پیگیری‌هایی که برای دریافت یورو انجام شده، به نتیجه رسیده باشد. می‌توان دینار گرفت و با ابزاری در عراق آن را تبدیل به یورو یا سایر ارزها کرد.