پشت پرده گرانی گوشت در کشور / سود 50 هزار تومانی دلالان!

گروه اقتصادی- گرانی گوشت قرمز و صف های خرید مردم و مشکلات معیشتی که به وجود آمده دغدغه اصلی این روزهای خانوارهای ایرانی است، سوالی که بسیاری از مردم می پرسند این است که چرا گوشت قرمز و حتی مرغ و ماهی نیز افزایش قیمت آنچنانی داشته است، آنچه مشخص است هر روز خبر دستگیری احتکار کنندگان گوشت به گوش می خورد و از سویی دلالان این بازار را جهت سوء استفاده هدف خود قرار داده اند.

به گزارش افکارنیوز، سلطانی مدیرعامل اسبق اتحادیه سراسری دامداران ایران درباره علت گرانی گوشت در این روزها می گوید: سود ۵۰ هزار تومانی در هر کیلو گوشت به جیب دلال و واسطه می‌رود، نه دامدار. بعد از بالا رفتن قیمت دلار، تأثیرات منفی آن در بسیاری از کالاها مشاهده شد ولی برای بعضی کالاها که به‌ اصطلاح مواد خوراکی استراتژیک هستند، این افزایش قیمت نمود بیشتری داشت.

وی با اشاره به تقاضای گوشت ایران در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس و به‌صرفه شدن قاچاق دام گفت: گوشت دام سبک ما به‌دلیل کیفیت بالای آن بشدت مورد علاقه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و با توجه به افزایش چشمگیر قیمت دلار، برخی سودجویان دام‌های کشورمان حتی دام‌های نارس را به این کشورها و حتی افغانستان قاچاق می‌کنند. مدیرعامل اسبق اتحادیه سراسری دامداران ایران افزود: این تقاضای زیاد برای خرید دام ایران از سوی کشورهای همسایه به ‌اندازه‌ای است که دام ما حتی بدون قرنطینه و گواهی سلامت به این کشورها قاچاق می‌شود و با توجه به اینکه 10 درصد نیاز گوشت ما در داخل باید از خارج کشور تأمین شود، قاچاق دام داخلی و کم شدن تولید گوشت در داخل می‌تواند در گران شدن گوشت اثرگذار باشد.

 وی ادمه داد: ای‌ کاش واردکنندگانی که با ارز دولتی 4200 تومانی گوشت را به کشور وارد می‌کنند، آن را با سود معقول به بازار عرضه می‌کردند تا قیمت گوشت در بازار تعدیل شود ولی متأسفانه شاهدیم که گاهی این افراد، گوشتی را که با ارز 4200 تومانی وارد کرده‌اند، با قیمت‌های بالاتر کنار گوشت‌های داخلی به ‌فروش می‌رسانند، آن هم در حالی که نظارت لازم و کافی در این بخش وجود ندارد. از طرف دیگر واردکننده گوشت باید پاسخگوی کیفیت گوشت وارداتی هم باشد؛ اگر امروز گوشت بی‌کیفیت وارد بازار شود، چه‌ کسی از 50-40 شرکت واردکننده پاسخگو است؟

سلطانی در تشریح علل گرانی گوشت و نقش سایر عوامل ‌غیر از قاچاق دام گفت: عوامل متعددی در گران شدن گوشت نقش داشته و هر کدام درصدی بر قیمت گوشت تأثیر دارد. به ‌عنوان مثال حدود 10 میلیون تن مواد کنسانتره و کنجاله سویا، تخم پنبه، ذرت، جو و... از خارج کشور وارد می‌شود، دولت هم ارز 4200 تومانی را در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد ولی متأسفانه قیمت‌ همین نهاده‌های دامی به ‌نسبت سال گذشته، افزایش چشمگیر داشته است؛ کنجاله سویا که سال گذشته 1600 تا 1700 تومان بود، امروز حداقل 2600 تا 2700 تومان شده است. یا قیمت جو که پارسال 700 تا 800 تومان بود، امروز 1600 تومان است. یا ذرتی که 700 تا 750 تومان بود، امروز 1600 تومان است.

طبیعی است وقتی 70 درصد قیمت تمام‌شده گوشت به نهاده‌های دامی و خوراک آن ربط دارد و 30 درصد دیگر هم هزینه کارگر، دارو و دامپزشک است که همگی افزایش یافته، قیمت گوشت هم بالا می‌رود ولی البته نه به این میزان که قیمت از 50 هزار تومان به 120 هزار تومان برسد. وی افزود: واسطه‌های بین مصرف‌کننده و تولیدکننده 4 تا 5 برابر تولیدکننده دام سود می‌برند. وی گفت: به‌نظر من با توجه به منحل شدن خدمات‌رسان‌های دولتی، نیازمند ساماندهی و برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود هستیم؛ مثلاً به اتحادیه دامداران، مسؤولیت تولید، صادرات و واردات گوشت را بدهیم و در مقابل بگوییم شما باید در قبال این مسؤولیت، پاسخگو باشید و در تمام سال باید گوشت را مطابق نیاز بازار عرضه کنید؛ در این بین اگر سودی از واردات یا صادرات گوشت هم حاصل شد، بیاید در خدمت تولید قرار گیرد.

 وی گفت: دولت برای کنترل این وضعیت تلاش خودش را کرده؛ یعنی صادرات دام را ممنوع کرد و در عین حال بیش از کل واردات گوشت در سال گذشته، گوشت به کشور وارد کرد، البته در این بین باید به این نکته هم توجه داشت که آیا گوشت بدرستی در بازار عرضه شده؟

 از سوی دیگر دادستان بند عباس درباره دپو شدن گوشت در گمرک می گوید: در حال حاضر بخشی از این محموله‌ها که تحت عنوان کالای متروکه و بخشی دیگر که مربوط به سازمان پشتیبانی امور دام است، می‌تواند ترخیص شود. دادستان بندرعباس درباره علت دپوی این حجم از گوشت در بندر شهید رجایی گفت: به‌ دلیل اینکه این کار به ‌نفع واردکنندگان بوده تا از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند، عامدانه اقدام به دپوی گوشت در این منطقه کرده‌اند. 

 ابوالهادی تأکید کرد: اگر خود واردکنندگان به ‌سرعت اقدام به ترخیص محموله‌های گوشت کنند که خیلی خوب است در غیر این صورت، مجبوریم خودمان برای این کار اقدام کنیم.