بازار نفت صعودی است یا نزولی؟

در فهرست پیش رو شاید تمامی امکان‌ها بررسی نشده باشد اما من تلاش کرده‌ام سیگنال‌های در هم تنیده‌ای که به بازار نفت خام فرستاده شده است را ببینم.

 4 دلیل برای اینکه نگاهمان به نفت «گاوی» باشد

  رشد تقاضا

همین هفته پیش بود که اداره اطلاعات انرژی امریکا پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت خام امسال با 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش روبرو بوده و سال آینده نیز افزایش خواهد یافت. آژانس بین‌المللی انرژی نیز بدون تغییر برآورد خود از رشد تقاضا نسبت به برآورد ماه ژانویه، در گزارش جدید خود این رشد را روزانه

1 میلیون و 400 هزار بشکه اعلام کرد. به یاد بیاورید که قیمت‌های پایین بزرگ‌ترین مشوق برای افزایش تقاضا به شمار می‌روند. این رشد می‌تواند رشد اقتصادی کندتر را جبران کند. تقاضای جدید برای نفت خام در سال 2018 معادل روزانه 1 میلیون و 300 هزار بشکه بود. این روند رشد تقاضا برای سال‌های پیش رو ادامه دارد، طبق گزارش چشم‌انداز انرژی EIA تقاضای نفت خام تا سال 2025 معادل 7 درصد و تا سال 2050 معادل 25 درصد رشد خواهد کرد.

 کاهش تولید نفت عربستان سعودی و روسیه

اوپک به رهبری عربستان در کنار 10 کشور به رهبری روسیه متعهد شده‌اند که عرضه نفت خام خود را روزانه 1 میلیون و 200 هزار بشکه کاهش دهند. عربستان سعودی اعلام کرده است که تولید نفت خامش در ماه مارس به 9.8 میلیون بشکه در روز می‌رسد. پادشاهی در نوامبر 2018 تولید نفتی معادل روزانه 11 میلیون و 400 هزار بشکه در روز داشت. روسیه چند روز پیش اعلام کرد که تولید نفت خامش را 85 هزار بشکه در روز کاهش داده است و برنامه دارد که آن را نسبت به تولید ماه اکتبر 2018 که 11.4 میلیون بشکه در روز بود، روزانه 230 هزار بشکه کاهش دهد.

  لیبی، ایران و ونزوئلا

 در ماه ژانویه اوپک نزدیک به 800 هزار بشکه نفت خام را از بازارهای جهانی جمع کرد، بخشی از این کاهش تولید در واقع از کاهش ناخواسته در عرضه ایران، ونزوئلا و لیبی ناشی شده است. تحریم‌های ایالات متحده روی دو کشور اول، به تنگ‌تر شدن طرف عرضه نفت خام کمک کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که سطح تعهد اوپک به کاهش تولید معادل 86 درصد بوده است. در طول فصل نخست سال 2019 ذخایر تجاری کشورهای OECD احتمالا شروع به کاهش به کمتر از میانگین پنج ساله خواهند کرد.

  نیازهای سولفور

شاید به نظر نگرانی بیجایی بیاید اما آن‌طور که برخی آن را توصیف می‌کنند، این اتفاق می‌تواند «بزرگ‌ترین تغییر» بازار نفت خام در دهه‌های اخیر باشد. سازمان بین‌المللی دریانوردی در قوانین جدیدش، میزان گوگرد قابل حمل در نفتکش‌ها را محدود کرده است. اتفاقی که می‌تواند صنعت پالایشگاهی در جهان را به مرز جنون بکشاند. بلومبرگ در گزارشی برآورد کرده است که وضع محدودیت بر حمل گوگرد می‌تواند تا میزان 4 دلار در هر بشکه به قیمت نفت خام بیافزاید. هر چند به نظر من این رقم زیاده از حد می‌آید.

 3 دلیل برای «خرسی» بودن وضعیت بازار

  رشد کند اقتصادی

جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین، قطعا برای تاجران نفت خام یک نگرانی به شمار می‌رود. این جنگ می‌تواند رشد اقتصادی جهان را کند کرده و روی تقاضای جدید برای نفت خام تاثیر بگذارد. سران دو کشور روز جمعه با یکدیگر دیدار کردند و هفته پیش روز نیز بحث‌های زیادی خواهند داشت. دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرده است که صلح فعلی می‌تواند در صورتی که تا

1 مارس توافقی با چین حاصل نشده باشد باز هم تمدید شود. با این حال 30 درصد از مدیران ارشد اجرایی جهان اخیرا در یک نظر سنجی گفته‌اند که انتظار دارند رشد جهانی اقتصاد در سال 2019 در قیاس با رشد 5 درصدی سال گذشته، با کاهش روبرو شود.

  تقویت ارزش دلار

 ارزش دلار ایالات متحده رو به بهبودی است. شاخص دلار بالا رفته و به یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. دلار قوی برای نفت خام که کالایی است که با دلار معامله می‌شود، به این معنا است که جذابیت نفت خام برای دارندگان دیگر ارزها کاهش پیدا می‌کند. ارزش دلار و ارزش نفت خام با یکدیگر رابطه عکس دارند و بالا رفتن یکی پایین آمدن دیگری را به همراه دارد.

 سطح تولید نفت خام ایالات متحده

خرسی‌ترین عاملی که اکنون بر بازار نفت خام حکمفرمایی می‌کند، افزایش شدید تولید نفت خام شیل در ایالات متحده است. با کاهش هزینه‌هایی که در فاصله سال‌های 2014 تا 2017 به این صنعت تحمیل شد، کارایی این صنعت اکنون در حدی است که تاکنون سابقه نداشته است. کاهش شدید متوسط هزینه سربه‌سری تولید نفت خام شیل از 80 دلار در هر بشکه به کمتر از 50 دلار در هر بشکه، در حال تسری به شکلی فزاینده، در دیگر اشکال تولید مانند تولید آف شور است. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که سطح تولید نفت خام امریکا به میزانی که تاکنون دیده نشده است افزایش یابد، این افزایش جای خالی کاهش عرضه از سوی برخی کشورها را پر می‌کند. اداره اطلاعات انرژی امریکا برآورد کرده است که 75 الی 85 درصد از نفت خام جدیدی که تا سال 2025 تولید خواهد شد، از سمت ایالات متحده خواهد بود.

با تمامی این تفاسیر، من همچنان بازار نفت را گاوی (صعودی) می‌بینم اما شیب آن را تند نمی‌دانم. به نظر من برای امسال متوسط برنت 67 دلار در هر بشکه و دبلیو تی آی 60 دلار در هر بشکه خواهد بود.