میزان روزانه مصرف گوشت مرغ به ۷ هزار تن رسید

 برومند چهار آیین مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به عوامل گرانی مرغ در بازار اظهار کرد: با توجه به آنکه ذرت، کنجاله سویا و جوجه یکروزه ۸۰ درصد قیمت تمام شده تولید را تشکیل می‌دهد، از این رو افزایش بی رویه قیمت این نهاده‌ها بر گرانی نرخ مرغ در بازار دامن زده است.

وی افزود: اگرچه سیاست اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومان به واردات نهاده‌های دامیاز سوی دولت مناسب است، اما متاسفانه حمل ذرت و کنجاله سویا از بندر امام(ره) دچار انحرافاتی می‌شود که قیمت تولید را به شدت افزایش می‌دهد.

چهار آیین ادامه داد: اگرچه نرخ مصوب هر کیلو ذرت دامی با احتساب تمام هزینه‌های واردات و حقوق و عواض گمرکی باید یک هزار و ۲۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان باشد، اما هم اکنون به سبب انحرافات در عرضه از بندر امام(ره) هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار تومان و کنجاله سویا ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به مرغداران توزیع می‌شود.

به گفته وی، دولت با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی به دنبال آن است که اثر آن را در سفره مردم ببیند که متاسفانه به سبب سودجویی عوامل واسطه تنها سود حاصل از واردات به جیب عده‌ای رانت خوار و دلال می‌رود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به دیگر عوامل گرانی قیمت مرغ در بازار اظهار کرد: با توجه به وجود بیش از ۲۰۰ تالاب در کشور که محل مهاجرت پرندگان است، از این رو شاهد بومی شدن بیماری مسری و خطرناک در کشور هستیم که به سبب تحریم‌های ظالمانه و نبود واکسن در کشور، عرضه مرغ به سبب تلفات مرغ کاهش یافته است.

وی در ادامه داد: در ماه‌های اخیر قیمت گوشت قرمز به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسید که بسیاری از خانوار‌ها به سبب کاهش قدرت خرید، گوشت مرغ را جایگزین مصرف آن کردند که همین افزایش تقاضا از ناحیه مصرف کنندگان برای خرید گوشت مرغ، قیمت را تحت تاثیر خود قرار داد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی درباره بازار مرغ در ایام پایانی سال گفت: بررسی‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید و ذخیره سازی مرغ برای شب عید افزایش می‌یابد که درنهایت افزایش تقاضا نسبت به عرضه نوساناتی در بازار مرغ ایجاد می‌کند. این درحالی است که نسبت به فرهنگ سازی مصرف انتقاداتی وارد است و بار‌ها گفته شده که خانوار‌ها تنها به اندازه نیازشان خریداری کنند تا جو روانی بازار بر هم نریزد.

چهارآیین متوسط مصرف مرغ در روز‌های عادی سال را ۵ هزار و ۶۰۰ تن اعلام کرد و افزود: بنابر آمار در ماه‌های بهمن و اسفند، میزان مصرف به ۷ هزار تن در روز افزایش می‌یابد که این ازدیاد تقاضا از ناحیه مصرف کنندگان و کمبود عرضه از سوی تولیدکنندگان منجر به نوسان قیمت مرغ در بازار می‌شود.

این مقام مسئول در پایان با انتقاد از بی توجهی سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار به قیمت واقعی گوشت مرغ بیان کرد: با توجه به افزایش بیش از سه برابری نهاده‌های تولید اعم از ذرت، کنجاله سویا، ریز مغذی‌ها و مکمل‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل، قیمت تمام شده تولید هر کیلو مرغ زنده ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان بوده، درحالیکه ستاد تنظیم بازار نرخ هر کیلو مرغ زنده را ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است.