تبعیض بین زنان و مردان در کشورهای صنعتی

 به گفته کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول استخدام زنان بیشتر و از بین بردن قوانین تبعیض آمیز به طرز قابل توجهی اقتصاد جهان را تقویت میکند . 

رئیس صندوق بین‌المللی پول ادعا میکند کشورهایی که در رتبه‌بندی تساوی جنسیتی جزو 50 درصد پایین جدول قرار دارند، 35 درصد رشد اقتصادی خواهند داشت، کشورهایی مانند پاکستان، عربستان و لبنان اگر زنان را وارد عرصه اقتصاد کنند. 

تحقیقات جدید صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد مهارت ها و سطح توانمندی که زنان به بازار کار ارائه داده‌اند، باعث منافع اقتصادی بالاتر از حد تصور می‌شود. استخدام زنان بیشتر منجر به رشد بالاتر، کاهش نابرابری، بهبود قدرت اقتصاد و تنوع صادرات می شود . 

لاگارد گفت:« اوضاع در حال تغییر است. زمانی بود که زنان در اقتصاد، زنان در اشتغال، زنان در امور مالی اهمیت چندانی نداشتند. دیگر شرایط اینگونه نیست» . 

مطالعات جدید صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که تعداد بالاتر زنان در هیئت مدیره بانکها با انعطاف پذیری بیشتر و ثبات بیشتر مالی در صنعت همراه بوده است، هرچند کمتر از یک پنجم اعضای هیأت مدیره بانک ها و فقط 2 درصد مدیران بانک‌ها در سراسر جهان زن هستند . 

لاگارد گفت کشورهای پیشرفته تر از نوآوری‌های توانمندساز منفعت می‌برند. وی به 16 درصد اختلاف دستمزد بین زن و مرد ، در بین کشورهای پیشرفته در سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی اشاره کرد . 

رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت در کشورهای پیشرفته مثل اتریش که در حال تغییر قوانین مالیاتی هستند و ژاپن، بودجه ای برای مراقبت از کودکان ترتیب داده شده تا زنان بتوانند بدون اینکه احساس گناه کنند، شغلی در خارج از منزل داشته باشند . 

تحقیق اخیر بانک جهانی نشان می‌دهد 88% کشورها محدودیت‌هایی برای زنان در محل کار دارند که در قانونشان آورده شده است. به علاوه 59 کشور هیچ قانونی برای منع آزار جنسی در محل کار ندارند و در 18 کشور هنوز زنان برای کار در خارج از منزل،به اجازه شوهرانشان نیاز دارند . 

ولی پیشرفت هایی هم صورت گرفته است . نسبت کشورهای دارای قوانین تبعیض نژادی ثابت باقی مانده ولی تحقیقات نشان می دهد طی دو سال گذشته، 65 کشور اصلاحاتی در قوانین خود داده‌اند تا فرصت های اقتصادی زنان افزایش یابد . 

لاگارد گفت صندوق بین المللی پول به کشورها فشار می آورد سیاست‌هایی برای توانمند کردن زنان ارائه دهند، مثل بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای در هند برای اینکه زنان بتوانند به محل کارشان برسند . 

لاگارد گفت:« در تمام کشورها مردان هم وظیفه دارند زنان را توانمند سازند و با تبعیض نژادی مبارزه کنند ».