افزایش قیمت گوشت و مرغ در کم‌کاری ناظران

 در شرایطی که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و براساس آمار منتشر شده رسمی، واردات گوشت قرمز روند افزایشی قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته و دولت حجم زیادی ارز ۴۲۰۰ تومانی را به بخش دام و طیور از نهاده‌های تولید تا خرید و واردات گوشت و دام زنده اختصاص داده است، نگاهی به بازار مواد پروتئینی نشان می‌دهد که نه تنها با وجود این همه هزینه، قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ کنترل نشده است، بلکه هر روز شاهد افزایش قیمت این محصولات در بازار هم هستیم؛ به گونه‌ای که قیمت هر کیلو گوشت مرغ به حدود ۱۸ هزار تومان و هر کیلو گوشت قرمز تازه گوسفندی به حدود ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

تفاوت قیمت‌های اسفندماه امسال و پارسال به حدی است که کمتر کسی باور می‌کند محصولات پروتئینی با وجود تولید مناسب و واردات کافی چنین شرایطی را تجربه می‌کنند.

در این رابطه یکی از قصاب‌ها در وصف این شرایط می‌گوید "امروز آنقدر اوضاع وخیم شده که برخلاف روزهای پایانی اسفند پارسال نه تنها توان خرید گوشت قرمز به اندازه کافی را نداریم، بلکه کسی نمی‌تواند آن را به اندازه دلخواه برای خود و خانواده‌اش خریداری کند. این در حالی است که سال گذشته تمام یخچال و حتی فضای بیرون از یخچال قصابی‌ها پر از لاشه‌های گوشت قرمز گوسفندی بود و آنقدر خرید و فروش رونق داشت که نمی‌توانستیم چند دقیقه وقت برای استراحت داشته باشیم، اما در این روزها نه تنها دیگر خبری از آن رونق نیست، بلکه فروش چند تکه لاشه هم که روزانه خریداری می‌کنیم، چند روز طول می‌کشد."

در حال حاضر قیمت‌های عجیب و غریبی در بازار به چشم می‌خورد. به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در اسفند سال گذشته حدود ۸۰۰۰ تا ۹,۰۰۰ تومان بود که هم‌اکنون با افزایش دو برابری به حدود ۱۸ هزار تومان رسیده و قیمت یک کیلوگرم پای مرغ به کیلویی ۷,۰۰۰ تومان رسیده است.

در چنین شرایطی نه تنها ردی از آثار نظارت دستگاه‌های متولی در بازار دیده نمی‌شود، بلکه هر روز قیمت‌های جدیدتری در بازار ثبت می‌شود که این موضوع فقط به بازار گوشت قرمز و گوشت مرغ هم ختم نمی‌شود.

البته این قصاب در این باره هم صحبت‌های قابل توجهی مطرح کرده و می‌گوید "در سال گذشته با توجه به این‌که قیمت‌ها چندان بالا نبود و مردم توان خرید داشتند، یک قصابی می‌توانست برای شب عید قدری سود خود را بیشتر در نظر بگیرد و صدای کسی هم در نمی‌آمد! البته نظارت چندانی هم صورت نمی‌گرفت، اما در شرایط کنونی قصاب‌ها دیگر جرأت افزایش قیمت را هم ندارند، چرا که با همین قیمت‌ها هم کسی توان خرید گوشت را ندارد."

لازم به توضیح است که بر اساس جدیدترین تصمیم ستاد تنظیم بازار، توزیع گوشت تنظیم بازاری در بین قصابی‌ها و فروشگاه‌ها که منجر به ایجاد صف‌های طویل می‌شد، متوقف شده و قرار بر این شده که گوشت قرمز تنظیم بازاری فقط در بین اقشار تعریف شده توزیع شود. البته باید توجه داشت که واردات گوشت با هدف تنظیم ۱۰ تا ۱۵ درصد بازار انجام می‌شود و بنابراین نباید توقع داشت که این گوشت به دست همه برسد.